Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

UrsÀkta lite dumma frÄgor.

Jag har en mixer Yamaha Mx 16/4

Ett ljudkort Audiophile 2496

En dator med Cubase 5

Ett slutsteg med högtalare

Ett par lurar

Hur kopplar jag bÀst mixer till datorn? Main out till slutsteget och monitor till datorn? Eller aux till datorn.

Om jag spelar in sÄng. PÄverkas ljudet olika om det kommer frÄn mixerns aux(pre fade), monitor eller main out?

Om jag kör sÄngen aux pre fade frÄn mixern. Aux in till datorn och har lurar, kan jag ju mixa medhörning i lurarna utan att pÄverka ljudet in till ljudkortet..

Men Àr det samma kvalitet frÄn aux som frÄn tex main?

Innan jag "hillar" in mig för mycket.. Hur kopplar ni proffs det hÀr?

AlltsÄ: Mixer, ljudkort (bÄde ut och in) sluitsteg och lurar för att kunna fÄ bra monitorlyssning i lurarna och bÀsta signal till ljudkortet.

Mr Skamsen 😑

Annons
Postat (redigerat)
Main out till slutsteget och monitor till datorn? Eller aux till datorn.

monitor (det du hör) till slutsteg

mix/main till datorn

alt aux till datorn funkar ocksÄ fast det tycker jag alltid Àr en nödlösning om man inte har bussar eller direct out

Àr det förresten en sÄn hÀr? (edit: nej det Àr det inte, men har den ungefÀr samma upplÀgg?)

yamaha_MG_16_4_main.jpg

dÄ kan du koppla Group 1/2 till datorn ocksÄ

Redigerat av Demonproducenten
Postat

mix/main till datorn

alt aux till datorn funkar ocksÄ fast det tycker jag alltid Àr en nödlösning om man inte har bussar eller direct out

Àr det förresten en sÄn hÀr? (edit: nej det Àr det inte, men har den ungefÀr samma upplÀgg?)

yamaha_MG_16_4_main.jpg

dÄ kan du koppla Group 1/2 till datorn ocksÄ

Jo det Àr precis en sÄn... Ser i alla fall precis ut sÄ.

Och frÄn datorn till tex kanal 15/16 pÄ mixern?

Och om sÄngen blir för hög i lyssningen? DÄ kan jag inte dra ned fadern, för dÄ minskas signalen till ljudkortet?

Postat (redigerat)

Hoppla. Miss av mig 😑

Men jag har ingen volym/EQ till mitt slutsteg. DÄ behöver jag en extra mixer till den?

"snabbredigering" FörlÄt fel jag förstod fel hÀr..

Redigerat av Martini
Postat (redigerat)
Jo det Àr precis en sÄn... Ser i alla fall precis ut sÄ.

Och frÄn datorn till tex kanal 15/16 pÄ mixern?

Och om sÄngen blir för hög i lyssningen? DÄ kan jag inte dra ned fadern, för dÄ minskas signalen till ljudkortet?

frÄn datorn brukar man koppla till "tape return" eller om det heter nÄt annat liknande dÀr

jag mÄste hitta en större bild pÄ just den mixern för att ge bÀsta tipset pÄ hur du ska justera sÄng kontra musik

men generellt brukar man dels skicka en sÄngkanal till dels i det hÀr fallet Group (kallas bus pÄ mÄnga andra mixrar), dels till monitor direkt

via sistnÀmnd kan du reglera lyssningsförhÄllandet

har den förresten direct out pÄ baksidan vid varje kanal?

Redigerat av Demonproducenten
Postat
frÄn datorn brukar man koppla till "tape return" eller om det heter nÄt annat liknande dÀr

jag mÄste hitta en större bild pÄ just den mixern för att ge bÀsta tipset pÄ hur du ska justera sÄng kontra musik

men generellt brukar man dels skicka en sÄngkanal till dels i det hÀr fallet Group (kallas bus pÄ mÄnga andra mixrar), dels till monitor direkt

via sistnÀmnd kan du reglera lyssningsförhÄllandet

har den förresten direct out pÄ baksidan vid varje kanal?

Jag Àr inte sÄ sÀker pÄ det. Jag reglerar ju ljudet till datorn med fadern. Det enda sÀttet jag nu ser det att gÄ ut frÄn aux-pre till hörlursförstÀrkare?

Det Àr vÀl den enda regeln man kan reglera en kanal förutom sjÀlva fadern?

Den har sk insert pÄ varje kanal. För stereotele kontakt.

Postat
Det enda sÀttet jag nu ser det att gÄ ut frÄn aux-pre till hörlursförstÀrkare?

vilket brukar funka fint

Postat

Antingen sĂ„ skickar du till datorn frĂ„n AUX (pre fader), dĂ„ kan du stĂ€lla regeln valfritt för lyssningen utan att pĂ„verka volymen till datorn eller sĂ„ kör du frĂ„n ”group” men dĂ„ kan du inte anvĂ€nda kanalfadern för att stĂ€lla volymen för lyssning utan att pĂ„verka volymen till datorn (men du kan ju höja volymen pĂ„ playback om du tycker att medhörningen blir för stark 😄). Retur frĂ„n dator skulle jag koppla in pĂ„ sista lediga stereokanalen.

Postat
vilket brukar funka fint

Vilket funkar om man inte vill ha stereo i lyssningen... kom jag pÄ. Sitter hÀr och testar efter hand..

Det finns bara en aux-pre. Aux 2 Àr beroende av fadern.

Hur fungerar en kanal? Är det lika bra ljudkvalitet frĂ„n auxarna som frĂ„n tex main out?

(det bÀsta verkar ÀndÄ att köra aux-pre send till datorn. DÄ kan man mixa lyssningen som man vill?)

Postat
Antingen sĂ„ skickar du till datorn frĂ„n AUX (pre fader), dĂ„ kan du stĂ€lla regeln valfritt för lyssningen utan att pĂ„verka volymen till datorn eller sĂ„ kör du frĂ„n ”group” men dĂ„ kan du inte anvĂ€nda kanalfadern för att stĂ€lla volymen för lyssning utan att pĂ„verka volymen till datorn (men du kan ju höja volymen pĂ„ playback om du tycker att medhörningen blir för stark 😄). Retur frĂ„n dator skulle jag koppla in pĂ„ sista lediga stereokanalen.

Jag tycker detta verkar vettigast. Fast min undran Àr ju samtidigt.. Àr ljudkvaliteten lika bra frÄn auxen som frÄn main out?

Hur stÀller jag rattarna lÀmpligtvis? PÄ aux mastern -skruvar ned aux return och stÀller send nÄnstans i mitten?

Eller ska jag bara krÀma fullt, bÄde pÄ master-send och kanal-send?

Postat
Jag tycker detta verkar vettigast. Fast min undran Àr ju samtidigt.. Àr ljudkvaliteten lika bra frÄn auxen som frÄn main out?

Allt handlar om hur du routar signalen. Du fÄr ingen förlust för att du skickar signalen via AUX.

Postat

Kan nog till och med vara sÄ att signalen frÄn AUX (Pre Fader) Àr "renare" Àn Main dÄ den inte gÄtt genom lika mÄnga op-ampar och motstÄnd.

Postat
Allt handlar om hur du routar signalen. Du fÄr ingen förlust för att du skickar signalen via AUX.

Ok, det var nÀmligen det jag gick och inbillade mig.. DÄ kör jag pÄ detta sÀttet.

FörstÀrker aux signalen eller Àr det linesignal Àven om jag rattar fullt?

PÄverkar gainen pÄ kanalen aux-pre? Man ska ju stÀlla gain sÄ inte sÄngen distar mm.

Postat

Hur stÀller jag rattarna lÀmpligtvis? PÄ aux mastern -skruvar ned aux return och stÀller send nÄnstans i mitten?

Eller ska jag bara krÀma fullt, bÄde pÄ master-send och kanal-send?

StÀll AUX (Pre) pÄ U (0 dB) och gaina pÄ kanalens mic gain till du fÄr bra signal in i datorn. Om du mÄste gaina pÄ mycket sÄ kan du prova om det brusar mindre om du ökar pÄ AUX:en istÀllet för mic gainen.

Postat (redigerat)
Ok, det var nÀmligen det jag gick och inbillade mig.. DÄ kör jag pÄ detta sÀttet.

FörstÀrker aux signalen eller Àr det linesignal Àven om jag rattar fullt?

AUXen Àr ingen preamp.

PÄverkar gainen pÄ kanalen aux-pre? Man ska ju stÀlla gain sÄ inte sÄngen distar mm.

Gainen pĂ„verkar hela signalvĂ€gen, sĂ„ ja. 😄

Redigerat av addic59
Postat
Kan nog till och med vara sÄ att signalen frÄn AUX (Pre Fader) Àr "renare" Àn Main dÄ den inte gÄtt genom lika mÄnga op-ampar och motstÄnd.

Ok. detta blir bÀsta lösningen för mig. Jag bugar och tackar!!

Postat
AUXen Àr ingen preamp.

Gainen pĂ„verkar hela signalvĂ€gen, sĂ„ ja. 😄

Ok. Kanon denna lösningen verkar bÀst för mig. Sista frÄgan.. Bör jag ha aux-master pÄ fullt och stÀlla med kanal auxen?

hÀlsningar

Martini

Postat
Ok. Kanon denna lösningen verkar bÀst för mig. Sista frÄgan.. Bör jag ha aux-master pÄ fullt och stÀlla med kanal auxen?

hÀlsningar

Martini

Börja med att prova unity (0dB) pÄ kanal-AUX och AUX-mastern. Om du behöver mer gain (Àn vad preampen kan ge utan att börja brusa) sÄ kan du prova att gaina AUX istÀllet.

Postat
Börja med att prova unity (0dB) pÄ kanal-AUX och AUX-mastern. Om du behöver mer gain (Àn vad preampen kan ge utan att börja brusa) sÄ kan du prova att gaina AUX istÀllet.

Hmm.. skalan börjar pÄ 0 upp till 10. Ingen 0 Db i mitten.

Fast pÄ kanalen sitter en pil pÄ klockan 13 och pÄ mastern klockan 15.

Det borde ju vara 0Db tror jag..

Postat
StÀll AUX (Pre) pÄ U (0 dB) och gaina pÄ kanalens mic gain till du fÄr bra signal in i datorn. Om du mÄste gaina pÄ mycket sÄ kan du prova om det brusar mindre om du ökar pÄ AUX:en istÀllet för mic gainen.

Ok. 0Db stÄr inte utsatt, men en pilmarkering syns klockan 13 pÄ kanalen och klockan 15 pÄ mastern..

Postat
Ok. 0Db stÄr inte utsatt, men en pilmarkering syns klockan 13 pÄ kanalen och klockan 15 pÄ mastern..

Detta markerar troligtvis Unity / 0dB. 🙂

Postat

Jag har en Yamaha MG 16/4 med.

TÀnkte pÄ ett par saker.

Om man ska anvÀnda AUX1 (pre fader) sÄ skall PRE Switchen vara intryckt.

Jag har ju alltid anvÀnt Group out till datorn och det Àr ju tvÄ kablar dÀr, men AUX1 Àr ju bara en. Varför?

Postat
Är det ett pĂ„stĂ„ende? 😛

Borde nog formulerat det som en frÄga, Àven att jag uppfattade det sÄ i manualen till mixerbordet.

SÄ jag stÀller frÄgan nu. StÀmmer det att man ska ha den intryckt nÀr man anvÀnder AUX1?

SÄ nÀr jag ska koppla frÄn AUX1 till mitt Delta 1010LT sÄ anvÀnder jag en Mono tele som blir RCA i andra Ànden? AlltsÄ right och left in i ljudkortet?

Postat
Borde nog formulerat det som en frÄga, Àven att jag uppfattade det sÄ i manualen till mixerbordet.

SÄ jag stÀller frÄgan nu. StÀmmer det att man ska ha den intryckt nÀr man anvÀnder AUX1?

”Pre fader” Ă€r lĂ€mpligast för inspelning dĂ„ du kan vĂ€lja volym för lyssning (med fadern) utan att volymen pĂ„ det som gĂ„r ut via AUX pĂ„verkas.

SÄ nÀr jag ska koppla frÄn AUX1 till mitt Delta 1010LT sÄ anvÀnder jag en Mono tele som blir RCA i andra Ànden? AlltsÄ right och left in i ljudkortet?

Nej, inte L & R utan bara L eller R dĂ„ AUXar Ă€r mono. Om du vill spela in fler kanaler samtidigt sĂ„ fĂ„r du anvĂ€nda nĂ€sta AUX och skicka denna till nĂ€sta ingĂ„ng pĂ„ ljudkortet, t ex: AUX 1 – ljudkort in 1 (L), AUX 2 – ljudkort in 2 Âź o s v. Om du vill utnyttja ditt ljudkort maximalt sĂ„ ska du koppla till just ingĂ„ng 1 & 2 (som Ă€r balanserade (XLR) pĂ„ 1010 LT förutsatt att du stĂ€llt om jumprarna för line-nivĂ„).

Postat
”Pre fader” Ă€r lĂ€mpligast för inspelning dĂ„ du kan vĂ€lja volym för lyssning (med fadern) utan att volymen pĂ„ det som gĂ„r ut via AUX pĂ„verkas.

Ja, det Àr ju sÄ man vill det ska funka. Blir det skillnad pÄ ljudkvalitet om man jÀmför med "Group Out"?

Nej, inte L & R utan bara L eller R dĂ„ AUXar Ă€r mono. Om du vill spela in fler kanaler samtidigt sĂ„ fĂ„r du anvĂ€nda nĂ€sta AUX och skicka denna till nĂ€sta ingĂ„ng pĂ„ ljudkortet, t ex: AUX 1 – ljudkort in 1 (L), AUX 2 – ljudkort in 2 Âź o s v. Om du vill utnyttja ditt ljudkort maximalt sĂ„ ska du koppla till just ingĂ„ng 1 & 2 (som Ă€r balanserade (XLR) pĂ„ 1010 LT förutsatt att du stĂ€llt om jumprarna för line-nivĂ„).

OK.

Jag kör tvÄ mickar frÄn gitarrlÄdan in i mixern som blir ett spÄr i Cubase. Dessa kanaler pÄ mixerbordet har jag kunnat köra PAN pÄ (innan det hamnar i Cubase) om jag velat.

Om jag anvÀnder AUX1 kan jag vÀl inte PAN:a innan det hamnar i datorn?

Jag hoppas jag inte lÄter allt för knÀpp med mina frÄgor.

Jag Àr inte sÄ bra pÄ sÄnt hÀr med att koppla prylar och förstÄ kedjan som ljudet transporteras men jag försöker lÀra mig...haha.

Jag borde gÄ nÄn form av grundkurs hur allt funkar.

Tack för all hjÀlp iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.