Jump to content
Annons

Istället för "dedikerad" bla bla bla...


Jasi

Recommended Posts

Nu bara tänker jag men är det möjligt att använda ett vanligt mixerbords Inserts (då OUT alltså) för att koppla vidare

IN i ljudkortets ingångar så man får separata spår på det viset?

Istället för att köpa en sån "DAW" mixer eller va dom kallas.

Blir väl till en TRS kabel å typ titta, byta, löda om för att se till att de går rätt.. T.ex på Tipen är väl send på de flesta inserts?

Löda bort returnen så man inte får någe tillbaka ifrån ljudkortet eller så..

Detta lär väl vara möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Det insertjack du pratar om är ett sk brytjack. Efter preamp så bryts signalkedjan i kanalstripen då man satt i en TRS-plugg i insertsjacket. Signalen går då ut via tip och sleeve. Returen som kommer på ring och sleeve leds sedan vidare ner genom eq och aux-send och slutligen ner till kanalregeln. Om man nu tappar signal via insert och inte låter något komma i retur så blir kanalen död eftersom den inte har nån routing.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det du i så fall får göra är att bygla tip och ring om du vill tappa signal genom insert out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... förstod men förstod ändå inte riktigt...

Tror du om man gör så, kan använda kanalstripen då?

Om det går att göra så så är det ju MYCKET billigare än å köpa sådana DAW mixerbord 😆

Men

Om man nu tappar signal via insert och inte låter något komma i retur så blir kanalen död eftersom den inte har nån routing.

Det ska ju inte tillbaka något i själva mixerbordet utan bara ut... då behöver man ju bara Tipens send på inserten för att skicka.... hmm men då får man ju inge EQ eller så =/.. craps...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade det en gång att skicka via insert. Ingen eq eller annat från mixerbordet, utan ville bara kunna tappa in signalen till datorn. Vanlig insertkabel till in på ett ljudkort. Va en alesis mixer. No problemas.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

prima då vet man att det funkar så... men om man nu vill ha sin EQ å Pan å kanske AUXen så kanske det inte går =/ hmm... om man inte mixtrar själv med att sätta inserten EFTER regeln =/ kanske går bara det inte är såna SMÅ jävlar 😆

ska vi fan se om det går 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du klarar dig utan att signalen går vidare i bordet så borde det ju fungera alldeles utmärkt att koppla in en vanlig obalanserad kontakt i insertjacket. Detta kopplar då ring till jord, med andra ord så kommer ingen retursignal in i bordet. Värt att nämna är att vissa bord använder tip för retur och ring för send. Mackie är den enda tillverkaren jag på rak arm kan säga gör så och det är inte helt omotiverat. Då kan man nämligen köra in en obalanserad kontakt halvvägs in i jacket för att använda det som just direct out UTAN att innerfjäderkopplingen bryts och man får i ställen en y-splittad utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ehm... va menar du? 🙂

Om man kör in retur ifrån insert in till ljudkortet får man hela Kanalen eller? :-o

Nej du får bara preampen. kanalens EQ kommer inte med via insert. På dyrare bord kan du välja vars insertpunkten ska ligga... tex före eller efter EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att Soundcraft har direct out på många av sina bord... Dem är inte dyra heller liksom 8-9 k för t.ex ett med 12 mono kanaler då kan man välja mellan före / efter fadern 🙂

Vet dock inte om det är så på alla deras Direct Out =/ 🙂

Vet också att Alto å Mackie gjort något sånt bord med direct out.

Nämn Fler om ni kan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att Soundcraft har direct out på många av sina bord... Dem är inte dyra heller liksom 8-9 k för t.ex ett med 12 mono kanaler då kan man välja mellan före / efter fadern 😄

Vet dock inte om det är så på alla deras Direct Out =/ 😄

Vet också att Alto å Mackie gjort något sånt bord med direct out.

Nämn Fler om ni kan 😄

För 8-9K får du fyra stycken Behringer BCF/BCR 2000, dvs 32 kanalers kontrollylta med motoriserade reglar att styra ditt DAW med... Ska du peta in ett mixerbord i kedjan idag bör det tillföra något förutom brus för att det ska vara värt det, särskilt med tanke på hur billigt det är göra i sitt daw(EQ).

Link to comment
Dela på andra sajter

För 8-9K får du fyra stycken Behringer BCF/BCR 2000, dvs 32 kanalers kontrollylta med motoriserade reglar att styra ditt DAW med... Ska du peta in ett mixerbord i kedjan idag bör det tillföra något förutom brus för att det ska vara värt det, särskilt med tanke på hur billigt det är göra i sitt daw(EQ).

Du verkar inte ha förstått...

Jag vill ha Direct Outs för att kunna skicka mixers signaler separat IN till ljudkortet. Inte ha det som en Controller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Du verkar inte ha förstått...

Jag vill ha Direct Outs för att kunna skicka mixers signaler separat IN till ljudkortet. Inte ha det som en Controller.

Direct out och insert är 2 helt skilda saker. En direct out tappar signal normalt medan en insertpunkt normalt ligger [Pre EQ]

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo det vet jag nu 😐

men va snubben sa är att jag skulle köpa controllers istället för mixerbord =/

Men jag vill ju inte ha kontrollers... utan ett mixerbord att köra in själva ljudet i sedan vidare till något ljudkort.

Hur många signaler behöver du kunna tappa samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm ja... alltså det är inge brådska.. Jag tänker bara på framtiden å så. För nu har jag 2 kanaler jag kan spela in med...

Men trumset.. 2 snare, 3-4 toms, 1-2 på bastrumman, 2 overheads, 1 hi-hat, 4 cymbaler kanske,

Typ 16 st vore bra att ha. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...