Jump to content
Annons

Rösten ansträngs av fysisk träning


debatt

Recommended Posts

Fick veta att stämbanden och därmed rösten ansträngs enormt av fysisk ansträngning och det beror på den kraftiga andhämtningen om vi håller oss till konditionssporter. Gäller det tyngdträning, body building, så beror ansträngningen på stämbanden att de engageras och slits genom att man håller andan i momentet.

Det kan jämställas med om man pratar väldigt väldigt högt eller om man harklar sig mycket kraftigt.

Farligt att andas och hålla andan tydligen (ironi).

Tillägg: Detta är förvisso allmängiltigt medicinskt sant för alla stämband, men bör beaktas särskilt i situationer då man har problem med sina stämband. Att motionera ska inte vara något problem om man har helt friska stämband. Det skadar dock inte att veta hur de fungerar. Sista meningen innan tillägget var menat som ironi, vilket jag nu också klargjort.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Tror att om jag vore du skulle jag vilja ha en källa på det och inte bara nån obskyr Wiki-sajt.

Läkare, personligt samtal.

Verkar stämma också, för när jag gick och handlade kunde jag frambringa ljud och en del ord trots mina stämbandsproblem, men när jag burit kassarna hem var jag helstum.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

"Under röstvilan bör du undvika att viska, harkla, hosta samt lyfta tungt vilket är slitsamt för stämbanden. Undvik allt för ansträngande motion t ex styrketräning."

[källa: Karolinska Universitetssjukhuset, skriftlig info]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... undrar om det var därför pavatotti sjöng så jävla bra?

Inte bara han. Alla "såna" är ju "såna".

Seinfeld säger innan nåt avsnitt att han inte förstår varför man har med sig teaterkikare när man ska se dem sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att om jag vore du skulle jag vilja ha en källa på det och inte bara nån obskyr Wiki-sajt.

Inte för att jag vill lägga några värderingar i sign. debatts vardagsfrågeställningar, men varför i helvete skulle inte WIKI kunna räknas som källa?

Var hämtar du din "fakta" ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag vill lägga några värderingar i sign. debatts vardagsfrågeställningar, men varför i helvete skulle inte WIKI kunna räknas som källa?

Var hämtar du din "fakta" ifrån?

wiki kan deffenetivt räknas som källa, däremot bör man vara källkritisk... Å där är väl wikin lite "svajjig" (för att använda ett gammalt beprövat uttryck...)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick veta att stämbanden och därmed rösten ansträngs enormt av fysisk ansträngning och det beror på den kraftiga andhämtningen om vi håller oss till konditionssporter. Gäller det tyngdträning, body building, så beror ansträngningen på stämbanden att de engageras och slits genom att man håller andan i momentet.

Man får tro va man vill, jag tror däremot inte så mycket på det där. Det är ju en vardag som pågår hela tiden med stämbanden å musklerna å det omkring.

Så En nypa salt på det där. Det är väl sant men det händer ju ändå hela tiden. Dessutom om man skadas utav andhämtning och sånt då vette fan hur man andas. Dessutom... Att stämdbanden inte får luft spelar väl ingen roll? så länge dom inte är uttorkade. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När man håller på med kraftig bänkpress eller liknande så håller man ju andan i en del av momentet och den enorma press av luftmängd som bildas hålls då delvis tillbaka av stämbanden och det är denna anspänningen på stämbanden, då de alltså jobbar för högtryck, som avses.

För en vardagsmotionär som är frisk i sina stämband ska det inte ha någon direkt betydelse för stämbanden. Det här gäller väl mer vid röstvila (som jag underkastat mig) av medicinska skäl. Skrev även med ironi "farligt att andas och hålla andan".

Den medicinska förklaringen här behöver man inte ifrågasätta.

Jag fick först reda på det som gällde styrketräning, men det var först efter 2.5 vecka som det framkom från läkaren och information.

Att det kan gälla även konditionsträning var något jag själv läste mig till. Just den medicinska förklaring som gäller konditionsträning kan vara något mer tvivelaktig, men det är min personliga åsikt. För den som har friska stämband tror jag tvärtom att det är bra för stämband om de ventileras, särskilt utomhus. En kraftig andning kan självklart störa inflammerade eller skadade stämband i vila, men visst måste man andas. Vad de menar är en extrem andhämtning där stämbanden angrips av luftstötar kraftigare och snabbare än normalt. Men återigen, för sångare (och andra) med helt friska stämband är konditionsuppbyggande motion bara av godo. Se bara på Malena Ernman.

Det som Jasi tar upp om uttorkning är mycket viktigt och kan inte nog understrykas att så inte får ske. Hela min upplevelse av röstproblem kan beskrivas som uttorkning, tror jag. Uttorkning är också rent medicinskt ett uttryck för en pågående inflammation tydligen. Luftfuktaren Bionaire (bra även för stränginstrument som är framme) går därför mer än vanligt här nu. Det gör skillnad.

Kommer nu också att modifiera min första post i tråden så inga missförstånd växer. Det som skrevs är förvisso allmängiltigt sant för alla stämband, men är desto viktigare att tänka på i situationer då man har något problem med sina stämband.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

aa jo... så kan man ju också förklara det.. Att luften trycker..

Då när luften trycker mot stämbanden å halsen blir ju den torr också.

Då är det ju viktigt med bra vatten, viss vatten har ju negativ effekt på halsen som gör den stickig istället.

Typ vatten med mycket järn å kalk i antar jag inte är så bra. Utan bra "destillerat" vatten. Dessutom är inte vatten bäst ändå.

Bäst är egentligen mjölk enligt mig. Jag är "nybörjare" på skriksång och "varje" gång jag skriksjunger så dricker jag antingen lite varmare mjölk eller te eller varmt salt-socker-vatten detta vatten har en "renande" effekt. dock orkar man inte dricka så mycket av detta.. 1 l vatten 8 sockerbitar 1 tsk salt typ. Antar att man kan ta bort saltet också så.

Finns säkert många såna här topics. Hur man behandlar sin röst å hals

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det här med tryck mot stämbanden låter ju vettigt. Problemet jag har är knutar på stämbanden som gör att jag inte kan hålla tätt när jag sjunger. Undra om det påverkar vilken effekt styrketräning har för mig då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

Jag är ju ingen läkare, men tänkte bara återkomma med min erfarenhet i detta ämne som sångare. Jag är musikal/popsångare och har jobbat med det senaste 2 åren professionellt. Jag gillar även styrketräning och har en hel del erfarenhet av vad som händer med min röst när jag tränar och inte.

När jag tränar styrketräning med vikter eller springer så förändras min röst väldigt mycket. Jag kan absolut inte sjunga lika höga toner den dagen och några dagar framöver. Jag kan inte heller mixa min bröströst med min falsett, dom blandar ej sig lika lätt så jag måste använda en enorm kraft för att kunna blanda rösterna, vilket ökar volymen i sången för mycket för de flesta sånger. Jag har sökt på en massa artiklar inom detta område för att jag har haft problem med att sjunga och styrketräna samtidigt, vilket är ett problem i min bransch.

Jag skulle t.ex på en audition idag, vilken iofs blev inställd, men jag har skippat att träna en lång tid innan för att min röst ska vara perfekt. Senaste 3 veckorna har jag sjungit Don´t stop me now - Queen i originaltonart utan några som helst problem, men igår tränade jag styrketräning och nu skulle den sången vara helt omöjligt för mig att sjunga.

Utdrag från en artikel jag läst:

The problem is "effort closure" caused by the fact the vocal folds have a

>sphincter use in the body to balance the lifting of heavy objects. You

>can look in the vocal therapy literature under "effort closure" and share

>this with him. The use of light weights can actually help as long as

>they are under two lbs. But heavy weights changes the purpose of the

>chords from vibrating folds to the same purpose as other sphincters on the

>body which is to hold something back.

Ray Evans Harrell, teacher of vocal anatomy

Jag har försökt att verkligen andas lugnt utåt istället för att ta i när jag tränar, men det hjälper inte till 100%

Bara mina reflektioner 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju viktigt med bra vatten, viss vatten har ju negativ effekt på halsen som gör den stickig istället.

Typ vatten med mycket järn å kalk i antar jag inte är så bra. Utan bra "destillerat" vatten. Dessutom är inte vatten bäst ändå.

Bäst är egentligen mjölk enligt mig. Jag är "nybörjare" på skriksång och "varje" gång jag skriksjunger så dricker jag antingen lite varmare mjölk eller te eller varmt salt-socker-vatten detta vatten har en "renande" effekt. dock orkar man inte dricka så mycket av detta.. 1 l vatten 8 sockerbitar 1 tsk salt typ. Antar att man kan ta bort saltet också så.

De flesta drycker UTOM vatten är ganska olämpliga. Kallt kyler ner och gör att stämbanden blir stelare och behöver värmas upp igen. Sött ökar slembildningen, liksom mjölkprodukter. Salt torkar ut. Kaffe torkar ut. Kolsyrat rapar man av. Sprit irriterar slemhinnorna och påverkar dessutom stämbanden med ångorna,så det är inte heller någon hit.

Om man är lite ansträngd så kan man gurgla sig med saltat vatten, men det man dricker när man sjunger, bör nog vara helt vanligt rumstempererat kranvatten.

Om möjligt så bör man egentligen undvika att dricka medan man sjunger - och istället försöka dricka rejält med vatten före och efter sånginsatsen istället.

Upplever man en förbättring med andra drycker än vatten, så skulle jag tro att den huvudsakligen är psykologisk... ☺️

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...