Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Dingbats

2020

• Neosus

1668

• Overkill

1613

• Memphis

1514

Postat
Alltså, stolen jag sitter på är ju fabriksproducerad och det är ju ingen slump utan det är ju för att ett företag sett en möjlighet att sälja stolar så har dom producerat det. Men stolen som sådan är ju en slump, det är ju inte så att någon en dag fick en uppenbarelse och kom på stolen.

Att människan har utvecklats som den gjort är en slump, eftersom om inte saker och ting hade hänt precis när dom hade hänt så hade människan varit annorlunda idag, kanske varit där vi kommer vara om 500 000 år framåt eller där vi var för 500 000 år sen (i jämförelse var vi är nu). Det är ingen som har haft en stor plan om hur utveckling skulle ske, utan det som har hänt har hänt utan att någon tänkt på någonting större, man har försökt leva och reproducera precis som vilket djur som helst och reproduktionen och evolutionen har lett till det stadie som vi befinner oss på nu.

Inte ens stolen är en slump. Någon kom ju på idén.

"OM inte saker och ting hade hänt precis när dom hade hänt".

Om vi går tillbaka till den encelliga varelsen, eller vad du tror på som nu har utvecklats till människa.

Kom den till av en slump också?

Är det så att du tror att något skapade den och sedan har evolutionen fått styra utan inblandning. Eller?

Postat
Inte ens stolen är en slump. Någon kom ju på idén.

"OM inte saker och ting hade hänt precis när dom hade hänt".

Om vi går tillbaka till den encelliga varelsen, eller vad du tror på som nu har utvecklats till människa.

Kom den till av en slump också?

Är det så att du tror att något skapade den och sedan har evolutionen fått styra utan inblandning. Eller?

Alltså med slump syftar jag inte på att det säger poff och så helt plötsligt finns någonting. Men stegen i evolutionen styrs inte av någon/något, utan det sker slumpmässigt för att någonting händer någon gång, och det som händer kan hända slumpmässigt. Däremot är det kanske att ta i att kalla vissa arters utdöende slump när dom försvinner för att dom är för svaga eller dåligt anpassade, men då handlar det mer om naturligt urval. Jag tänker mig lite som ett runt rum med massor av olika dörrar med olika vägar för evolutionen att gå (för en specifik art), och vad som gör att man väljer en viss dörr kan bero på naturligt urval och att man väljer en väg för att anpassa sig för att överleva eller så händer något slumpmässigt som gör att en dörr väljs.

Postat

Drar man det tillräckligt långt så är ju allting i hela universum bara naturliga processer som vi inte kan styra över nånting. Slumper och konsekvenser av partiklar som snurrar.

Postat

Nej exakt, jag tror mycket av de s.k. meningsskiljaktigheterna ligger i hur man tolkar begrepp, vad de betyder för en själv.

Så det är inte otänkbart att den encelliga varelsen kan ha kommit nånstans ifrån och sedan har evolutionen gjort sitt till för att skapa hela mänskligheten

så småningom - alla växter, djur, människor, utan inblandning från någon Skapare eller andlig energi?

I det där rummet. Har man en fri vilja att välja där eller är det förutbestämt vad som väljs eller ingetdera?

Postat
Drar man det tillräckligt långt så är ju allting i hela universum bara naturliga processer som vi inte kan styra över nånting. Slumper och konsekvenser av partiklar som snurrar.

🙂

Postat
Nej exakt, jag tror mycket av de s.k. meningsskiljaktigheterna ligger i hur man tolkar begrepp, vad de betyder för en själv.

Så det är inte otänkbart att den encelliga varelsen kan ha kommit nånstans ifrån och sedan har evolutionen gjort sitt till för att skapa hela mänskligheten

så småningom - alla växter, djur, människor, utan inblandning från någon Skapare eller andlig energi?

I det där rummet. Har man en fri vilja att välja där eller är det förutbestämt vad som väljs eller ingetdera?

Klart den encelliga varelsen kom någonstans ifrån, men det var inte Gud, kosmos, eller något i den stilen. Alltså inget "högre". Så utan en skapare och andlig energi.

I rummet är det ingen som väljer aktivt och det är inte förutbestämt. Se det mer som att genom evolution så blir det tydligt vilken dörr man väljer, som en konsekvens av gruppens utveckling (vilken består av slumpen och naturligt urval). Samtidigt som en del av gruppen kan röra sig mot en dörr kan andra vara kvar och andra delar av gruppen röra sig mot helt andra dörrar, vilket leder till att vi har arter som kommer från samma förfäder men nu är åtskilda.

Postat

Klart den encelliga varelsen kom någonstans ifrån, men det var inte Gud, kosmos, eller något i den stilen. Alltså inget "högre". Så utan en skapare och andlig energi.

I rummet är det ingen som väljer aktivt och det är inte förutbestämt. Se det mer som att genom evolution så blir det tydligt vilken dörr man väljer, som en konsekvens av gruppens utveckling (vilken består av slumpen och naturligt urval). Samtidigt som en del av gruppen kan röra sig mot en dörr kan andra vara kvar och andra delar av gruppen röra sig mot helt andra dörrar, vilket leder till att vi har arter som kommer från samma förfäder men nu är åtskilda.

Postat

För mig är det du beskriver, de naturliga processerna, skapelsen.

Postat

Jag är av den bestämda åsikten att man inte kan styra över ett jävla skit själv. Det finns ingen fri vilja. Det är deterministiska processer och slump som bestämmer hur energin fördelar sig i universum. Allt annat är en illusion.

Postat

Jag tror att den där jaktinstinkten driver oss framåt...

...och just nu har jag lust att jaga mig en stor älg att käka upp 🙂

Postat

Då är vi överens om att den encelliga varelsen kom någonstans ifrån. Ofta låter det annars som om humanister tror att plötsligt fanns människan av en slump, eller så fanns den encelliga varelsen av en slump. Men den kom alltså någonstans ifrån.

Rummet. Så egentligen finns inga val. Eller man kanske skulle säga, vissa alternativ i rummet är bättre än andra alternativ och man borde välja dem.

🙂

Postat
Jag tror att den där jaktinstinkten driver oss framåt...

...och just nu har jag lust att jaga mig en stor älg att käka upp 🙂

Alternativ 4??

Postat
Då är vi överens om att den encelliga varelsen kom någonstans ifrån. Ofta låter det annars som om humanister tror att plötsligt fanns människan av en slump, eller så fanns den encelliga varelsen av en slump. Men den kom alltså någonstans ifrån.

Rummet. Så egentligen finns inga val. Eller man kanske skulle säga, vissa alternativ i rummet är bättre än andra alternativ och man borde välja dem.

🙂

Ja, men den har evolverats fram, inte skapats.

Val är kanske dumt ordval, men tror poängen gått fram nu i alla fall. Evolutionsalternativ passar nog bättre. Finns inget "borde", och man kan inte välja alltså kan man inte säga "borde välja".

Postat
Jag är av den bestämda åsikten att man inte kan styra över ett jävla skit själv. Det finns ingen fri vilja. Det är deterministiska processer och slump som bestämmer hur energin fördelar sig i universum. Allt annat är en illusion.

På sätt och vis är jag lite inne på denna linjen själv.

Har iaf varit det tidigare.

Det finns ju så mycket begränsningar att man omöjligt kan säga att man har en fri vilja.

Iaf inte i de "små" frågorna.

Postat
Ja, men den har evolverats fram, inte skapats.

Val är kanske dumt ordval, men tror poängen gått fram nu i alla fall. Evolutionsalternativ passar nog bättre. Finns inget "borde", och man kan inte välja alltså kan man inte säga "borde välja".

Ja, du tror på evolutionen.

Är MGMTs nya skiva ett resultat av evolutionen?

Postat
Ja, du tror på evolutionen.

Är MGMTs nya skiva ett resultat av evolutionen?

Beror väl på vad man menar, den ingår kanske inte evolutionen som sådan men den är ju en konsekvens av evolutionen. Hade det istället varit neandertalare som var den regerande arten hade den inte funnits, inte heller om evolutionen skett annorlunda.

Postat
Beror väl på vad man menar, den ingår kanske inte evolutionen som sådan men den är ju en konsekvens av evolutionen. Hade det istället varit neandertalare som var den regerande arten hade den inte funnits, inte heller om evolutionen skett annorlunda.

Jag menade mer om du tror att evolutionen pågår ständigt, i varje sekund för den oss framåt/någonstans. Att alla idéer till skivan textmässigt och instrumentmässigt är ett resultat av medlemmarnas egen evolution. Alltså, om jag förstått evolutionen rätt så sker ett naturligt urval. Kanske man kan applicera det på musikbranschen också då? De som överlever är de som är populära och säljer.

Postat

OK, vad jag funderade över är huruvida människor befinner sig individuellt olika långt framme i evolutionen? Så borde det ju vara då, eftersom växter t.ex., kan göra det beroende på omständigheter såsom sol, vatten, näring, risk för skövling och nedtrampad stig. Den som inte får tillräckligt med vatten eller som rycks upp med rötterna av en förbipasserande 3-årig pojke har ju mindre chans att klara sig jämfört med den som står i skydd av ett stort träd på baksidan, med tillräcklig mängd vatten och solljus.

Tänker man så måste ju alla individer genomleva ett lopp i evolutionen individuellt. Där de starkare och mer anpassade till omständigheterna överlever.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.