Jump to content
Annons

Problem med rätt "känsla" i låten..


Adish

Recommended Posts

Hej!

Känner att jag har utvecklat mig i fråga om text och låtidéer..

Men när det kommer till att skapa rätta känslan i låten med hjälp av

musiken, så blir det knas..

Det är nämligen så att jag fortfarande har problem med min ljudbild,

och då menar jag inte mixningen bara..

Utan jag känner att jag får till vissa takter, ackord, grundbyggnader..

Och jag kan hitta eventuella "fel" i arrangemanget ibland, om det låter konstigt..

Men det jag behöver hjälp med:

* Behöver ha en slags "Mall" att gå efter, känns som om jag inte riktigt ibland

vet hur jag ska lägga musik till text osv.. Någon som har några tips??

(Ni vet, man är inte nöjd med instrumenten, hur de samarbetar, man pillar och kastar

in saker i brist på det man egentligen behöver)

* Hur får jag saker och ting att låta mer levande. (Använder bara reason nu..?)

Det känns som om jag skulle behöva lite mer av andra grejor, eller räcker reason??

Vore kul att få bra svar, så att jag kan få lite vinklar om varför musikläggningen aldrig blir

som jag vill ha det.. Känns som om det skulle ta femhundra år att analysera allt på egen hand.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För mig funkar det bättre att skriva låten innan jag proddar/arrar den! Skit i vad du slänger på för instrument osv, gör en bra låt helt enkelt, där du skiter i ljudet och allt vad det har att göra med. När du sedan tycker du har en jävla monsterhit, då kan du börja om från början med att noga välja vilka instrument som ska göra vad osv. Jag skulle alltså säga, se till att ha en färdig idé innan du försöker fullborda produktionen! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

* Behöver ha en slags "Mall" att gå efter, känns som om jag inte riktigt ibland

vet hur jag ska lägga musik till text osv.. Någon som har några tips??

Det är ju hur tråkigt som helst. Visst kan man göra musik efter mallar men det är ju inte mer kreativt än att montera Ikeamöbler dagarna i ända.

* Hur får jag saker och ting att låta mer levande. (Använder bara reason nu..?)

Det känns som om jag skulle behöva lite mer av andra grejor, eller räcker reason??

Reason är jättebra om man vill göra elektronisk musik. Är det det du vill?

Vore kul att få bra svar, så att jag kan få lite vinklar om varför musikläggningen aldrig blir

som jag vill ha det.. Känns som om det skulle ta femhundra år att analysera allt på egen hand.. =)

Hur låter din musik nu, och hur vill du att den ska låta? Om du inte vet hur du vill att den ska låta måste du lista ut det först. Annars kommer det bara bli att du planlöst gör saker som aldrig leder nån vart. Finns det några artister eller band som liknar det sätt du vill låta på?

Det låter som att du inte har hållit på så länge med musikskapande, och det tar tid innan man hittar sitt sound och lär sig använda sina verktyg. Det bästa är att bara hålla på och hålla på, och nån gång ibland hittar man nåt som låter bra. Med tiden bygger man upp en kunskapsbank med såna där "grejer som låter bra" och det blir ett eget sound av det och man börjar få det att låta som man vill. Innan man är där är man inte där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...