Jump to content
Annons

skicka in låt för mastering


jakethesnake

Recommended Posts

Annons

Finns ju en fin studio i skåne nånstans i skogen som är riktigt fin, de tar 800kr per låt...iallafall sa dom det när jag pratade med dem.

Men jag minns tyvärr inte vad den heter.

Av vad jag hört ligger den mitt i skåne nånstans jämte en kyrka... kanske finns nån annan här som vet vad den heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle vara kul att testa att skicka in några av mina låtar för mastring, för att se skillnaden. någon som vet vart man kan göra det?

producerar house.

finns ju mängder av ställen men du får ju vara beredd att betala för det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har en fråga anående mastring på entreprenad; Spelar det någon roll hur min projektfil ser ut? Hur jag laft effekter etc etc? Hur jobbar de duktiga egentligen när de mastrar?

Personligen hade jag möjligen tänkt skicka in någon låt och testa, men så inser jag att om han/hon ska sitta och reda ut mina projektfiler med de mest galna strukturerna så kommer det ta ett år.

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga anående mastring på entreprenad; Spelar det någon roll hur min projektfil ser ut? Hur jag laft effekter etc etc? Hur jobbar de duktiga egentligen när de mastrar?

Personligen hade jag möjligen tänkt skicka in någon låt och testa, men så inser jag att om han/hon ska sitta och reda ut mina projektfiler med de mest galna strukturerna så kommer det ta ett år.

Någon?

Det du pratar om är "mixning". Mastering är något helt annat.

Man brukar säga att man "skickar den färdiga mixen till mastring".

Så till ex. CuttingRoom skickar du endast 1 färdig fil i det format som de vill ha.

Ut-bouncad då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att du producerar house, då kan jag rekommendera Vengeance mastering. Dock så tar de inte emot några låtar från icke kända för tillfället på grund av att deras egna projekt tar för mycket tid. Det är Manuel Schleis och Manuel Reuter som mastrar låtarna. De har bland annat mastrat de flesta av manuel reuters projekts låtar (Manian, Cascada, RIO, Spencer & Hill) och många mera låtar.

För en låt tar de 650 kr och då om man har en längre version (club mix) så tar de den också gratis eftersom de inte behöver ändra inställningarna. Det kan jag starkt rekommendera när de öppnar igen, jag blev sjukt nöjd har dock aldrig använt något annan mastering företag :rolleyes: Allt gick smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en låt tar de 650 kr och då om man har en längre version (club mix) så tar de den också gratis eftersom de inte behöver ändra inställningarna.

Så club-versionerna på en låt är exakt likadana i dynamik och frekvenser som en original/radio mix ?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så club-versionerna på en låt är exakt likadana i dynamik och frekvenser som en original/radio mix ?.

Om det är samma producent som gjort båda versioner så är det nog vanligt att det är så, ja. Ofta är ju clubmixen en förlängd version av radiomixen, med långt mixvänligt intro/outro. Sen finns det såklart tillfällen då radio- och clubmix innehåller väldigt olika element (trummor och bas är utbytta etc.).

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det bli lättare? Headroom? Finns inget headroom i den digitala världen men förutsatt att det är en modern DAW så kan man sänka nivåerna utan någon som helst degradering då dynamikomfånget är larvigt stort i 32 bit float (som det brukar vara).

alltså behöver man inte bry sig om headroom om man kör med en modern daw. detta är min tolkning

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså behöver man inte bry sig om headroom om man kör med en modern daw. detta är min tolkning

undrar om gilbert verkligen menade det - men det är ju risken när man postar länkar istället för att bara svara...

min mycket bestämda uppfattning (och där finns inget utrymme för nån som helst diskussion, bara så ni vet) är att det inte ska finnas kompressor eller limiter på masterbussen vid bounce och helst ett visst utrymme upp till nollan

det sistnämnda inget absolut måste

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar om gilbert verkligen menade det - men det är ju risken när man postar länkar istället för att bara svara...

min mycket bestämda uppfattning (och där finns inget utrymme för nån som helst diskussion, bara så ni vet) är att det inte ska finnas kompressor eller limiter på masterbussen vid bounce och helst ett visst utrymme upp till nollan

det sistnämnda inget absolut måste

jaha, där ser man

när vi ändå är igång: normalisering ja eller nej?

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar om gilbert verkligen menade det - men det är ju risken när man postar länkar istället för att bara svara...

min mycket bestämda uppfattning (och där finns inget utrymme för nån som helst diskussion, bara så ni vet) är att det inte ska finnas kompressor eller limiter på masterbussen vid bounce och helst ett visst utrymme upp till nollan

det sistnämnda inget absolut måste

Citat tagna ur ett sammanhang. Det jag svarade på var om man ska lämna några dB i "head room" när man lämnar till mastering och detta spelar givetvis ingen roll alls idag så länge inte peakarna ligger och skvalpar under -30dB om 24bit (och att det inte klipper givetvis).

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71107

Om att lägga saker på mastern:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=729706

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71107

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...