Jump to content
Annons

Att spela in en låt från grunden


Kahuna (oregistrerad)

Recommended Posts

Kahuna (oregistrerad)

Hej,

Jag är total novis på inspelning men spelar gitarr och sjunger och vill nu göra ett försök att få in lite skapelser i datorn...

Jag varit och köpt ett mindre mixerbord och mic som jag har kopplat in till datorn och undrar nu om ni har några tips på vad för program jag ska använda.

Om allt vore så enkelt som jag önskade så hade jag velat att jag kunde spela in en kanal röst, en kanal gitarr, en bas osv.

Men bas, trummor och liknande skulle jag vilja lägga slingor av i datorn. Använder man någon form av digital trummaskin då eller?

Som sagt, jag är totalnovis, men trägen vinner!

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju lite på vilken dator du har. Jag tror tex. att Garageband är gratis om du har Mac. Studio erbjöd en gratisversion av Samplitude kanske kan man fortfarande få tag på den på något sätt. Kanske finns det andra förslag på gratis-program. Reaper var väll länge gratis men jag tror inte att det är det längre. Om du funderar på att köpa ett nytt ljudkort finns det oftast med någon gratis-version av något program. Alla dessa erbjudanden är mer än tillräckliga för dina behov just nu.

Alla dom här gratisversionerna är mycket bra och har som regel få begränsningar när man börjar. Det dom alla har gemensamt är att dom kan minst lika mycket som man en inte allt för lång tid sedan var tvungen att betala stora summor pengar för.

Då det gäller trummor så är Ezdrummer överlägset allt annat och den kan också dyka upp som gratis i vissa bundles. Vissa kommer att säga att det finns mycket bättre men för att börja spela in så har det proffsljud till en liten penning. Dessutom en stor uppsättning av trumkomp vilket jag skulle villja påstå är avgörande.

Vill man inte ha en trumplugg kan man altid använda loopbibliotek. Eller spela in sina trummor själv via midi. Antingen med tangentbord eller något annat som ett keyboard. Detta förutsätter dock att man har någon form av sampler.

I ditt fall skulle jag föreslå tex. Garageband och Ezdrummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har det erbjudandet på 30 dagar däremot är Reaper antagligen mycket billigare än många andra och dessutom djävligt bra.

Har du dock tillgång till något som är gratis som tex. Garageband så tycker jag att du ska köra på det så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...