Pmm Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Hej! Tänkte fråga er lite om hur ni använder er av "pitch bend" hjulet/spaken? Själv är ingen vidare på att få det att låta snyggt, får det mest att låta falsk & eländigt. Beror nog på att jag sällan övar på det. Det är ju rätt trevligt när man lirar gitarr på klaviaturen att kunna få tonerna att svänga.. Hur är ni själv? Använder ni er av pitch bend ? Och har ni tips att ge mig?
Guitarslayer Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Hej! Tänkte fråga er lite om hur ni använder er av "pitch bend" hjulet/spaken? Själv är ingen vidare på att få det att låta snyggt, får det mest att låta falsk & eländigt. Beror nog på att jag sällan övar på det. Det är ju rätt trevligt när man lirar gitarr på klaviaturen att kunna få tonerna att svänga.. Hur är ni själv? Använder ni er av pitch bend ? Och har ni tips att ge mig? Gehör FTW! 😉
Dingbats Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Har aldrig använt midi-gitarr, men när man kör synt kan det vara kul att ställa hjulet på två oktaver och gå loss ibland.
Pmm Postat 26 februari 2010 Trådstartare Postat 26 februari 2010 Gehör FTW! 🙂 Vaddå gehör? Vad är det för nåt..!? Jag spelar efter skalor, är tondöv.. 😄 Jag ska träna på pitchbend gehör... 😆
hegobald Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 (redigerat) Ohh.. Jag älskar pitchbend och moodwhel . Har 2 olika lägen på mitt pitchbend wheel.. Endera 1 oktav (12 semitoner) eller 2 heltoner (typ C till E). Kör bara med analogsyntar så inställningnen är känslomässig.. Men herregud.. Pitchbenden är lika viktig för mig som svajen på en Fender Strata.. 😄 Ta en koll på Redigerat 26 februari 2010 av hegobald
Pmm Postat 26 februari 2010 Trådstartare Postat 26 februari 2010 Har aldrig använt midi-gitarr, men när man kör synt kan det vara kul att ställa hjulet på två oktaver och gå loss ibland. 2 oktaver! Ja, det har jag provat och det är skoj,, speciellt på elgitarrer 😄 annars brukar standardinställningen vara 2 toner på PB. Och då låter d lite mesigt,,
hegobald Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Missade du min länk ovan eller??? 2 oktaver! Ja, det har jag provat och det är skoj,, speciellt på elgitarrer 🙂annars brukar standardinställningen vara 2 toner på PB. Och då låter d lite mesigt,,
Carle Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Tycker det blir bra om man kan pictha en helton upp och ned.
Guitarslayer Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 (redigerat) Tycker det blir bra om man kan pictha en helton upp och ned. Du kör bara heltonsskalor alltså? 😏 Vill lyssna på din musik, den verkar intressant! 🙂 Skämt åsido, jag gillar halvtonsbendar mer! Redigerat 26 februari 2010 av Guitarslayer
Pmm Postat 26 februari 2010 Trådstartare Postat 26 februari 2010 (redigerat) Kollade inställningen på min Korg synt och där kan man ställa in pitchen på en oktav upp eller 5 oktaver ner. Jag kollade in länken nedan och han e grym med moogen... Ohh.. Jag älskar pitchbend och moodwhel . Har 2 olika lägen på mitt pitchbend wheel.. Endera 1 oktav (12 semitoner) eller 2 heltoner (typ C till E). Kör bara med analogsyntar så inställningnen är känslomässig.. Men herregud.. Pitchbenden är lika viktig för mig som svajen på en Fender Strata.. ☺️ Ta en koll på Redigerat 26 februari 2010 av Pmm
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.