Jump to content
Annons

Behöver hjälp med översättning!


Ken Kängström

Recommended Posts

Annons

Blev lite fundersam över formeln med "Ljusets fart" — vad menas? Talar vi om hastighet genom lins, atmosfär eller vakuum?

Dessutom tror jag att det är sådant här som min bandkollega Vallhagen har som sänglitteratur. I smyg.

(Fidden har det nog som tapet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stående vågens ekvation - Stehend wellen glechung

Ljudhastighet - Lautgeschwindigkeit

Överljudshastighet - Uberlautgeschwindigkeit

Enkel harmonisksvängning differentialekvation - Einfach harmonischschwingung differentialglechung

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av tecknen förklaras ju av respektive rubrik och vissa storheters förklaringar finns på sidan 4.

Men sådana här formelsamlingar förutsätter ju normalt bredvidläsningslitteratur.

Är det något specifikt du undrar över?

😕

Hehe, det var menat med en gnutta komik som topping.

Vissa förstår säkert rubbet, men andra liksom jag är en gnutta värre på mattebiten, vilket gör det till rena rama tyskan som visades ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det var menat med en gnutta komik som topping.

Vissa förstår säkert rubbet, men andra liksom jag är en gnutta värre på mattebiten, vilket gör det till rena rama tyskan som visades ovan.

Ok... och exakt vad i tyskan är det du undrar över??

Nej, jag ska lägga ned nu.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå... Jag hade G i matte A och i matte B så det där är enkelt för mig... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Dude det där är fysik A o B haft båda..

Dude, det var ett skämt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tror jag att det är sådant här som min bandkollega Vallhagen har som sänglitteratur. I smyg.

Stämmer. Inte ens i smyg.

Visst kan jag översätta det där. Alltihop?

Förvånansvärt mycket i den fysikaliska terminologin heter samma sak på engelska som svenska.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite fundersam över formeln med "Ljusets fart" — vad menas? Talar vi om hastighet genom lins, atmosfär eller vakuum?

Svarar på denna, sådär i förbifarten. Om inte annat så ökar det väl min pruttighetskvot: c gäller för vakuum. Ingen större skillnad i atmosfären/vår luft.

Lite EDIT: Det är ju två formler angivna, en för c och en för v. man brukar ange kvoten c/v som ett materialindex (refractive index) för ljushastigheten i specifika material. I luft är denna kvot alltså obetydligt större än 1, i glas närmare 1.5.

Detta index är praktiskt; Eftersom ljushastigheten i vakuum är konstant, så blir räkningarna enklare för t.ex. ljushastigheten i glas. Man slipper knappa in rottecken o elände i miniräknaren, förutom det där my-r-epsilon-r-härket.

Fan här blev man engagerad.

Hehe, min första tanke var att ordmärka; fart och hastighet är inte samma sak, men sen slog det mig att fan, det heter "speed of light" (eng. speed= sv. fart) även om vi i svenskan pratar ljushastighet. Så jag fick en liten tankeställare oxå.

tjing

/er physicist

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...