Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

kommer flytta studion till en ny lokal nu om ca en mÄnad, och har en del funderingar dÄ jag inte Àr sÄ kunnig inom akustik och isolering.

lokalen bestÄr av 3 rum, alla har snedtak. kommer detta pÄverka akustiken negativt, eller kan jag fÄ det till nÄgot possitivt?

jag ska bygga ett "flytande" golv, altsÄ riva upp det gamla och regla upp nytt som jag ska stÀlla pÄ dÀmpplattor (tips frÄn en tidigare trÄd) och sedan fylla med isolering. nÄgonstans i mitt huvud tror jag att jag bör ha sÄ hög densitet som mÀjligt pÄ isoleringen i golvet, vi snackar ju bÄde trummor och feta bas/gitarrrigar.

gÀller det sama nÀr jag ska isolera vÀggarna? vÀggarna mellan rummen Àr just nu 10 cm, efter isolering rÀknar jag med att dom kommer vara ca 50 cm. Àr det pÄ tok för tunnt, eller för tjockt? vill fÄ en sÄ komplett och effektiv isolering som möjligt! vilkn typ av glasull bör jag anvÀnda i vÀggarna?

har fÄtt nys om ett material som kallas pianoskiva, som ska dÀmpa ca 50db nligt mina kÀllor.. skivan ska tydligen vara ca 1-2 cm tjock. kan det stÀmma?

Àr extremt tacksam för alla svar, lÀgger upp en bild av skisen hÀr med!

post-15215-1267531059_thumb.jpg

Annons
Postat
gÀller det sama nÀr jag ska isolera vÀggarna?

nÀr du ska isolera mellan tvÄ rum (vilket alltsÄ inte Àr detsamma som dÀmpa i rummet) sÄ gÀller principen "vÀgg-isolering-luft-isolering-vÀgg"

det behöver inte bli 50 cm tjockt

Postat
nÀr du ska isolera mellan tvÄ rum (vilket alltsÄ inte Àr detsamma som dÀmpa i rummet) sÄ gÀller principen "vÀgg-isolering-luft-isolering-vÀgg"

det behöver inte bli 50 cm tjockt

okej, tack!

s det innbÀr att jag bör regla upp "ovanpÄ" den befintliga vÀggen och fylla med osolering, sÀtta gipsskiva, lÀmna en luftspalt (hur stor?) och sedan regla och isolera igen, och avluta med gipsskiva ytterst?

Postat (redigerat)
okej, tack!

s det innbÀr att jag bör regla upp "ovanpÄ" den befintliga vÀggen och fylla med osolering, sÀtta gipsskiva, lÀmna en luftspalt (hur stor?) och sedan regla och isolera igen, och avluta med gipsskiva ytterst?

fÄr se om jag fattar dig rÀtt...

befintlig vÀgg klÀs med isolering som hÄlls upp med reglar, sen lÀmnas en luftficka ja, Ä sen regla upp ny vÀgg, isolering Ä sist gips utanpÄ

jag vet inte om det Àr bÀttre att öppna den befintliga vÀggen, det vet andra hÀr mycket bÀttre

det beror ju pÄ vad det Àr för vÀgg

i vilket fall ska du inte ha nÄn hÄrd yta inuti vÀggen utan du ska ha frÄn ena rummet sett: hÄrt|mjukt| l u f t |mjukt|hÄrt till det andra rummet

sen ska dom flytande golven inte ha nÄn kontakt med vÀggarna

lite att lÀsa om du fixar engelskan http://www.acoustics101.com/materials.asp

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)
fÄr se om jag fattar dig rÀtt...

befintlig vÀgg klÀs med isolering som hÄlls upp med reglar, sen lÀmnas en luftficka ja, Ä sen regla upp ny vÀgg, isolering Ä sist gips utanpÄ

jag vet inte om det Àr bÀttre att öppna den befintliga vÀggen, det vet andra hÀr mycket bÀttre

det beror ju pÄ vad det Àr för vÀgg

i vilket fall ska du inte ha nÄn hÄrd yta inuti vÀggen utan du ska ha frÄn ena rummet sett: hÄrt|mjukt| l u f t |mjukt|hÄrt till det andra rummet

sen ska dom flytande golven inte ha nÄn kontakt med vÀggarna

lite att lÀsa om du fixar engelskan http://www.acoustics101.com/materials.asp

okej, tack för hjÀlpen : ) om det finns nÄgon hÀr pÄ forumet som Àr hajj pÄ flytande golv sÄ hojta gÀrna till, behöver all hjÀlp jag kan fÄ, vil fÄ de sÄ bra som möjligt!

sen var det ju dehÀr med snedtak.. possitivt/negativt?

Redigerat av Thome
Postat
sen var det ju dehÀr med snedtak.. possitivt/negativt?

Negativt = Det kan bli svÄrt (vÀldigt svÄrt) att rÀkna fram stÄende vÄg-frekvenser (Ätminstone de som inkluderar taket).

Positivt = Du kommer inte att besvÀras av flutterekon mellan tak och golv.

Postat
Negativt = Det kan bli svÄrt (vÀldigt svÄrt) att rÀkna fram stÄende vÄg-frekvenser (Ätminstone de som inkluderar taket).

jag har för mig man fick lĂ€ra sig en gĂ„ng i tiden i skolan (lĂ€ngesen 🙂 ) att en stĂ„ende vĂ„g uppstĂ„r mellan tvĂ„ punkter

hur funkar det med vinklade ytor?

i studioutövandets barndom fick man lÀra sig att sneda vÀggar botade problemet

har man tur sÄ kan man i ett snedtak bygga in absorbenterna direkt i det vinklade taket

men det hÀnger ju pÄ vad som finns ovanför

Postat
ah 😆

men min egentliga frÄga (vilket inte framgick) var "hur kan det uppstÄ stÄende vÄgor mellan vinklade ytor?" speciellt om ytorna inte Àr symetriskt uppstÀllda?

trÄden sÀger att men inte hur

alltsÄ rent fysiskt hur funkar det?

StÄende vÄgor uppstÄr i alla volymer oavsett form. Vid lÄga frekvenser sÄ Àr vÄglÀngden sÄ stor i förhÄllande till vÀggar och ev. vinklar sÄ det inte spelar sÄ stor roll.

Postat (redigerat)
StÄende vÄgor uppstÄr i alla volymer oavsett form. Vid lÄga frekvenser sÄ Àr vÄglÀngden sÄ stor i förhÄllande till vÀggar och ev. vinklar sÄ det inte spelar sÄ stor roll.

fast det dĂ€r var ju Ă€nnu ett "det Ă€r sĂ„"-svar 😆

jag undrar hur - om nu def pÄ stÄende vÄg Àr att en vÄg studsar fram Ä tillbaka mellan tvÄ punkter?

det gÄr ju inte mellan ytor som inte Àr parallella - eller?

eller Àr det egentligen interferensverkan frÄn mÄnga ytor/punkter vi pratar om hÀr?

edit: för dom som tycker det kastas en massa begrepp...

stÄende vÄg http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

interferens http://sv.wikipedia.org/wiki/Interferens_(...5gr%C3%B6relse)

Redigerat av Demonproducenten
Postat
fast det dĂ€r var ju Ă€nnu ett "det Ă€r sĂ„"-svar 😛

jag undrar hur - om nu def pÄ stÄende vÄg Àr att en vÄg studsar fram Ä tillbaka mellan tvÄ punkter?

det gÄr ju inte mellan ytor som inte Àr parallella - eller?

eller Àr det egentligen interferensverkan frÄn mÄnga ytor/punkter vi pratar om hÀr?

edit: för dom som tycker det kastas en massa begrepp...

stÄende vÄg http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

interferens http://sv.wikipedia.org/wiki/Interferens_(...5gr%C3%B6relse)

Room acoustics, Heinrich Kuttruff, sid 60.

Postat
Room acoustics, Heinrich Kuttruff, sid 60.

tyvÀrr

den har jag inte tillgÀnglig

nÄn annan bevandrad i fysik?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.