Jump to content
Annons

MR816 x med windows 7, Cubase 5.1


UKboy

Recommended Posts

Hej jag har nyligen köpt en dator från Dell, modellen är Dell studio XPS 8100 3.2 ghz.

Jag har ett steinberg ljudkort modellen MR816 x och kör det med Cubase 5.1 på Windows 7.

Jag använder moderkortets Firewire, och det blir bara en massa problem, ljudet hackas upp och får massa konstiga ljud ut från monitorerna.

jag har även en extra firewire PCI kort (har bara en PCI slot kvar) med firewire, och den fungerade inte heller. så vad är det för problem som uppstår?

Jag har senaste updateringen, plus firmwire till ljudkortet och senaste cubase 5.1 och ändå får jag en massa problem.... jag har hållt på med detta i en vecka nu och jag vill verkligen ta livet av mig. blir helt störd, vet ej vad jag ska göra.

kollade lite på cubase egna forum och det står ngt om att man ska skaffa ett firewire kort med texas chipset. frågan är bara, vilken svensk återförsäljare säljer sådana kort? vad heter modellerna?

snälla hjälp mig, jag har inte skapat musik på 4-5 månader och det kliar i fingrarna, jag har fått tillbaka min magsår pga detta... hjälp mig bara så jag får göra musik igen.... 😆

tack /SC

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
alex30free (oregistrerad)

I Winxp SP2 och SP3 behövdes det ett hotfix för att firewireporten slöades ner, vet inte om det finns nåt liknande problem för Win7, men kanske värt att kolla på microsoft hotfix sida!?!?!

Hej jag har nyligen köpt en dator från Dell, modellen är Dell studio XPS 8100 3.2 ghz.

Jag har ett steinberg ljudkort modellen MR816 x och kör det med Cubase 5.1 på Windows 7.

Jag använder moderkortets Firewire, och det blir bara en massa problem, ljudet hackas upp och får massa konstiga ljud ut från monitorerna.

jag har även en extra firewire PCI kort (har bara en PCI slot kvar) med firewire, och den fungerade inte heller. så vad är det för problem som uppstår?

Jag har senaste updateringen, plus firmwire till ljudkortet och senaste cubase 5.1 och ändå får jag en massa problem.... jag har hållt på med detta i en vecka nu och jag vill verkligen ta livet av mig. blir helt störd, vet ej vad jag ska göra.

kollade lite på cubase egna forum och det står ngt om att man ska skaffa ett firewire kort med texas chipset. frågan är bara, vilken svensk återförsäljare säljer sådana kort? vad heter modellerna?

snälla hjälp mig, jag har inte skapat musik på 4-5 månader och det kliar i fingrarna, jag har fått tillbaka min magsår pga detta... hjälp mig bara så jag får göra musik igen.... 😮

tack /SC

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan tack för era underbara svar, har ringt Emil nu (från steinberg .... mi7?) och han har hjälpt mig, ganska trevlig och bra support, klockrent! första gången jag upplever support som en riktigt support!

Iaf fick tips på lite saker jag kunde göra, bla, köra ljudkortet i legacy mode, får prova det. och även köpa ett T.I chipset firewirekort (Texas Instrument). exitdata.se rekommenderade han. så hoppas det kommer ordna sig nu!

ska prova det där om legacy mode först men beställer ett firewire kort iaf, eftersom jag skulle behöva en bra en.

tack! hoppas alla mår bra idag, jag känner att jag är lite gladare än igår, bröt ihop nästan pga detta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan tack för era underbara svar, har ringt Emil nu (från steinberg .... mi7?) och han har hjälpt mig, ganska trevlig och bra support, klockrent! första gången jag upplever support som en riktigt support!

Jäpp! Emil är en klippa! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen, tror ni det är värt att försöka ändra firewirebussen till att köras i Legacy mode? har detta funkat för någon? de hade slut på texas korten på exitdata.se finns det andra sidor som säljer texas kort med snabb leverans i sverige? tipsa gärna, tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hejsan!

Jag har själv köpt ett MR816 X o kör C5 på en Dell XPS 2010 släpbar, med Win7 ultimate.

Jag körde sedan tidigare med ett FF 800 utan problem på Vista ultimate. Men när jag skaffade

MR816 X, så fick jag omgående problem med dropouts osv...

Jag har nästan blivit vansinnig o försökt med alla möjliga uteslutningsmetoder, för att komma

åt problemet med MR816 X och dropouts, firewire bekymmer osv...

Men nu i kväll, så började jag fundera på dom där eländes windows-media prylarna, som hela

tiden verka ligga o spana ut på nätet. Så jag gick in på services o disable allt som har med

windows-media o göra.

Det är dessa 3 service som man lugnt fimpa:

- Windows Media Center Receiver Service

- Windows Media Center Scheduler Service

- Windows Media Player Network Sharing Service

Nu är det bra till 99%, men det händer att det knäpper till ibland om jag surfar på nätet o lyssnar

på musik samtidigt. Men jag ska lösa det också, finns säkert en massa tweaks och ta till ännu

med olika services, har inte gått igenom allt som man kan stänga ner.

Men jag får väl återkomma om jag hittar mera att tillföra.

//Janne

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen, tror ni det är värt att försöka ändra firewirebussen till att köras i Legacy mode? har detta funkat för någon? de hade slut på texas korten på exitdata.se finns det andra sidor som säljer texas kort med snabb leverans i sverige? tipsa gärna, tack för alla svar!

Jag hade problem med ett Focusrite Saffire-kort som numera funkar perfekt efter att jag ställde om till Legacy Mode..

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan tack för alla era svar.

jag köpte nämligen ett texas firewire chipset, och det blev kanske 5-10 % bättre. dock fick jag lov o köra den med i legacy mode.

jag har provat stänga av dessa services som finns men jag känner fortfarande av dropouts, jag tror ingen förbättring gjordes, inte för min del iaf.

finns det någon uppdatering från microsoft gällande detta? någon som vet om deta?

kom gärna med fler tips så vi kan spika den här tråden eftersom folk i framtiden kan stöta på samma problem..

det jag iaf har gjort är att stänga av ca 20 st services allt från internet till media center services, detta har gjort så datorn gått snabbare men känns inte som att det förbättrat ljudet i cubase.

tack på förhand

/SC

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite osäker på om det skulle lösa just detta problem, men har du testat ändra sample buffern? vet att jag haft likande problem med ett internt kort jag hade för ett tag sen och ändra detta värde löste problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har höjt sample buffern till max, för att testa och se, där gör den ifrån lika mycket knaster och sprak. har provat med låg latency och även ett vanligt medium värde med. inget hjälper alls.

skumt faktiskt.. kan detta ha med dell och göra eller har detta med windows 7 att göra? eller att steinberg ljudkortet behöver en uppdatering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt...

Jag har XP SP2, Gigabyte moderkort med TI firewire till min Steinberg MR816 X

och ett TI firewire-kort till Liquid Mix.

Kör båda samtidigt utan problem ö h t i Cubase 5.1.1

Den uppfattningen jag fått är att Win 7 ska funka super med Cubase och MR816 X.

Min dators anslutningar till nätverk och internet mm är helt avstängda.

Använder du datorn till surf? Spel?

Windows egna medialösningar?

De kan nämligen ligga och kontakta uppdateringsservrar i bakgrunden = slöar ned systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske också kan vara problem med moderkortets chipset. Ett chipset som är ökänt för att skapa problem för DAW-maskiner, är nForce4, men det kanske finns andra som ger samma typ av problem...?

Vad visar DCP checker, som Gilbert nämnde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ha med hårdvara att göra, lika gärna som drivrutiner.

Hade ett hårddisk kontroller kort för ett par år sen som av någon härlig anledning gjorde så att mitt ljudkort fick hack i ljudet då någon av diskarna som satt på kortet fick jobba samtidigt som man spelade in.

Jag antar du kör med AISO drivare för ditt ljudkort då jag vet det kan vara bekymmer om man bara kör med vanliga drivare rakt upp och ner.

men DCP Checker kan vara en god början som tidigare nämnt.

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hejsan jag provade DCP checker, vart ngn minimal peak här och där. men det stod ngt om att stänga av tjänster som man inte behövde etc. problemet är att 85 % av alla tjänster är nedstängda, endast de viktigaste är påslagna. Så vad gör jag för problem?

Det är helt sjukt att det blir så här. problemet nu är att jag börjat vänja mig vid detta..... 😮

Jag kör inga spel eller har internet uppkoppling. jag kör den endast för studio användandet.

glömde nämna en sak dock. Mitt windows 7 är 64 bitars. men valde ändå att köra cubase i 32 bitar.

har detta någon betydelse?

ska jag prova latency checker med cubase och dess projekt igång eller utan?

Redigerat av UKboy
Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan jag provade DCP checker, vart ngn minimal peak här och där. men det stod ngt om att stänga av tjänster som man inte behövde etc. problemet är att 85 % av alla tjänster är nedstängda, endast de viktigaste är påslagna. Så vad gör jag för problem?

Det är helt sjukt att det blir så här. problemet nu är att jag börjat vänja mig vid detta..... 🙂

Jag kör inga spel eller har internet uppkoppling. jag kör den endast för studio användandet.

glömde nämna en sak dock. Mitt windows 7 är 64 bitars. men valde ändå att köra cubase i 32 bitar.

har detta någon betydelse?

ska jag prova latency checker med cubase och dess projekt igång eller utan?

Det är en i7-propp du har va? Pröva med att slå av Hyperthreading i BIOS i så fall. Det gjorde susen för mig. Jag kör också W7 64b och ibland Cubase 5 32-bitars, men för det mesta 64-bitars. Du vet väl om att du kan ha bägge installerade samtidigt utan problem? Jag har dock ett USB2-ljudkort. Firewire brukar ju om något vara snällare mot processorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...