Jump to content
Annons

Liten analog mixer på G


DanceMannen

Recommended Posts

Jag ställde denna fråga i en annan del i forumet som en förlängning på tidigare diskussion, men den ligger bättre här...

Jag kollade runt lite på mixers. Jag har två externa hårdvarusyntar. Det finns 3 separata utgångar på Virus, och 4 på NordRack så funderade jag på om det kanske inte är lika bra att slå till på en 8 kanals stereomixer direkt. någon som har tips om detta?

Jag är väldigt nöjd med mitt nuvarande ljudkort; EMU 0404 USB, så undviker gärna mixer med inbyggt audiointerface.

Eller tänkar jag fel, är det helt onödigt med 7-8 stereokanaler? Jag tänker mig i alla fall att det kanske kan vara bra om man vill lägga ljud separata ut från syntarna i framtiden. Det kommer inte ske den närmaste veckan men ändå...

Tips på mixers? Är det nån idé med typen med inbyggda effektenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Du kan ju ändå bara spela in en stereokanal åt gången in i Sonar med ditt nuvarande ljudkort.

Så fler utgångar ur det perspektivet känns inte nödvändigt.

Möjligen om du planerar att köpa fler hårda syntar.

Inbyggda effekter skulle jag strunta i, i din DAW så har du bättre effekter.

Men du kanske lirar live och då kanske du behöver efffekter?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju ändå bara spela in en stereokanal åt gången in i Sonar med ditt nuvarande ljudkort.

Så fler utgångar ur det perspektivet känns inte nödvändigt.

Möjligen om du planerar att köpa fler hårda syntar.

Inbyggda effekter skulle jag strunta i, i din DAW så har du bättre effekter.

Men du kanske lirar live och då kanske du behöver efffekter?

Hej

Nej, spelar inte live. Ser inte att jag kommer göra det närmaste framtiden heller;)

Ljudkortet styr:) Blir billigare och bättre för mig.

Några förslag på mixers för max 1500 spänn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis den jag satt och kollade på🙂

Ska kika runt på lite annat också. Såg att Alesis och Mackie har nån variant också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis den jag satt och kollade på😛

Ska kika runt på lite annat också. Såg att Alesis och Mackie har nån variant också.

Såg denna lille rackaren, sökte på forumet men hittar ingen info.

http://www.phonic.com/en/mu502-en.html Någon som vet något om den?

Om jag skippar effekter så gör ju denna det jag behöver.

Vad jag förstår så har Behringer och Phonic har rätt dåligt rykte, så vill kolla av lite mer. Fast å andra sidan, om det nu är så att Phonic gjort mixers för Yamaha och Mackie så kan de ju inte vara skitkassa:) Misstänker att det som vanligt finns en koppling mellan pris och kvalitet, men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Behringer småmixrar när jag spelat live, och fy fan, det var skit, den jag hade i alla fall, bytte sen till en liten billig Mackie, knappast gjord av Mackie själv, den var knappt bättre den heller. Sen köpte jag en Soundcraft Spirit, det är oxå en enklare mixer, men den blev ett rejält lyft ljud och brusmässigt. Jag skulle absolut hellre köpa nåt av Soundcraft än Behringer. Svepbar mid tycker jag man bör ha.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?g...raft&oa=pra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har hört gott om Soundcrafts mixers.

Tyvärr så blir drygt 3700 spänn lite mer än jag tänkt mig. Kan nog tänka mig uppemot 1500-2000 för en ok mixer. Vad är skillnaden mellan Soundcraft Spirit och Soundcraft? Det finns ju t ex Soundcraft Notepad 124 och 124 fx. Drygt 1300 spänn.

http://www.thomann.de/se/soundcraft_notepad_124_fx.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har hört gott om Soundcrafts mixers.

Tyvärr så blir drygt 3700 spänn lite mer än jag tänkt mig. Kan nog tänka mig uppemot 1500-2000 för en ok mixer. Vad är skillnaden mellan Soundcraft Spirit och Soundcraft? Det finns ju t ex Soundcraft Notepad 124 och 124 fx. Drygt 1300 spänn.

http://www.thomann.de/se/soundcraft_notepad_124_fx.htm

Det kanske är fördomar, men jag skulle aldrig ens överväga en Behringer för ca 1300 kr när det finns ett Soundcraft alternativ för samma slant. Sen finns ju Allen & Heat oxå... fast de har inga billiga alls såg jag..

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är fördomar, men jag skulle aldrig ens överväga en Behringer för ca 1300 kr när det finns ett Soundcraft alternativ för samma slant. Sen finns ju Allen & Heat oxå... fast de har inga billiga alls såg jag..

Haha, det är också ett sätt att uttrycka det:) Farsan har en Soundcraft, han är grymt nöjd också. Kanske blir en sån...

BTW Glad Påsk!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min behringermixer brusar inget. Har exempel på detta om någon tvivlar. Däremot är den mekaniskt ingen höjdare. Men det är nog ingen av dom billigare modellerna som håller hög standard på det. Jag tycker pratas mycket strunt om tex behringer. Låter bra, till och med preamp som utan problem kan driva en sm57 brusfritt. Så det Så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min behringermixer brusar inget. Har exempel på detta om någon tvivlar. Däremot är den mekaniskt ingen höjdare. Men det är nog ingen av dom billigare modellerna som håller hög standard på det. Jag tycker pratas mycket strunt om tex behringer. Låter bra, till och med preamp som utan problem kan driva en sm57 brusfritt. Så det Så!

Skitsnacket om Behringer beror väl mycket på att deras produkters kvalitet har varit mycket ojämn. Men sedan några år så har de skärpt till sig ordentligt och nu har de ju dessutom köpt upp två av marknadens mest högkvalitativa märken Midas och Klark Teknik vilket tyder på en högre ambitionsnivå för Behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min behringermixer brusar inget. Har exempel på detta om någon tvivlar. Däremot är den mekaniskt ingen höjdare. Men det är nog ingen av dom billigare modellerna som håller hög standard på det. Jag tycker pratas mycket strunt om tex behringer. Låter bra, till och med preamp som utan problem kan driva en sm57 brusfritt. Så det Så!

Jag lyssnade lite grann på Behringer 802 och Phonic 440 D. Nu var det i o f s demofiler på Thomann, så jag vet inte vad det är värt, men de var väldigt lika ljudmässigt där. Fanns tyvärr inget prov på Soundcraft Notepad 124. I dessa prisnivåer så kanske det inte spelar så stor roll. Jag spelar ändå in sång och instrument via ljudkortet.

Tack för alla goda råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
om det nu är så att Phonic gjort mixers för Yamaha och Mackie så kan de ju inte vara skitkassa:)

Vars har du fått dom uppgifterna ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant för att slippa gå igenom ett antal onödiga förstärkarsteg när du spelar in, är att kolla på en patchbay och helt enkelt koppla om till den externa synt som du vill spela in från för stunden. Eftersom du ju ändå bara har en stereoingång på ljudkortet, så känns en mixer onödigt klumpig för det syftet.

För att däremot kunna lyssna på alla de externa syntarna samtidigt så behövs en mixer - men eftersom det i så fall bara handlar om medhörning och inte inspelning genom mixern, så kan du välja vilket billigt krafs som helst för det ändamålet. Då spelar det ju egentligen inte så stor roll om det brusar lite mer.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En variant för att slippa gå igenom ett antal onödiga förstärkarsteg när du spelar in, är att kolla på en patchbay och helt enkelt koppla om till den externa synt som du vill spela in från för stunden. Eftersom du ju ändå bara har en stereoingång på ljudkortet, så känns en mixer onödigt klumpig för det syftet.

För att däremot kunna lyssna på alla de externa syntarna samtidigt så behövs en mixer - men eftersom det i så fall bara handlar om medhörning och inte inspelning genom mixern, så kan du välja vilket billigt krafs som helst för det ändamålet. Då spelar det ju egentligen inte så stor roll om det brusar lite mer.

Ja, det är just för medhörningen skull som jag behöver en mixer i första hand. Men det verkar bökigt att koppla om så fort man ska spela in? Jag är inte helt på det klara med vad du menar hur jag ska koppla om den till den externa synten. Om jag behöver flytta om kablar mella mixer och ljudkort så fort jag vill spela in så verkar det lite omständigt. Eller har jag missat nått? E inte helt hemma på detta så jag hoppas ni kan ha lite överseende med min okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är just för medhörningen skull som jag behöver en mixer i första hand. Men det verkar bökigt att koppla om så fort man ska spela in? Jag är inte helt på det klara med vad du menar hur jag ska koppla om den till den externa synten. Om jag behöver flytta om kablar mella mixer och ljudkort så fort jag vill spela in så verkar det lite omständigt. Eller har jag missat nått? E inte helt hemma på detta så jag hoppas ni kan ha lite överseende med min okunskap.

Se till att det finns Inserter på alla ingångar som du kommer att använda på mixern.

Då kan du nämligen plocka ut signalen (med en speciell Direct Out-kabel) från Inserterna och låta dem gå till baksidan på en patchbay. I patchbayen kopplar du sedan med patchkablar på framsidan och väljer på så sätt vilken synt som ska kopplas till ljudkortets två ingångar - och slipper då gå genom en halvdålig mixers signalkedja innan du når ljudkortet. 😮 Du hör allting hela tiden men spelar bara in den synt som du kopplar in till ljudkortet med hjälp av patchkablarna.

Tänk förresten också på att du behöver två kanaler extra i mixern för att koppla in ljudkortets utgångar, så att du hör det som redan är inspelat... 😛

Om du enbart har mixern men ingen patchbay, så måste du välja att skicka ut den aktuella synten via två (två för att syntarna är i stereo) aux/effect sends (med risk för lite läckage från andra kanaler) eller om det finns möjlighet att skicka till olika subgrupper som i sin tur har separata utgångar - eller så får du ta det från main-utgången - men med det sista alternativet så måste du tysta alla andra kanaler medan du spelar in en synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min behringermixer brusar inget. Har exempel på detta om någon tvivlar. Däremot är den mekaniskt ingen höjdare. Men det är nog ingen av dom billigare modellerna som håller hög standard på det. Jag tycker pratas mycket strunt om tex behringer. Låter bra, till och med preamp som utan problem kan driva en sm57 brusfritt. Så det Så!

Vanligtvis är nog skit bakom spakarna den svagaste länken i en ljudkedja.

Det är ofta det är mycket snack, och ganska lite verkstad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla till det med patchbay? Köp en liten billig mixer som är gjord för datorinspelning istället med inbyggt ljudkort eller med ett monitorsystem som är anpassat för datorinspelning.

...men det var ju just det han inte ville göra...

Jag försöker bara beskriva hur han ska lösa det om han inte köper ett lämpligare ljudkort. 😛

Om han ändå skaffar ett nytt ljudkort, så kan mixern dessutom bli överflödig, eftersom syntarna kan kopplas in direkt i ljudkortet, på separata ingångar, så det blir ett ännu smidigare alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det var ju just det han inte ville göra...

Jag försöker bara beskriva hur han ska lösa det om han inte köper ett lämpligare ljudkort. 😉

Om han ändå skaffar ett nytt ljudkort, så kan mixern dessutom bli överflödig, eftersom syntarna kan kopplas in direkt i ljudkortet, på separata ingångar, så det blir ett ännu smidigare alternativ.

Ja, det börjar eventuellt luta åt nytt ljudkort. Jag har EMU 1616m, vilket jag tyvärr inte kan avända då det är carcbus (PMCIA). Det finns ingen lösning vad jag vet som passar för expresscard som min laptop har. Och expresscard/pmcia adapterlösningar har inte funkat bra för mig. Surt, för jag gillar det kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag då ändå är inne på ljudkort.

TC Electronics Impact Twin?

http://www.tcelectronic.com/impacttwin.asp

Eller Focusrite Saffire Pro 24 DSP?

http://focusrite.com/products/audio_interf...fire_pro_24_dsp

Jag antar att vilket som av dessa skulle fungera för att koppla in två hårdvarusyntar.

Båda verkar ju vara schyssta kort... Gärna lite kommentarer tack

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte läst så noga nu, men såg att du var intresserad av en mixer.

Jag har en Behringer Eurorack MX 1604A.

Du kan få den för en tusenlapp. Den är i bra skicka, och fungerar utan några problem. 12 kanaler är det på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte läst så noga nu, men såg att du var intresserad av en mixer.

Jag har en Behringer Eurorack MX 1604A.

Du kan få den för en tusenlapp. Den är i bra skicka, och fungerar utan några problem. 12 kanaler är det på den.

Hej Linuz

Jag var inne på en liten mixer, men har insett att ett nytt ljudkort med fler ingångar är ett bättre alternativ. Vill bara kunna plugga in två hårdvarusyntar så behöver två stereo in egentligen. Tack ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Linuz

Jag var inne på en liten mixer, men har insett att ett nytt ljudkort med fler ingångar är ett bättre alternativ. Vill bara kunna plugga in två hårdvarusyntar så behöver två stereo in egentligen. Tack ändå.

Det är lugnt!

Men studion brukar växa snabbare än man tror, så snåla inte in på ljudkortet. Köp ett Presonus för 4000kr med 6-8 ingångar. önskar jag att jag hade gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt!

Men studion brukar växa snabbare än man tror, så snåla inte in på ljudkortet. Köp ett Presonus för 4000kr med 6-8 ingångar. önskar jag att jag hade gjort.

Japp. Kollar på TC electronics Impact Twin och Focusrite Saffire Pro 24 dsp

Ska kanske kolla Presonus med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...