Jump to content
Annons

Allt föll på plats när jag droppade 9dB vid 3KHz på MB


JohnRick

Recommended Posts

Jag har ett antal inspelningar (jämnt flöde) från jamsessioner, och gillar att sitta att polera skiten

i min DAW. Vanligtvis är det bara gitarrtrack jag sänker vid 3 KHz för att ta udden av den (utöver alla

andra trackbundna processningar då).

Nu senast fick jag dock för mig att på en EQ jag lagt på masterbussen göra en sänkning

på 3kHZ med 9-12dB vilket gjorde att allt föll på plats. Från att ha låtit skrikigt lät allt plötsligt

väldigt slick men ändå lagom separerat. Vadan detta? Det var inga överhöga nivåer vid de

frekvenserna och jag ser inte varför det skulle ha tjänat på en sänkning just där - men

det gjorde det likväl. Någon som har erfarenhet av liknande, eller kan lämna en mer professionell

redogörelse över varför det där limmade ihop allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du säker på att det inte är din lyssning som är skrikig vid 3kHz?

Att sänka 9 dB i mastringen verkar annars väldigt extremt.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är du säker på att det inte är din lyssning som är skrikig vid 3kHz?

Att sänka 9 dB i mastringen verkar annars väldigt extremt.

// gunnar

Nu är jag antagligen trött...men menar du att det beror på det system jag primärt lyssnar i som får mig att tro det?

Kanske - jag har iofs bara lyssnat genom mixmonitorerna och på ett vanligt hifi-system för att sedan skicka till medlemmarna

som får avgöra vidare.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för lyssning och vad är det för rum du har lyssningen i? Kan mycket väl vara så att det är ditt rum som "skriker". Kolla med ett par bra lurar för att safea och referenslyssna nån CD du tycker låter bra om den också låter extrem vid 3000.

Men å andra sidan skriver du att det är "jamsessions", så det kan ju mycket väl vara inspelningsrummet som skriker..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra så låter det bra! Skit samma vad man skruvar på. Med det sagt... Jag tror att man är ganska fel ute om man tror att lösningen på att få en mix att bra är att sänka allt runt 3khz. Det är ju här det mänskliga örat är som mest känsligt, nåja 3-4khz. Det handlar helt enkelt om att hitta en balans mellan alla instrument. Men som sagt, låter det bra så är det bra 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...