Jump to content
Annons

Ljud Lärling


Jasi

Recommended Posts

Är 19 år å går sista terminen... Månaden rättare sagt..

På teknik, har ALLTID varit intresserad av musik och är uppvuxen med Musik ändå sen jag låg i magen på modern.

Gått ett par ljudteknikkurser i skolan och Youtube videos m.m oändligt in i natten om "allt" i studio andan.

Så jag kan faktiskt mycket.. Både i Dator program och hårdvara.

Nu undrar jag om det finns någon som tar emot (HELT PRIVAT, har inte snackat med någon skola alls) Lärlingar som kan jobba tillsammans i studion,

Tjao.... PM eller maila mig, står ju på profilen så.

!!

Hare

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är 19 år å går sista terminen... Månaden rättare sagt..

På teknik, har ALLTID varit intresserad av musik och är uppvuxen med Musik ändå sen jag låg i magen på modern.

Gått ett par ljudteknikkurser i skolan och Youtube videos m.m oändligt in i natten om "allt" i studio andan.

Så jag kan faktiskt mycket.. Både i Dator program och hårdvara.

Nu undrar jag om det finns någon som tar emot (HELT PRIVAT, har inte snackat med någon skola alls) Lärlingar som kan jobba tillsammans i studion,

Tjao.... PM eller maila mig, står ju på profilen så.

!!

Hare

Gå en kurs på SAE och fråga om du kan få hjälpa till gratis när du är klar.

Beror ju lite på vad du vill göra. Jag ville lära mig prodda elektronisk musik, så jag hoppade av o tog pengarna o handlade lite grejer o lärde mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag Menar men LÄRLING är att jag inte ska betala för att gå i skola. Jag skulle vilja direkt ut å lära mig utav

Studios. Inte skola.

1. för att jag inte har råd.

2. för att jag inte *host* kan komma in

3. ... komer inte på något 3:e

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar på att någon studio har tid att ha med lärlingar på det viset om du inte betalar för det.

Lustigt egentligen hur det skiljer sig från i USA, använder svenska studios inte assistenter längre? Någon som hämtar kaffe och lunch, gradvis får sitta med på sessionerna och hänga med... Varje gång någon frågar efter den utbildningar inom AE på exempelvis gearslutz blir de nedösta med svar om att man lär sig mycket mer på att ta en assistentplats(läs:göra kaffe i två månader innan de knappt får gå in i kontrollrummet) på en befintlig studio och att en utbildning bara vore att slänga pengar i sjön... Åtminstone en AE-utbildning, smartare med businessutbildning eller liknande och sedan lära sig AE-jobbet som lärling/assistent.

Även om det börjar bli knapert och jag hört om studioägare som vill ta betalt för att få folk att skura deras toaletter och hämta kinamat ett par månader innan de får börja rulla ihop kablage... Har vi fått ett sånt pass överskott på utbildade ljudtekniker att folk inte får åta sig skitjobb gratis för att någon med en utbildning i ryggen skulle ha kunnat få platsen mot ersättning om studion hade haft råd?

I och för sig, hur många kommersiella studios finns det kvar i Sverige nu? Det är gratis arbetskraft vi snackar om här, borde ju vara hett eftertraktat i denna knapra tid!

Hur som haver, ring runt till olika studios och se efter om någon vill ta in dig som praktikant(assistent/lärling utan ersättning! Är det ingen som nappar kan du ju alltid köpa annonsplats i Studio. Eller om du känner dig internationellt manad och har tillräcklig finansiell uppbackning, SOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är 19 år å går sista terminen... Månaden rättare sagt..

På teknik, har ALLTID varit intresserad av musik och är uppvuxen med Musik ändå sen jag låg i magen på modern.

Gått ett par ljudteknikkurser i skolan och Youtube videos m.m oändligt in i natten om "allt" i studio andan.

Så jag kan faktiskt mycket.. Både i Dator program och hårdvara.

Nu undrar jag om det finns någon som tar emot (HELT PRIVAT, har inte snackat med någon skola alls) Lärlingar som kan jobba tillsammans i studion,

Tjao.... PM eller maila mig, står ju på profilen så.

!!

Hare

Du glömde säga vilken stad det gäller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda chansen att man skulle ta in en lärling i studion är ju under förutsättning att personen

1, Kommer först på morgonen.

2, Går sist på kvällen.

3, Kokar gott kaffe

4, Att personen har bra sinnesnärvaro och är metodisk

5, Väljer att sitta i studion en lördagskväll om det behövs ist för att gå på bio med en tjej/polarna

6, Inte tar dit massa polare på kvällarna

Listan kan göras bra mycket längre men för varje punkt så minskar risken att hitta en "tea boy" =)

Tea Boy

The newest entrant to a business place, who is forced to do degrading tasks and mainly runs around after everybody else. Also called a charwola

You are the tea boy, so go buy some milk and make me a cup of tea.

Nu jävlar får man hägglund efter sig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppfyller nog den listan ganska bra 😛

Lista 10 st låtar som du tycker är bra rent låtmässigt och som du tycker är bra producerade och bra mixade, låter du önskade att du hade proddat/skrivit =) Sjunger du eller spelar nått instrument ?

Redigerat av yaleed
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Enda chansen att man skulle ta in en lärling i studion är ju under förutsättning att personen

1, Kommer först på morgonen.

2, Går sist på kvällen.

3, Kokar gott kaffe

4, Att personen har bra sinnesnärvaro och är metodisk

5, Väljer att sitta i studion en lördagskväll om det behövs ist för att gå på bio med en tjej/polarna

6, Inte tar dit massa polare på kvällarna

Listan kan göras bra mycket längre men för varje punkt så minskar risken att hitta en "tea boy" =)

Tea Boy

The newest entrant to a business place, who is forced to do degrading tasks and mainly runs around after everybody else. Also called a charwola

You are the tea boy, so go buy some milk and make me a cup of tea.

Nu jävlar får man hägglund efter sig =)

Kan fylla på lite bara...

7, Inte äter och dricker i kontrollrummet

8, Inte trampar på kablar

9, Inte ollar på outboards

10, Inte drar sig för att krypa på alla fyra och dra kabel. 😛

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

oj.. hmm 10 låtar.. kommer ju ta en tid det 😛

Dessutom är det ju mycket subjektivt också. Dels pga musiksmak, och pga hörsel, vissa (som jag) tycker om mycket Pannade och Diskantrika gitarrer t,ex

HAHA 10 gör jag hela tiden i skolan också.

Jopp jag har spelat Saxofon, spelat elgitarr/gitarr i 4 år nu ungefär, börjat sjunga lite också, (skrik sång mest/ men även "Heat" sång)

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan få komma hit och bygga upp min "studio" (läs: rum på 35 m2 som det ska spelas/spelas in i)... Bor i Sigtuna så det borde vara hyfsat nära 😛 Kan inte erbjuda lön men om du har intresse och fantasi får du gärna komma hit och klia dig i huvvet och använda kapsåg och virke... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt egentligen hur det skiljer sig från i USA, använder svenska studios inte assistenter längre? Någon som hämtar kaffe och lunch, gradvis får sitta med på sessionerna och hänga med... Varje gång någon frågar efter den utbildningar inom AE på exempelvis gearslutz blir de nedösta med svar om att man lär sig mycket mer på att ta en assistentplats(läs:göra kaffe i två månader innan de knappt får gå in i kontrollrummet) på en befintlig studio och att en utbildning bara vore att slänga pengar i sjön... Åtminstone en AE-utbildning, smartare med businessutbildning eller liknande och sedan lära sig AE-jobbet som lärling/assistent.

Även om det börjar bli knapert och jag hört om studioägare som vill ta betalt för att få folk att skura deras toaletter och hämta kinamat ett par månader innan de får börja rulla ihop kablage... Har vi fått ett sånt pass överskott på utbildade ljudtekniker att folk inte får åta sig skitjobb gratis för att någon med en utbildning i ryggen skulle ha kunnat få platsen mot ersättning om studion hade haft råd?

I och för sig, hur många kommersiella studios finns det kvar i Sverige nu? Det är gratis arbetskraft vi snackar om här, borde ju vara hett eftertraktat i denna knapra tid!

Hur som haver, ring runt till olika studios och se efter om någon vill ta in dig som praktikant(assistent/lärling utan ersättning! Är det ingen som nappar kan du ju alltid köpa annonsplats i Studio. Eller om du känner dig internationellt manad och har tillräcklig finansiell uppbackning, SOS.

Ja när du säger det sådär kan jag kanske se fördelar med det. men personligen skulle jag inte bränna 5000 kr per dag i studiotid och sedan ha en kille som står bakom axeln och undrar vad ratten jag just skruvade på gjorde. Fast 2010 känns det kanske lite onödigt att hyra in sig i en sån studio när många framgrångsrika artister spelar in i sovrummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...