Jump to content
Annons

Multi-pedal


olagitarr

Recommended Posts

Hej jag har kollat lite på multi pedaler men jag har ingen arning om vilket märke det är som gäller, jag är i behov av mycket effekter och goo dist 😆 prisklass runt 2000-3000kr. Line 6 har en pedal som heter Floorpod plus, är den något att ha ? en annan som värkar bra är boss me-70 pedal, jag har inte testat någon av dom så jag vet inte, har du något tipps eller kanske har spelat på någon av dom ?

tacksam för hjälp 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker om boss effekter överlag, men har dock inte provat någon i me-serien. Jag har en gammal GT3:a och en hel bunt med boxar.

Line6 är väl också bra, men jag tenderar att tröttna på dom ganska fort.

Hoppas att detta kan vara till hjälp.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att boss me serien inte har förstärkarsimulering i sig. Det kommer du inte behöva om du enbart tänker koppla in den i en förstärkare. Om du däremot vill spela in genom att koppla gitarren till pedalen och direkt in i datorn så kommer det inte låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en boss me-50 som jag gillar. Tror jag gav runt 1000 lappen för den begagnad. Den har vad jag behöver, olika distar, chorus/flanger, delay, reverb, compressor, volympedal/wahwah + lite till. Prisvärd om du inte behöver förstärkarsimuleringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tänk på att boss me serien inte har förstärkarsimulering i sig. Det kommer du inte behöva om du enbart tänker koppla in den i en förstärkare. Om du däremot vill spela in genom att koppla gitarren till pedalen och direkt in i datorn så kommer det inte låta bra.

vad är "förstärkarsimulering" ?

Redigerat av olagitarr
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad för slags dist/overdrive vill du ha? Tycker att olika märken är bra på olika sätt.

Och när du säger effekter. Vilka typer vill du ha?

Behöver det finnas wahwah/volympedal?

högtalaremulering/direct out?

ja wahwah, volympedal, jag gillar de flästa dist;erna tung och tunn så jag vill ha en stor variasion

Redigerat av olagitarr
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tror att me 70 har förstärkarsimulering (enligt google).

Förstärkarsimulering "kopierar" helt enkelt ljudet av en (eller i det flesta fall, flera) känd förstärkarmodell. Oftast så har dom inte rättighet att skriva ut exakt vilken förstärkare dom kopierat, då kan det stå "American Tweed" om en gammal Fender Deluxe t.ex. eller British Higain om en Marshall.

Resultatet av denna simulering varierar rejält mellan katastrof och helt OK. Line6 är bra på simulering.

Högtalarsimulering är när man dessutom simulerar hur ett uppmickat högtalarkabinett låter.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men vilken skulle du rekommendera? Boss me-70 eller line 6 floorpod plus ? vilken har mest "ljud, effekter, dist," jag vet att boss me 70 har t.ex. allt som finns i boss me-20 , 50 (och några till), och har 10 st inbyggda boss pedaler ( sånna små vet inte vad dom kallas) och massa mer. Har Line 6 något som motsvarar det? jag har nu en Line 6 75w spider 3 förstärkare och är super nöjd med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Line 6 starkt. Alldrig fastnat för Boss. Men floorpoden är inget jag skulle rekomendera.

Gå upp ett snäpp till antingen xt live lr x3 live. Där har du mer möjlighet att kombinera förstärkarmodeller och pedalkedjor. Känns lite mer som att jobba med riktiga grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vox Tonelab har jag haft ett par år. Dubbla pedaler.

Beställde den mindre modellen men fick den större till priset av den mindre!

Kör den live med en rörtopp och fyrtolva - låter kanon.

Det låter slutstegsdist även på låga volymer.

I hemmastudion slår man på högtalarsimuleringen och kopplar direkt till ljudkortet.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Line 6 starkt. Alldrig fastnat för Boss. Men floorpoden är inget jag skulle rekomendera.

Gå upp ett snäpp till antingen xt live lr x3 live. Där har du mer möjlighet att kombinera förstärkarmodeller och pedalkedjor. Känns lite mer som att jobba med riktiga grejer!

Okej men vad är det du inte gillar med floorpoden ? jag bara undrar 🥰 . men xt, x3 line 6 pedalerna stiger i pris lite mycket tycker jag :/ men det kanske dom är värda ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vox Tonelab har jag haft ett par år. Dubbla pedaler.

Beställde den mindre modellen men fick den större till priset av den mindre!

Kör den live med en rörtopp och fyrtolva - låter kanon.

Det låter slutstegsdist även på låga volymer.

I hemmastudion slår man på högtalarsimuleringen och kopplar direkt till ljudkortet.

Kent J.

okej men vad använder man då förstärkarsimulering till ?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men vad använder man då förstärkarsimulering till ?

När du ska köra multieffekten direkt in i ett ljudkort lr PA använder man förstärkar/högtalarsimulering för att det ska låta naturligt, alltså låta som att det är en uppmickad förstärkare. Annars kan det låta tunnt. Särskilt om man vill få till ett bra distljud.

Testa själv att köra en elgitarr direkt in i ett ljudkort.. Kommer låta skit 😄

Många multieffekter har switchbar högtalarsimulering så att man både kan köra direkt in i Ljkortet lr in i en förstärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men vad använder man då förstärkarsimulering till ?

förstärkarsimulering är mer att man simulerar ett visst ljud från en förstärkare

högtalarsimulering är att man simulerar att det är uppmickat

en pedal i sig behöver ofta inte simulera nån specifik förstärkare men högtalarsimulering är ju rätt viktigt om man inte har förstärkare utan vill spela in eller köra direkt genom pa

förstärkarsimulering har du också i mjukvaruform där du spelar in (eller spelar igenom) med en ren signal å ställer ljudet helt som om du rattade en förstärkare

poden har väl både och i sig kan man enkelt säga

Link to comment
Dela på andra sajter

förstärkarsimulering är mer att man simulerar ett visst ljud från en förstärkare

högtalarsimulering är att man simulerar att det är uppmickat

en pedal i sig behöver ofta inte simulera nån specifik förstärkare men högtalarsimulering är ju rätt viktigt om man inte har förstärkare utan vill spela in eller köra direkt genom pa

förstärkarsimulering har du också i mjukvaruform där du spelar in (eller spelar igenom) med en ren signal å ställer ljudet helt som om du rattade en förstärkare

poden har väl både och i sig kan man enkelt säga

Okej nu förstår jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Ganska säkert, på specen står det: "PREAMP: OFF, EQ, CLEAN, COMBO, TWEED, STACK, LEAD STK, R-FIER". Om inte detta gäller högtalarsimulering så vete sjutton...

Gillar du Line6 grejor, kolla efter en begagnad Pod XT live. Ge max 2-2500 kr för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det någon som säkert vet att Boss me 70 har förstärkarsimulering o högtalarsimulering ?

Boss ME-70 har förstärkarsimulering. Även högtalarsimulering via hörlursutgången. När man har en plugg i hörlursutgången så aktiveras högtalarsimuleringen även på förstärkarutgången (eller -gångarna).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag har kört med me-70 i drygt 2 år, kan säga att jag aldrig blev riktigt nöjd med den. 😛 Låter perfekt i replokal, men tenderar att låta onaturligt och få "getingdist" när man kör i större rörstacks, mickade stärkare eller in i datorn. Inte ens förstärkarsimuleringarna hjälper. Om det beror på att jag är taskig på att tweaka, eller att man helt enkelt inte får till topppljud med den vet jag inte, men jag har skruvat rätt mycket 😉. Införskaffade en line6 pod xt live nyligen och är riktigt nöjd med den. Den har naturligare ljud än me-70, kostar ju iofs en tusenlapp mer. Gillar att man ställa in vart man tänker koppla pedalen, t.ex till PA eller stack, och få anpassat ljud efter vald output. 🙂

Rent generellt kan man nog säga att dyrare multieffekt = bättre multieffekt.

Kan nämnas att me-70 är riktigt lätt att lära sig hantera, till skillnad från line6, så är man nybörjare i multieffektträsket och inte har alltför höga krav på ljudet är den nog ett bra val ändå. ^^

Redigerat av Zokra
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med me-70 i drygt 2 år, kan säga att jag aldrig blev riktigt nöjd med den. Om det beror på att jag är taskig på att tweaka, eller att man helt enkelt inte får till topppljud med den vet jag inte, men jag har skruvat rätt mycket 😉.

Kan nämnas att me-70 är riktigt lätt att lära sig hantera

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

😲

Alltså, tycker me-70 har ett överskådligt system, det är lätt att förstå hur systemet fungerar. 😛 Så om jag inte får till bra ljud med den så beror det inte på att den är svårhanterad, utan snarare att jag är dålig på att ställa in rätt ljud, eller att pedalen inte kan ge det ljud jag vill ha. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...