Jump to content
Annons

Uppgradera studio! hjÀlp med mic preamp och mic


Jonizots

Recommended Posts

Hej!

TÀnkte höra med alla kunniga hÀr pÄ forumet!

De Àr sÄ att jag tÀnkte uppgradera min studio lite, grejerna jag har nu Àr:

Mikrofon ADK A51e

musikbörsen mic

Ljudkort CME MATRIXKFW

Matrix

ALTO S6 Mixerbord

ALTO S-6

nyinköpta Behringer MS 40 studio monitorer

MS 40

Lite anna skit som jag har liggandes men de Àr dessa grejer jag kör med.

TÀnkte dÄ kolla lite med er, jag kÀnner att ljudkortet Àr sÄdÀr? eller rÀcker de gott och vÀl för att spela in rapp och sÄng?

Kollat runt och hört att mic preamps ska vara en bra grej att ha? Ska man dÄ köra ett bÀttre ljudkort eller var för sig?

Vad för mic preamps rekommenderar ni? eller bra ljudkort sÄ ja slipper koppla inhopp dem 2?

sÀtter mitt ljudkort begrÀnsningar Àven om ja löper en bra mic preamp?

sitter nu i tankarna om en RÖDE NT2-A, hur pass skiljer den sig mot ADK 51 an jag kör nu ?

Andra synpunkter?

tack!

joniz

Redigerat av Jonizots
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det finns hundratals trÄdar om mickar och preamps i forumet sÄ om du tror att detta Àr det du behöver sÄ kan du börja med att lÀsa nÄgra av dessa och om du har frÄgor ang. detta sÄ Àr det bÀst att stÀlla dessa i nÄgon av de befintliga trÄdarna.

SvĂ„rt att veta vad du ”behöver” nĂ€r du inte talar om vad du Ă€r missnöjd med. SlĂ€ng upp ett klipp sĂ„ vi kan höra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns hundratals trÄdar om mickar och preamps i forumet sÄ om du tror att detta Àr det du behöver sÄ kan du börja med att lÀsa nÄgra av dessa och om du har frÄgor ang. detta sÄ Àr det bÀst att stÀlla dessa i nÄgon av de befintliga trÄdarna.

SvĂ„rt att veta vad du ”behöver” nĂ€r du inte talar om vad du Ă€r missnöjd med. SlĂ€ng upp ett klipp sĂ„ vi kan höra.

Saken Àr vÀl mer att jag behöver saker som ska matcha de jag redan har och de lÀr dem inte ta hÀnsyn till i dem andra delarna, sÄ tanken var vÀl mer om nÄgon kunde ge mig tips till just min setup.

jag Àr vÀl inte sÄ missnöjd, vill att de ska lÄta bÀttre, micen sÀger vÀl en hel del, dem som ahr anvÀndt en ADK 51 vet precis vad jag menar nÀr jag sÀger att den Àr otillrÀcklig.

jag vill veta om de finns en bra preamp till just de ljudkortet jag har, eller om jag ska köpa ett nytt, eller om de rÀcker med preamp/ eller nytt ljudkort som har schyst preamp frÄn början

joniz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om jag var i dina skor sÄ skulle jag kanske börja med att hitta en mic som passar din röst (om den du nu har inte gör det).

de Ă€r dĂ€rför jag ska köpa nya RÖDE NT2-A

men vill ju inte ha ett kasst ljudkort som pajar allt!

Jonix đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ReallyNice prylarna har man hört Ă€r bra ocksĂ„. đŸ˜Č

?

Har du sjÀlv hört att de Àr bra eller har du hört att andra tycker de Àr bra?

Jag tycker sjÀlv att RNC1773 Àr ok men inte sÄ nödvÀndig i hemstudiosammanhang (bÀttre att köra pluggar) men RNP8380 inte Àr sÄ himla kul.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det fick bli detta istĂ€llet 😉

Röde NT-2A

1 st Ă  2875.-

Focusrite Saffire Pro24

1 st Ă  3340.-

Summa: 6 215 kr

och jag vet att micen kommer passa bra!

Det Àr bra prylar men jag hoppas att du testat micken först sÄ du vet att den passar din röst. Bara för att det Àr en bra mic sÄ betyder det inte att den passar alla röster.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr bra prylar men jag hoppas att du testat micken först sÄ du vet att den passar din röst. Bara för att det Àr en bra mic sÄ betyder det inte att den passar alla röster.

jo du har rÀtt, dock lyssnade jag pÄ massor av klipp hur den lÄter och har selat in en gÄng i en NT1-A mic och skillnadena ska vÀl inte vara jÀtte stora?!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jo du har rÀtt, dock lyssnade jag pÄ massor av klipp hur den lÄter och har selat in en gÄng i en NT1-A mic och skillnadena ska vÀl inte vara jÀtte stora?!

NT1-A och NT2-A lÄter ganska olika (dÄ det Àr helt olika kapslar i dessa). NT1-A Àr lite tunnare och nÄgot lyft i toppen jÀmfört med NT2-A.

Jag skulle aldrig köpa en sÄng-mic utan att först testa att den passar rösten i frÄga.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NT1-A och NT2-A lÄter ganska olika (dÄ det Àr helt olika kapslar i dessa). NT1-A Àr lite tunnare och nÄgot lyft i toppen jÀmfört med NT2-A.

Jag skulle aldrig köpa en sÄng-mic utan att först testa att den passar rösten i frÄga.

De Ă€r 2 membran i 2an till skillnad frĂ„n 1an, av vad jag har lĂ€st hĂ„ller inte alla med dig, de Ă€r flera som menar att passar 1an passar 2an bĂ€ttre, klart att de kan skilja, dĂ„ fĂ„r jag helt enkelt byta micken 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De Àr 2 membran i 2an till skillnad frÄn 1an,

Det Àr inte bara antalet membran som skiljer dem Ät. Membranen i sig Àr olika.

de Àr flera som menar att passar 1an passar 2an bÀttre,

Jaha ... sĂ„ om man har en vĂ€ldigt basig röst med lite klarhet i sĂ„ skulle Ă€ndĂ„ NT2-A passa bĂ€ttre Ă€ven fast denna Ă€r nĂ„got "dov" i toppen (jĂ€mfört NT1-A) och tar upp basen mer ... 🙂

Bara för att en mic kostar mer Ă€n en annan betyder inte att den Ă€r bĂ€ttre pĂ„ alla röster. Man mĂ„ste prova vilken mick som passar en person bĂ€st. Givetvis sĂ„ kan man chansa men dĂ„ vet man ju inte om en annan mic hade funkat bĂ€ttre 


Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr inte bara antalet membran som skiljer dem Ät. Membranen i sig Àr olika.

Jaha ... sĂ„ om man har en vĂ€ldigt basig röst med lite klarhet i sĂ„ skulle Ă€ndĂ„ NT2-A passa bĂ€ttre Ă€ven fast denna Ă€r nĂ„got "dov" i toppen (jĂ€mfört NT1-A) och tar upp basen mer ... 🙂

Bara för att en mic kostar mer Ă€n en annan betyder inte att den Ă€r bĂ€ttre pĂ„ alla röster. Man mĂ„ste prova vilken mick som passar en person bĂ€st. Givetvis sĂ„ kan man chansa men dĂ„ vet man ju inte om en annan mic hade funkat bĂ€ttre 


jag vet vad du menar, men sen kan man ju sÀga likavÀl att du stÀller in micken pÄ att ta bort de, eller lika vÀl bara klippa lite i de lÀngre registret, medans man kanske pÄ den andra mÄste höja och hÄlla pÄ de kan lika vÀl ta ut varandra, nu Àr de bara till min hemma studio, och visst nÄgon annan kanske funkar bÀttre, men dÄ tar jag hellre chansen och fÄr de jag betalar för Àn att de Àr en vesentlig skillnad.

tack för ditt svar! 🙂

jag kan ju bara skicka tillbaka micken annars 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag vet vad du menar, men sen kan man ju sÀga likavÀl att du stÀller in micken pÄ att ta bort de, eller lika vÀl bara klippa lite i de lÀngre registret, medans man kanske pÄ den andra mÄste höja och hÄlla pÄ de kan lika vÀl ta ut varandra, nu Àr de bara till min hemma studio, och visst nÄgon annan kanske funkar bÀttre, men dÄ tar jag hellre chansen och fÄr de jag betalar för Àn att de Àr en vesentlig skillnad.

DĂ„ kunde du ju ha behĂ„llit din mic och EQat istĂ€llet ... 🙂

NT2-A kommer nog att funka bra dÄ det Àr en ganska "neutral" mic men jag tycker det Àr lite synd att folk inte inser vikten av att prova sig fram till vilken mic som passar just deras röst bÀst (om sÄngmick).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DĂ„ kunde du ju ha behĂ„llit din mic och EQat istĂ€llet ... 🙂

NT2-A kommer nog att funka bra dÄ det Àr en ganska "neutral" mic men jag tycker det Àr lite synd att folk inte inser vikten av att prova sig fram till vilken mic som passar just deras röst bÀst (om sÄngmick).

jag förstĂ„r dig haha, men de finns ju ingen direkt som erbjuder en att komma och testa micken heller, och desutom sĂ„ ska ja rappa, de blir inte sĂ„ mycket sĂ„ng 🙂

men de Ă€r ju grejen kĂ€nns som att de Ă€r sjukt svĂ„rt att mixa adk micken och fĂ„ ett bra sound allt de jobbet kommer bli lĂ€ttare med en bĂ€ttre mic, sen om ja fĂ„r EQ a och sĂ„ Fine de Ă€r cool 🙂

jag kör med ett jĂ€vla ALTO s-6 mixerbord för att preampa och stĂ€lla in eq innan för att slippa de sĂ„, en ny preamp och bĂ€ttre mic lĂ€r göra susen 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag förstĂ„r dig haha, men de finns ju ingen direkt som erbjuder en att komma och testa micken heller, och desutom sĂ„ ska ja rappa, de blir inte sĂ„ mycket sĂ„ng 🙂

men de Ă€r ju grejen kĂ€nns som att de Ă€r sjukt svĂ„rt att mixa adk micken och fĂ„ ett bra sound allt de jobbet kommer bli lĂ€ttare med en bĂ€ttre mic, sen om ja fĂ„r EQ a och sĂ„ Fine de Ă€r cool 🙂

jag kör med ett jĂ€vla ALTO s-6 mixerbord för att preampa och stĂ€lla in eq innan för att slippa de sĂ„, en ny preamp och bĂ€ttre mic lĂ€r göra susen 🙂

Det kÀnns som du behöver lÀgga lite vikt pÄ att utvecklas inom mixning med EQ och Kompressor framförallt, istÀllet för att lÀgga pengar helt ovetandes pÄ vad du införskaffar dig.

Det gör inte "susen" att skaffa dyrare prylar. Du lÀr veta hur du ska bearbeta inspelningen i första hand.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kÀnns som du behöver lÀgga lite vikt pÄ att utvecklas inom mixning med EQ och Kompressor framförallt, istÀllet för att lÀgga pengar helt ovetandes pÄ vad du införskaffar dig.

Det gör inte "susen" att skaffa dyrare prylar. Du lÀr veta hur du ska bearbeta inspelningen i första hand.

du ska nog inte uttala dig om nÄgot du inte vet, jag efterfrÄgade bra setup att uppgraqdera mig till, inte vad du tror om min mixning, man kan fÄ bra resultat genom att mixa med en skit mic, men förr eller senare bromsar den upp dig, vilket Àr fallet just nu.

jag behöver bÀttre grejer och trivs inte med min setup nu jag byter upp, kom gÀrna med förslag pÄ vad som kan passa mig inte, min mixning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

du ska nog inte uttala dig om nÄgot du inte vet, jag efterfrÄgade bra setup att uppgraqdera mig till, inte vad du tror om min mixning, man kan fÄ bra resultat genom att mixa med en skit mic, men förr eller senare bromsar den upp dig, vilket Àr fallet just nu.

jag behöver bÀttre grejer och trivs inte med min setup nu jag byter upp, kom gÀrna med förslag pÄ vad som kan passa mig inte, min mixning.

lĂ€t nog lite bitter men sĂ„ Ă€r de inte! :rolleyes: behöver nya grejer sĂ„ Ă€r de bara 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror nog det ligger lite i vad Addic59 sÀger ...

Det kÀnns som du behöver lÀgga lite vikt pÄ att utvecklas inom mixning med EQ och Kompressor framförallt, istÀllet för att lÀgga pengar helt ovetandes pÄ vad du införskaffar dig.

Det gör inte "susen" att skaffa dyrare prylar. Du lÀr veta hur du ska bearbeta inspelningen i första hand.

du ska nog inte uttala dig om nÄgot du inte vet, jag efterfrÄgade bra setup att uppgraqdera mig till, inte vad du tror om min mixning, man kan fÄ bra resultat genom att mixa med en skit mic, men förr eller senare bromsar den upp dig, vilket Àr fallet just nu.

jag behöver bÀttre grejer och trivs inte med min setup nu jag byter upp, kom gÀrna med förslag pÄ vad som kan passa mig inte, min mixning.

Hej! Satt igÄr med mina ny inköpta grejer, röde NT2-A och ett saffire PRO 24 ljudkort.

NÀr jag satt och kollade runt och testade grejerna, och stÀllde in stereo, registrerades de bara pÄ högra kanalen.. Man kan sÀkert fÄ stereo, nÀr jag vÀl trixar och lÀrt mig.

Men som frÄgan lyder, nÀr man spelar in rapp kör ni mono eller stereo? Har alltid kört stereo, men nu slog tanken mig!?

Joniz

Joniz

đŸ€Ș

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...