Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej hopp.

Har surfat omkring lite här på forumet och inte hittat svar på frågorna jag har.

Har nyligen köpt ett RME HDSP 9632 ljudkort och är helt färsk på den biten.

Känns lite som jag tog vatten över huvudet eftersom jag inte förstår mig på kortet

hur mycket jag än läser instruktionerna. Eller så har jag missförstått hela kortet.

Anledningen till att jag valde just det kortet är för att jag läst mycket bra saker om det,

och att man (som jag förstått) kan ha flera ingångar på det, för att tex spela in trummor.

Mitt problem är att jag inte har en susning om hur jag ska få igång alla dessa ingångar.

Står på kartongen att kortet har 16 in och ut gångar som ska gå att använda.

Och det är ju inte direkt så många in/utgångar som sitter i bak i kortet >.<

Lär jag köpa nått expansion-kort till eller hur ska jag gå till väga?

Hittade på ett annat kort senare (minns inte namnet) som hade sina 8 ingångar där bak.

Va rekommenderat att köpa 2st såna för att ha tillgång till 16 kanaler.

Men nu har jag ju som sagt köpt RME-kortet istället.

En annan fråga jag har är angående mixer. Jag har en 22-kanalsmixer som legat ett tag.

När jag satt och kikade lite på den så såg jag att det bara finns några få utgångar för att

få ut ljudet. Tex högtalare/dator etc. Om jag nu vill spela in ca 8 trumkanaler in i datorn,

Lär jag då inte ha en separat utgång för varje kanal då? För att få varenda trumma på tex

en varsin kanal i Cubase.

Ni får ursäkta mina nybörjarfrågor.. Har pysslat med musik i många år, men aldrig spelat

in mer än en kanal i taget. Gitarrer, sång etc. Är nu sugen på att utveckla mig lite.

Tacksam för svar.

/ Chris.

Redigerat av cRs
Annons
Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

HDSP 9632 har 8 ADAT in och 8 ADAT ut, 2 S/PDIF in och 2 S/PDIF ut, 2 analoga in och 2 analoga ut. 😕

Redigerat av Hägglund
Postat
HDSP 9632 har 8 ADAT in och 8 ADAT ut, 2 S/PDIF in och 2 S/PDIF ut, 2 analoga in och 2 analoga ut. 😕

"Hammerfall also supports Expansion Boards (EXB). Two internal ADAT inputs and two internal ADAT outputs allow you to realize up to 16 analog inputs, 16 analog outputs, or up to two TDIF ports directly inside the computer."

OP: Du behover alltsa ett av dessa "expansion boards" eller ett annat interface (kopplat via adat) som har dom fysiska pluggarna (och konverters?)

Tittade sjalv pa RME kort ett tag nu, efter jag hade probs med min Firestudio Project - som nu funkar tack vare ASIO4ALL.

Blir nog att jag koper ett RME kort i framtiden...

S

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)
"Hammerfall also supports Expansion Boards (EXB). Two internal ADAT inputs and two internal ADAT outputs allow you to realize up to 16 analog inputs, 16 analog outputs, or up to two TDIF ports directly inside the computer."

OP: Du behover alltsa ett av dessa "expansion boards" eller ett annat interface (kopplat via adat) som har dom fysiska pluggarna (och konverters?)

Tittade sjalv pa RME kort ett tag nu, efter jag hade probs med min Firestudio Project - som nu funkar tack vare ASIO4ALL.

Blir nog att jag koper ett RME kort i framtiden...

S

The HDSP 9632 provides unique features:

* Balanced stereo analog in- and output, 24-Bit/192kHz, > 110 dB SNR

* Optional analog expansion boards with 4 balanced in- or outputs

* All analog I/Os capable of 192 kHz, constant number of available channels

* 1 ADAT digital I/O, supporting 96 kHz S/MUX operation

* 1 SPDIF digital I/O, 192 kHz-capable

* 1 Breakout cable for coaxial SPDIF*

* Up to 16 I/Os can be used simultaneously! (8 IN + 8 OUT)

* 1 Stereo headphone output, parallel to the analog out, additional level settings

* 1 MIDI I/O with 16 channels of hi-speed MIDI via breakout cable

* DIGICheck, RMEs unique metering- and analysing tool

* HDSP Meter Bridge: freely scalable level meters, peak- and RMS calculation directly in hardware

* TotalMix: 512 channel Mixer with 40 Bit internal resolution

Men faktum är att det går att använda 20 I/O samtidigt eftersom man utöver 1xADAT I/O även har S/PDIF och analoga I/O.

Om du sätter in expansionskort så använder kortet ADAT-kanaler för ljudhanteringen. Du kan med andra ord aldrig öka maxantalet kanaler i kortet.

Redigerat av Hägglund
Postat

Som sagt du behöver utöka kortet med ADAT eller dom analoga expansion korten som går att köpa till vilka ger 4 in / 4 ut.

Kommer inom en väldigt snar framtid sälja av delar av min studio och i där finns just RME HDSP 9632 med dom analoga expansionkorten om du skulle vara intresserad.

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Som sagt du behöver utöka kortet med ADAT eller dom analoga expansion korten som går att köpa till vilka ger 4 in / 4 ut.

Kommer inom en väldigt snar framtid sälja av delar av min studio och i där finns just RME HDSP 9632 med dom analoga expansionkorten om du skulle vara intresserad.

Som jag sa så går det inte att få fler ADAT än dom befintliga 8 in och 8 ut på HDSP 9632.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.