Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag har en E-mu ESI-32 Sampler. Jag har kopplat in en SCSI Zip Drive 100MB.

Jag hittar den i meny'n och allt men den verkar inte kunna utnyttja hela utrymmet.

När jag ska formatera tar det sjukt lång tid sen står det "SCSI Drive Off Line" på displayen.

När jag kollar "Disc Status" Står det såhär:

D6 IOMEGA ZIP 100

Total capassity 100MB

No ESI File System (MÅSTE VÄL BETYDA ATT DEN MÅSTE FORMATERAS?)

Ett stort tack till den som lyckas lösa detta problem till mig!

Tack på förhand // Markus

• 1 månad senare...
Annons
Postat

Det finns mycket som kan krångla vad gäller SCSI. När man dessutom kombinerar det med gamla maskiner är det ännu värre. Men jag har några tips:

- kolla att alla sladdarna sitter i ordentligt

- kolla att alla sladdarna fungerar (inte helt ovanligt att SCSI-kablage plötsligt bara ger upp)

- kolla att inte ESi-32 har ID6 (har för mig att ID är 5 i default - men det är det i Iomega ZIP också. Har för mig att om båda har ID5 visas ZIP:en som 6 men funkar inte som den ska)

- kolla att skivan funkar

- kolla att ZIP-driven funkar

- kolla att SCSI-kedjan är terminerad. Har du en extern ZIP 100 (alltså inte plus-modellen - den har autosense) så finns en switch på baksidan som man sätter igång termineringen

Just med ESi32 har jag dock upplevt att det för det mesta funkar med ZIP. Skulle det visa sig att ZIP-driven är kass så har jag ett gäng externa.

Postat
Det finns mycket som kan krångla vad gäller SCSI. När man dessutom kombinerar det med gamla maskiner är det ännu värre. Men jag har några tips:

- kolla att alla sladdarna sitter i ordentligt

- kolla att alla sladdarna fungerar (inte helt ovanligt att SCSI-kablage plötsligt bara ger upp)

- kolla att inte ESi-32 har ID6 (har för mig att ID är 5 i default - men det är det i Iomega ZIP också. Har för mig att om båda har ID5 visas ZIP:en som 6 men funkar inte som den ska)

- kolla att skivan funkar

- kolla att ZIP-driven funkar

- kolla att SCSI-kedjan är terminerad. Har du en extern ZIP 100 (alltså inte plus-modellen - den har autosense) så finns en switch på baksidan som man sätter igång termineringen

Just med ESi32 har jag dock upplevt att det för det mesta funkar med ZIP. Skulle det visa sig att ZIP-driven är kass så har jag ett gäng externa.

Tjena.

- Sladdarna sitter i ordentligt.

- Kabeln är den jag fick till zip drive'n, men jag hittar den i samplern där står "D6 IOMEGA ZIP 100" sen nedanför står det "No ESI file system" men när jag formaterar den så dröjer det ett tag sen står där "SCSI Device Offline".

- ESi-32 har ID5 så den är satt som default.

- Har ett par olika skivor men jag har testat alla och det händer samma sak med alla.

- Vet inte om zip-drive'n är i bästa skick men jag har en annan med paralellport som jag har kopplat in i datan och sedan formaterat diskarna därifrån för att sedan testa dom i SCSI zip-drive'n men utan resultat.

- Termination switchen är satt på ON.

Jag har ingen aning vad detta kan bero på. Det enda jag kan tänka mig är det du nämnde med att sladden kan vara kass. Men då borde jag väl inte kunna se ZIPen i samplern när jag går in i MASTER/GLOBAL --> Disk utilities --> DISK STATUS ??

Tack för svaret jag har väntat länge på att nån ska svara på denna tråden 😆

• 2 veckor senare...
Postat
Inget är som väntans tider!!!

Det finns ett forum för EIII:or därute, kanske det finns nåt svar där

(de är också SCSI-baserade).

Mvh/

• 3 veckor senare...
Postat

Sorry - jag glömde helt denna tråd.

Har ZIP-driven ID 5 eller 6? Den kan inte ha samma som ESi32:an.

Du har inte en färdigformaterad skiva så att du kan kolla ifall den funkar att läsa och skriva med? Det kanske bara är formateringen som inte funkar.

Vilket OS är det i maskinen förresten?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.