Jump to content
Annons

Låtigenkänning?


oioioi

Recommended Posts

Är det någon här som vet hur det fungerar?

"in my I-Phone I got an app where I can hold its mic towards a loudspeaker, it makes a recording and sends that over the internet. In a few seconds I get an answer to what song is playing and an offer to buy that song from an Apple store.

 

How is this done?

How is music indexed?

I can start recording at any point in the song (I don't have to start from the beginning)...

 

Any thoughts?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste väl vara någon form av frekvenskurvaigenkänning? Vet inte exakt hur det funkar men i min gamla mobil (SE Walkman) fanns samma funktionalitet, dock testade jag inte den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt finns på många mobiler, även min (Sony Ericsson). Testade precis med fyra olika låtar från Spotify och det funkade bra. Till och med Boyz II Men fanns med! 😄 Har fått en del roliga resultat genom att sjunga in låtar som inte finns..

Vet tyvärr inte hur det funkar dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

How it works

The "acoustic fingerprints" used by Shazam are based on spectrograms that have been generalized to a group of peak intensity frequencies. Pairs of these peak values are compared against the main database to locate matching songs.

The service does work with classical music although results are sometimes a little patchy, because classical music can be played differently by many different orchestras.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Shazam_(service)

Det där sista med klassisk musik var ju rätt så intressant. Det betyder väl lite att cover-versioner kan resultera i 0 resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Shazam_(service)

Det där sista med klassisk musik var ju rätt så intressant. Det betyder väl lite att cover-versioner kan resultera i 0 resultat.

Jag testade med en kass cover av Billie Jean och det funkade faktiskt! Sen testade jag med en ännu sämre cover och fick resultatet "Do It Again/Billie Jean (Medley) - Club House - Mega Italie [Disc 4]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...