Martini Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Hej. UrsĂ€kta lite dumma frĂ„gor. Jag har en mixer Yamaha Mx 16/4 Ett ljudkort Audiophile 2496 En dator med Cubase 5 Ett slutsteg med högtalare Ett par lurar Hur kopplar jag bĂ€st mixer till datorn? Main out till slutsteget och monitor till datorn? Eller aux till datorn. Om jag spelar in sĂ„ng. PĂ„verkas ljudet olika om det kommer frĂ„n mixerns aux(pre fade), monitor eller main out? Om jag kör sĂ„ngen aux pre fade frĂ„n mixern. Aux in till datorn och har lurar, kan jag ju mixa medhörning i lurarna utan att pĂ„verka ljudet in till ljudkortet.. Men Ă€r det samma kvalitet frĂ„n aux som frĂ„n tex main? Innan jag "hillar" in mig för mycket.. Hur kopplar ni proffs det hĂ€r? AlltsĂ„: Mixer, ljudkort (bĂ„de ut och in) sluitsteg och lurar för att kunna fĂ„ bra monitorlyssning i lurarna och bĂ€sta signal till ljudkortet. Mr Skamsen đ
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 (redigerat) Main out till slutsteget och monitor till datorn? Eller aux till datorn. monitor (det du hör) till slutsteg mix/main till datorn alt aux till datorn funkar ocksÄ fast det tycker jag alltid Àr en nödlösning om man inte har bussar eller direct out Àr det förresten en sÄn hÀr? (edit: nej det Àr det inte, men har den ungefÀr samma upplÀgg?) dÄ kan du koppla Group 1/2 till datorn ocksÄ Redigerat 30 april 2010 av Demonproducenten
Martini Postat 30 april 2010 TrÄdstartare Postat 30 april 2010 monitor (det du hör) till slutstegmix/main till datorn alt aux till datorn funkar ocksÄ fast det tycker jag alltid Àr en nödlösning om man inte har bussar eller direct out Àr det förresten en sÄn hÀr? (edit: nej det Àr det inte, men har den ungefÀr samma upplÀgg?) dÄ kan du koppla Group 1/2 till datorn ocksÄ Jo det Àr precis en sÄn... Ser i alla fall precis ut sÄ. Och frÄn datorn till tex kanal 15/16 pÄ mixern? Och om sÄngen blir för hög i lyssningen? DÄ kan jag inte dra ned fadern, för dÄ minskas signalen till ljudkortet?
Martini Postat 30 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2010 (redigerat) monitor (det du hör) till slutsteg Hoppla. Miss av mig đ Men jag har ingen volym/EQ till mitt slutsteg. DĂ„ behöver jag en extra mixer till den? "snabbredigering" FörlĂ„t fel jag förstod fel hĂ€r.. Redigerat 30 april 2010 av Martini
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 (redigerat) Jo det Àr precis en sÄn... Ser i alla fall precis ut sÄ. Och frÄn datorn till tex kanal 15/16 pÄ mixern? Och om sÄngen blir för hög i lyssningen? DÄ kan jag inte dra ned fadern, för dÄ minskas signalen till ljudkortet? frÄn datorn brukar man koppla till "tape return" eller om det heter nÄt annat liknande dÀr jag mÄste hitta en större bild pÄ just den mixern för att ge bÀsta tipset pÄ hur du ska justera sÄng kontra musik men generellt brukar man dels skicka en sÄngkanal till dels i det hÀr fallet Group (kallas bus pÄ mÄnga andra mixrar), dels till monitor direkt via sistnÀmnd kan du reglera lyssningsförhÄllandet har den förresten direct out pÄ baksidan vid varje kanal? Redigerat 30 april 2010 av Demonproducenten
Martini Postat 30 april 2010 TrÄdstartare Postat 30 april 2010 frÄn datorn brukar man koppla till "tape return" eller om det heter nÄt annat liknande dÀrjag mÄste hitta en större bild pÄ just den mixern för att ge bÀsta tipset pÄ hur du ska justera sÄng kontra musik men generellt brukar man dels skicka en sÄngkanal till dels i det hÀr fallet Group (kallas bus pÄ mÄnga andra mixrar), dels till monitor direkt via sistnÀmnd kan du reglera lyssningsförhÄllandet har den förresten direct out pÄ baksidan vid varje kanal? Jag Àr inte sÄ sÀker pÄ det. Jag reglerar ju ljudet till datorn med fadern. Det enda sÀttet jag nu ser det att gÄ ut frÄn aux-pre till hörlursförstÀrkare? Det Àr vÀl den enda regeln man kan reglera en kanal förutom sjÀlva fadern? Den har sk insert pÄ varje kanal. För stereotele kontakt.
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Det enda sÀttet jag nu ser det att gÄ ut frÄn aux-pre till hörlursförstÀrkare? vilket brukar funka fint
Gilbert Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Antingen sĂ„ skickar du till datorn frĂ„n AUX (pre fader), dĂ„ kan du stĂ€lla regeln valfritt för lyssningen utan att pĂ„verka volymen till datorn eller sĂ„ kör du frĂ„n âgroupâ men dĂ„ kan du inte anvĂ€nda kanalfadern för att stĂ€lla volymen för lyssning utan att pĂ„verka volymen till datorn (men du kan ju höja volymen pĂ„ playback om du tycker att medhörningen blir för stark đ). Retur frĂ„n dator skulle jag koppla in pĂ„ sista lediga stereokanalen.
Martini Postat 30 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2010 vilket brukar funka fint Vilket funkar om man inte vill ha stereo i lyssningen... kom jag pĂ„. Sitter hĂ€r och testar efter hand.. Det finns bara en aux-pre. Aux 2 Ă€r beroende av fadern. Hur fungerar en kanal? Ăr det lika bra ljudkvalitet frĂ„n auxarna som frĂ„n tex main out? (det bĂ€sta verkar Ă€ndĂ„ att köra aux-pre send till datorn. DĂ„ kan man mixa lyssningen som man vill?)
Martini Postat 30 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2010 Antingen sĂ„ skickar du till datorn frĂ„n AUX (pre fader), dĂ„ kan du stĂ€lla regeln valfritt för lyssningen utan att pĂ„verka volymen till datorn eller sĂ„ kör du frĂ„n âgroupâ men dĂ„ kan du inte anvĂ€nda kanalfadern för att stĂ€lla volymen för lyssning utan att pĂ„verka volymen till datorn (men du kan ju höja volymen pĂ„ playback om du tycker att medhörningen blir för stark đ). Retur frĂ„n dator skulle jag koppla in pĂ„ sista lediga stereokanalen. Jag tycker detta verkar vettigast. Fast min undran Ă€r ju samtidigt.. Ă€r ljudkvaliteten lika bra frĂ„n auxen som frĂ„n main out? Hur stĂ€ller jag rattarna lĂ€mpligtvis? PĂ„ aux mastern -skruvar ned aux return och stĂ€ller send nĂ„nstans i mitten? Eller ska jag bara krĂ€ma fullt, bĂ„de pĂ„ master-send och kanal-send?
Ken KÀngström Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Jag tycker detta verkar vettigast. Fast min undran Àr ju samtidigt.. Àr ljudkvaliteten lika bra frÄn auxen som frÄn main out? Allt handlar om hur du routar signalen. Du fÄr ingen förlust för att du skickar signalen via AUX.
Gilbert Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Kan nog till och med vara sÄ att signalen frÄn AUX (Pre Fader) Àr "renare" Àn Main dÄ den inte gÄtt genom lika mÄnga op-ampar och motstÄnd.
Martini Postat 30 april 2010 TrÄdstartare Postat 30 april 2010 Allt handlar om hur du routar signalen. Du fÄr ingen förlust för att du skickar signalen via AUX. Ok, det var nÀmligen det jag gick och inbillade mig.. DÄ kör jag pÄ detta sÀttet. FörstÀrker aux signalen eller Àr det linesignal Àven om jag rattar fullt? PÄverkar gainen pÄ kanalen aux-pre? Man ska ju stÀlla gain sÄ inte sÄngen distar mm.
Gilbert Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Jag tycker detta verkar vettigast. Fast min undran Àr ju samtidigt.. Àr ljudkvaliteten lika bra frÄn auxen som frÄn main out?Hur stÀller jag rattarna lÀmpligtvis? PÄ aux mastern -skruvar ned aux return och stÀller send nÄnstans i mitten? Eller ska jag bara krÀma fullt, bÄde pÄ master-send och kanal-send? StÀll AUX (Pre) pÄ U (0 dB) och gaina pÄ kanalens mic gain till du fÄr bra signal in i datorn. Om du mÄste gaina pÄ mycket sÄ kan du prova om det brusar mindre om du ökar pÄ AUX:en istÀllet för mic gainen.
Ken KĂ€ngström Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 (redigerat) Ok, det var nĂ€mligen det jag gick och inbillade mig.. DĂ„ kör jag pĂ„ detta sĂ€ttet.FörstĂ€rker aux signalen eller Ă€r det linesignal Ă€ven om jag rattar fullt? AUXen Ă€r ingen preamp. PĂ„verkar gainen pĂ„ kanalen aux-pre? Man ska ju stĂ€lla gain sĂ„ inte sĂ„ngen distar mm. Gainen pĂ„verkar hela signalvĂ€gen, sĂ„ ja. đ Redigerat 30 april 2010 av addic59
Martini Postat 30 april 2010 TrÄdstartare Postat 30 april 2010 Kan nog till och med vara sÄ att signalen frÄn AUX (Pre Fader) Àr "renare" Àn Main dÄ den inte gÄtt genom lika mÄnga op-ampar och motstÄnd. Ok. detta blir bÀsta lösningen för mig. Jag bugar och tackar!!
Gilbert Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 http://www.yamaha.com/yamahavgn/Documents/...xconsoles_1.pdf
Martini Postat 30 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2010 AUXen Ă€r ingen preamp. Gainen pĂ„verkar hela signalvĂ€gen, sĂ„ ja. đ Ok. Kanon denna lösningen verkar bĂ€st för mig. Sista frĂ„gan.. Bör jag ha aux-master pĂ„ fullt och stĂ€lla med kanal auxen? hĂ€lsningar Martini
Gilbert Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Ok. Kanon denna lösningen verkar bÀst för mig. Sista frÄgan.. Bör jag ha aux-master pÄ fullt och stÀlla med kanal auxen? hÀlsningar Martini Börja med att prova unity (0dB) pÄ kanal-AUX och AUX-mastern. Om du behöver mer gain (Àn vad preampen kan ge utan att börja brusa) sÄ kan du prova att gaina AUX istÀllet.
Martini Postat 30 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2010 http://www.yamaha.com/yamahavgn/Documents/...xconsoles_1.pdf Tackar Ă€nnu en gĂ„ng. Lite helglĂ€sning.. Fast just sĂ„nna hĂ€r fakta, fĂ„r min hjĂ€rna att snurra.. đ
Martini Postat 30 april 2010 TrÄdstartare Postat 30 april 2010 Börja med att prova unity (0dB) pÄ kanal-AUX och AUX-mastern. Om du behöver mer gain (Àn vad preampen kan ge utan att börja brusa) sÄ kan du prova att gaina AUX istÀllet. Hmm.. skalan börjar pÄ 0 upp till 10. Ingen 0 Db i mitten. Fast pÄ kanalen sitter en pil pÄ klockan 13 och pÄ mastern klockan 15. Det borde ju vara 0Db tror jag..
Martini Postat 30 april 2010 TrÄdstartare Postat 30 april 2010 StÀll AUX (Pre) pÄ U (0 dB) och gaina pÄ kanalens mic gain till du fÄr bra signal in i datorn. Om du mÄste gaina pÄ mycket sÄ kan du prova om det brusar mindre om du ökar pÄ AUX:en istÀllet för mic gainen. Ok. 0Db stÄr inte utsatt, men en pilmarkering syns klockan 13 pÄ kanalen och klockan 15 pÄ mastern..
Gilbert Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Ok. 0Db stĂ„r inte utsatt, men en pilmarkering syns klockan 13 pĂ„ kanalen och klockan 15 pĂ„ mastern.. Detta markerar troligtvis Unity / 0dB. đ
Martini Postat 30 april 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 april 2010 Detta markerar troligtvis Unity / 0dB. đ Tack. Nu Ă€r allt som jag ville ha det!!
Grim_ Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Jag har en Yamaha MG 16/4 med. TÀnkte pÄ ett par saker. Om man ska anvÀnda AUX1 (pre fader) sÄ skall PRE Switchen vara intryckt. Jag har ju alltid anvÀnt Group out till datorn och det Àr ju tvÄ kablar dÀr, men AUX1 Àr ju bara en. Varför?
Ken KÀngström Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Jag har ju alltid anvÀnt Group out till datorn och det Àr ju tvÄ kablar dÀr, men AUX1 Àr ju bara en. Varför? För att AUX out Àr i mono, men returen bör vara i stereo.
Ken KĂ€ngström Postat 30 april 2010 Postat 30 april 2010 Om man ska anvĂ€nda AUX1 (pre fader) sĂ„ skall PRE Switchen vara intryckt. Ăr det ett pĂ„stĂ„ende? đ
Grim_ Postat 1 maj 2010 Postat 1 maj 2010 Ăr det ett pĂ„stĂ„ende? đ Borde nog formulerat det som en frĂ„ga, Ă€ven att jag uppfattade det sĂ„ i manualen till mixerbordet. SĂ„ jag stĂ€ller frĂ„gan nu. StĂ€mmer det att man ska ha den intryckt nĂ€r man anvĂ€nder AUX1? SĂ„ nĂ€r jag ska koppla frĂ„n AUX1 till mitt Delta 1010LT sĂ„ anvĂ€nder jag en Mono tele som blir RCA i andra Ă€nden? AlltsĂ„ right och left in i ljudkortet?
Gilbert Postat 1 maj 2010 Postat 1 maj 2010 Borde nog formulerat det som en frĂ„ga, Ă€ven att jag uppfattade det sĂ„ i manualen till mixerbordet.SĂ„ jag stĂ€ller frĂ„gan nu. StĂ€mmer det att man ska ha den intryckt nĂ€r man anvĂ€nder AUX1? âPre faderâ Ă€r lĂ€mpligast för inspelning dĂ„ du kan vĂ€lja volym för lyssning (med fadern) utan att volymen pĂ„ det som gĂ„r ut via AUX pĂ„verkas. SĂ„ nĂ€r jag ska koppla frĂ„n AUX1 till mitt Delta 1010LT sĂ„ anvĂ€nder jag en Mono tele som blir RCA i andra Ă€nden? AlltsĂ„ right och left in i ljudkortet? Nej, inte L & R utan bara L eller R dĂ„ AUXar Ă€r mono. Om du vill spela in fler kanaler samtidigt sĂ„ fĂ„r du anvĂ€nda nĂ€sta AUX och skicka denna till nĂ€sta ingĂ„ng pĂ„ ljudkortet, t ex: AUX 1 â ljudkort in 1 (L), AUX 2 â ljudkort in 2 Âź o s v. Om du vill utnyttja ditt ljudkort maximalt sĂ„ ska du koppla till just ingĂ„ng 1 & 2 (som Ă€r balanserade (XLR) pĂ„ 1010 LT förutsatt att du stĂ€llt om jumprarna för line-nivĂ„).
Grim_ Postat 1 maj 2010 Postat 1 maj 2010 âPre faderâ Ă€r lĂ€mpligast för inspelning dĂ„ du kan vĂ€lja volym för lyssning (med fadern) utan att volymen pĂ„ det som gĂ„r ut via AUX pĂ„verkas. Ja, det Ă€r ju sĂ„ man vill det ska funka. Blir det skillnad pĂ„ ljudkvalitet om man jĂ€mför med "Group Out"? Nej, inte L & R utan bara L eller R dĂ„ AUXar Ă€r mono. Om du vill spela in fler kanaler samtidigt sĂ„ fĂ„r du anvĂ€nda nĂ€sta AUX och skicka denna till nĂ€sta ingĂ„ng pĂ„ ljudkortet, t ex: AUX 1 â ljudkort in 1 (L), AUX 2 â ljudkort in 2 Âź o s v. Om du vill utnyttja ditt ljudkort maximalt sĂ„ ska du koppla till just ingĂ„ng 1 & 2 (som Ă€r balanserade (XLR) pĂ„ 1010 LT förutsatt att du stĂ€llt om jumprarna för line-nivĂ„). OK. Jag kör tvĂ„ mickar frĂ„n gitarrlĂ„dan in i mixern som blir ett spĂ„r i Cubase. Dessa kanaler pĂ„ mixerbordet har jag kunnat köra PAN pĂ„ (innan det hamnar i Cubase) om jag velat. Om jag anvĂ€nder AUX1 kan jag vĂ€l inte PAN:a innan det hamnar i datorn? Jag hoppas jag inte lĂ„ter allt för knĂ€pp med mina frĂ„gor. Jag Ă€r inte sĂ„ bra pĂ„ sĂ„nt hĂ€r med att koppla prylar och förstĂ„ kedjan som ljudet transporteras men jag försöker lĂ€ra mig...haha. Jag borde gĂ„ nĂ„n form av grundkurs hur allt funkar. Tack för all hjĂ€lp iaf.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.