carlpepper Postat 7 maj 2010 Postat 7 maj 2010 Ni dÀr ute som spelat live och anvÀnt er av förinspelade bakgrunder, hur har ni löst detta? MÄnga har ju tidigare kört med MiniDisc och helt enkelt kört Mono ut och sedan tagit trummisens klick i andra kanalen. Men det mÄste vÀl, 2010, finnas nÄgon produkt, som inte Àr en laptop (laptop Àr och kommer nog alltid vara ett högriskalternativ) utan hellre en robust liten lÄda, dÀr man kan lÀgga in backtrack + klick för varje spÄr - dÀr man fÄr ut backtrack i stereo? Jag tÀnker mig en liten lÄda med typ firewire som har ett mjukvaru-interface nÀr du kopplar den till datorn - sÄ du laddar in ljuden och ser till att allt funkar, sedan Àr det i fortsÀttningen helt enkelt "Track 1" pÄ boxen. AlltsÄ jag ser den hÀr grejen framför mig, och har ingen gjort den Ànnu borde vi fan ta Ä bygga den... Detta Àr tydligen ett jÀkla gissel - vi har varit runt i musikaffÀrer men alla börjar skruva pÄ sig nÀr frÄgan kommer upp. Folk börjar prata om dyra samplers, HD-porta etc. Finns det nÄgon hjÀlte dÀr ute som har en produkt att rekommendera för just det hÀr sammanhanget? Tack pÄ förhand!
Audiorent Postat 7 maj 2010 Postat 7 maj 2010 Ni dÀr ute som spelat live och anvÀnt er av förinspelade bakgrunder, hur har ni löst detta? MÄnga har ju tidigare kört med MiniDisc och helt enkelt kört Mono ut och sedan tagit trummisens klick i andra kanalen. Men det mÄste vÀl, 2010, finnas nÄgon produkt, som inte Àr en laptop (laptop Àr och kommer nog alltid vara ett högriskalternativ) utan hellre en robust liten lÄda, dÀr man kan lÀgga in backtrack + klick för varje spÄr - dÀr man fÄr ut backtrack i stereo? Jag tÀnker mig en liten lÄda med typ firewire som har ett mjukvaru-interface nÀr du kopplar den till datorn - sÄ du laddar in ljuden och ser till att allt funkar, sedan Àr det i fortsÀttningen helt enkelt "Track 1" pÄ boxen. AlltsÄ jag ser den hÀr grejen framför mig, och har ingen gjort den Ànnu borde vi fan ta Ä bygga den... Detta Àr tydligen ett jÀkla gissel - vi har varit runt i musikaffÀrer men alla börjar skruva pÄ sig nÀr frÄgan kommer upp. Folk börjar prata om dyra samplers, HD-porta etc. Finns det nÄgon hjÀlte dÀr ute som har en produkt att rekommendera för just det hÀr sammanhanget? Tack pÄ förhand! Jag har mycket lÀnge funderat pÄ det samma och varit sjÀlv inne pÄ att utveckla en burk. Om den inte finns borde det definitivt finnas en marknad. Hur gör alla dansband eftersom det Àr sÀllan de spelar allt live idag ?
Peter Roos Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 (redigerat) Jag hade satsat pÄ en HD-bandare typ Fostex D-160. Finns billiga begagnade. Otroligt stabila maskiner (har en Mackie SDR 24-96 sjÀlv). Mvh/ Redigerat 8 maj 2010 av Sleap
Gilbert Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Denna pryl har iallafall fyra kanaler ut: http://www.pacemaker.net/Products/Device/T...ifications.aspx Vet dock inte om det gÄr att lösa smidigt.
sadomachine (oregistrerad) Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Varför inte göra som vi. vi har en rackad Mp3 spelare och sĂ„ har vi rationaliserat bort den dĂ€r onödiga detaljen Trummis. đ
hefu Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Denna pryl har iallafall fyra kanaler ut: http://www.pacemaker.net/Products/Device/T...ifications.aspx Vet dock inte om det gÄr att lösa smidigt. Fast det blir ju som att försöka synka tvÄ skivspelare, "tryck ...NU!"
JJRockford Postat 19 maj 2010 Postat 19 maj 2010 (redigerat) En vanlig mp3-spelare duger vÀl fint? Panorera bakgrundsmusiken till ena kanalen och klicket till andra, exportera som mp3, och köp en sÄdan dÀr split-sladd pÄ typ Clas Ohlson. Edit: SÄg att du ville ha backingtracken i stereo. Redigerat 19 maj 2010 av JJRockford
Linus Postat 19 maj 2010 Postat 19 maj 2010 laptop Àr och kommer nog alltid vara ett högriskalternativ2010 Àr jag inte alls beredd att hÄlla med dig. Ableton Live Àr ett lÄgriskalternativ, gÄr tom att köra pÄ en liten netbook (om du slopar effektpluggar utan har allt inbakat i ljudfilerna) och ett USB-ljudkort pÄ det...
Dingbats Postat 20 maj 2010 Postat 20 maj 2010 Med mitt band anvÀnder vi en sampler (SP-404) för backtracks, det funkar utmÀrkt. Den har ju bara stereo ut, sÄ behöver man fyra ut fÄr man köra pÄ tvÄ separata (och trycka igÄng backtrack och klick exakt samtidigt).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.