Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Dingbats

2020

• Neosus

1668

• Overkill

1613

• Memphis

1514

Postat

Behandlingen är konservativ i såna här fall normalt. Det betyder i klarhet ingen behandling alls. Det finns ingen att tillgå.

Om man har svullna stämband ska man avbryta kontakten med irritanten som orsakat problemet för att det inte ska förvärras.

Alkohol, sluta dricka det. Tobak, sluta röka. Kemiska rengöringsmedel, använda något annat. Prata, hålla tyst.

I mitt fall vara tyst.

Postat
Och... ja! ALLT är bara slump.

Intressant. Man skiljer mellan deterministisk slump och indeterministisk slump.

1) Den deterministiska slumpen beror på våra hjärnors oförmåga att sortera vissa inkommande händelser eller våra instruments oförmåga att mäta tillräckligt noggrant.

2) Den indeterministiska slumpen är ett erkännande att slumpen är en faktor inbyggd i naturlagarna. I Heisenbergs osäkerhetsprincip finns en stokastisk tolkning. Einstein opponerade sig och uttryckte sig deterministiskt. Jag tror inte Herren spelar tärning!

Postat
Intressant. Man skiljer mellan deterministisk slump och indeterministisk slump.

1) Den deterministiska slumpen beror på våra hjärnors oförmåga att sortera vissa inkommande händelser eller våra instruments oförmåga att mäta tillräckligt noggrant.

2) Den indeterministiska slumpen är ett erkännande att slumpen är en faktor inbyggd i naturlagarna. I Heisenbergs osäkerhetsprincip finns en stokastisk tolkning. Einstein opponerade sig och uttryckte sig deterministiskt. Jag tror inte Herren spelar tärning!

Förstår inte riktigt vad punkt 1 har med saken att göra. för att något inte går att göra innebär inte en slump.

och punkt 2 är ju samma som punkt ett så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.

Postat

Expertkommentatorn på TV6 tror att lagen är "fulltagliga" när de har fullt manskap. Det trodde jag också länge 😄

Postat (redigerat)
Förstår inte riktigt vad punkt 1 har med saken att göra. för att något inte går att göra innebär inte en slump.

och punkt 2 är ju samma som punkt ett så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.

Detta ska tydligen vara den vetenskapliga förklaringen till vad slump är.

Punkt 1 beskriver väl bara det faktum att när något inte kan förklaras, så tillskriver vi det slumpen.

Punkt 2 säger väl tvärtom att slumpen är förklaringsbar och ingår i naturlagarna.

Dessutom, vilket är ännu viktigare, slumpen beror på något:

"Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera okända orsaker."

[undrar vem som lagt in det i Wikipedia]

Redigerat av debatt
Postat
Detta ska tydligen vara den vetenskapliga förklaringen till vad slump är.

Punkt 1 beskriver väl bara det faktum att när något inte kan förklaras, så tillskriver vi det slumpen.

Punkt 2 säger väl tvärtom att slumpen är förklaringsbar och ingår i naturlagarna.

Dessutom, vilket är ännu viktigare, slumpen beror på något:

"Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera okända orsaker."

[undrar vem som lagt in det i Wikipedia]

Jaha... fattar lite vad du vill åt.

Fast det ä ju förklaring av en "viss typ" av slump. Heiselbergs inefattar ju bara "hitta eller bestämma storheter"-på partiklar. Och det andra är ju bara "vardagsspråk" av en viss typ av slump.

Postat

på tal om att dingis tycker 30-åringar är heta, jag gillar kate micucci... hon fyller 30 i år.

Postat
Dessutom innebär ju heiselberg inte direkt en slump. Är ju bara att vet man det ena kan man inte veta det andra å därför kallar man "det andra" för slump

du kan vara en slump

Postat
Jaha... fattar lite vad du vill åt.

Fast det är ju förklaring av en "viss typ" av slump. Heiselbergs innefattar ju bara "hitta eller bestämma storheter"-på partiklar. Och det andra är ju bara "vardagsspråk" av en viss typ av slump.

Paz, helt ärligt, jag har inga baktankar (analsex är inte min grej) och vill inte åt nåt speciellt.

Tycker bara dessa frågor är intressanta. Stycket hämtade jag ju från Wikipedia, vet inte ens

om det är korrekt hämtad från ursprungskällorna eller bara gallimatias.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.