Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kommer här med en dum fråga!

Jag har en Mosrite gitarr som jag har specat efter Mosriten som Johnny Ramones hade med DiMarzio FS-1 mick i stallet.

Problemet är dock att jag inte kan få nån riktigt dist ur den, förutom om jag kör allt på 10!

man vill ju helst inte använda nån pedal utan köra genom min JCM-800 så att man kan hamna så lika orginalet som möjligt som när det begav sig 84-87 typ! 😉

Vad kan man göra?

Har höjdinställningen på micken nån betydelse?

Annons
Postat

Du borde nog byta rör isf. Finns ju andra modeller som distar tidigare. För de är väl volymdist som gäller på en 800 har jag för mig

Postat
Du borde nog byta rör isf. Finns ju andra modeller som distar tidigare. För de är väl volymdist som gäller på en 800 har jag för mig

Stärkaren funkar klockrent med alla andra gitarrer jag har så rören är det nog inga fel på.

Schysst rock dist brukar jag ha vid 4-5 på gain och 3-4 på vol.

Postat

De har ingenting med om rören är fräscha eller inte. rören är ju egentligen bara ännu en komponent som påverkar ljudet. Det finns rör som spricker upp vid oliksa tillfällen. Du kan alltså byta till en annan sorts rör. Det gjorde jag på min fender bassman topp den sprack mycket tidigare efter det.

Postat
De har ingenting med om rören är fräscha eller inte. rören är ju egentligen bara ännu en komponent som påverkar ljudet. Det finns rör som spricker upp vid oliksa tillfällen. Du kan alltså byta till en annan sorts rör. Det gjorde jag på min fender bassman topp den sprack mycket tidigare efter det.

Men stärkaren är jag asnöjd med när jag använder alla mina andra gitarrer så helst vill jag hitta nåt knep för att få den här gitarren att oxå göra det.

Postat

Hmmm och du får inte ens till om du maxxar hela skiten? Isf hade ju en volympedal varit bra. Annars är väl en tubescreamer eller en preamp pedal bra ideer. Att han fick de ljudet och inte du beror nog till stor del på hans högtalare och rören han använde. Plus att risken är stor att dom fuskade och använde andra stärkare i studion

Postat

Vad har du för mickar på dina andra gitarrer? Prova byt till någon mick du är nöjd med, och se om det blir någon skillnad.

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat
Hur bör micken stå isf?

Så nära strängarna som möjligt utan att det slår i när du trycker ner vid lägsta bandet och utan att det slår i när du bänder och slår an med plektrumet lite vilt. Lyssna också om tonen dör fortare när du skruvat upp micken, för då sitter det lite för nära.

Hur långt ifrån sitter den nu?

Postat
Så nära strängarna som möjligt utan att det slår i när du trycker ner vid lägsta bandet och utan att det slår i när du bänder och slår an med plektrumet lite vilt. Lyssna också om tonen dör fortare när du skruvat upp micken, för då sitter det lite för nära.

Hur långt ifrån sitter den nu?

Den är så nära strängarna som det bara går, typ 4 milimeter ifrån.

Postat

Tror inte det hänger på rören i det här fallet. Vad föreslår du att han ska trycka dit istället för EL-34or (utan modifikation),

som jag utgår ifrån att det sitter i hans JCM800?

Postat
Kommer här med en dum fråga!

Jag har en Mosrite gitarr som jag har specat efter Mosriten som Johnny Ramones hade med DiMarzio FS-1 mick i stallet.

Problemet är dock att jag inte kan få nån riktigt dist ur den, förutom om jag kör allt på 10!

man vill ju helst inte använda nån pedal utan köra genom min JCM-800 så att man kan hamna så lika orginalet som möjligt som när det begav sig 84-87 typ! 😆

Vad kan man göra?

Har höjdinställningen på micken nån betydelse?

Jag föreslår en dist/overdrivepedal. Jag har spenderat otaliga timmar med att försöka

kopiera olika gitarrister ljud genom att använda liknande utrustning, och det går

i princip aldrig. Ljud sitter ju inte bara i prylarna, utan också i händerna (anslag,

plektrumvinkel etc.). Därtill kommer unika förhållanden som rådde i studiomiljön

(rum, naturligt reverb, vilket kabinett, vilka högtalare, ytterliggare kompression

i signalvägen etc.), vilket gör det till en ibland ganska tröstlös resa. Dessutom

är det inte ens säkert att gitarristerna i fråga använder den utustning man tror.

Jimmy Page t.ex använde ofta små Fendercombos i studion, och Richie Blackmore

körde på VOX emellanåt.

Postat
Richie Blackmore körde på VOX emellanåt.

Ritchie Blackmore körde mycket Vox i början. Han gillade utseendet på Marshall-förstärkarna, men inte ljudet. Därför körde han ett tag med en Vox inbyggd i ett Marshall-skal.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.