Jump to content
Annons

Bästa digitala micförstärkare?


Musiker81

Recommended Posts

Annons

Digitala micpreamps finns inte - men det finns sådana med inbyggd A/D-omvandlare. Vissa har också en inbyggd DSP som sitter efter A/D-omvandlaren, men det är inte så vanligt...

Vänta till Frankfurt, så blir du chockad över hur billigt och bra det kan bli med en åttakanalig preamp med omvandlare... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigast just nu är väl Behringers ADA 8000. Kan nog prutas ner till 2.500 i butikerna så här i reatider (jag lyckades). 8 mikstärkare, AD + 8 DA som utgångar. Bra? Hmm. Jag har inte bestämt mig än, men det kommer inga rökslingor ur burken i alla fall (dvs, har passerat test 1). "Alldeles strax" kan man säkert få både bättre och billigare.

Bäst? Själv skulle jag vilja ha en ISA428. Inte riktigt samma prisklass dock. Men vad som är bäst beror ju också på vad man skall ha grejorna till.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett nytt svenskt fabrikat, som är ett samarbete mellan ett par olika firmor, som släpper en 8-kanalig riktigt högklassig preamp (typ bättre än Earthworks...). Den är beräknad att hamna på ca 10000:- exkl moms utan ADAT-option, vilket är obetydligt mer än vad en Earthworks 1-kanalig preamp ligger på...

En perfekt grund i en ofärgande studio. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej digitala micpreams fins inte. Behöver man alltså ingen förstärkare till micken?, räcker det med bara en A/D D/A omvandlare?. Gör apogee bra A/D D/A omvandlare?

Du måste alltid ha en preamp till micen. Jag skrev min ursprungliga kommentar för att förtydliga lite.

Preampdelen i en "digital" preamp är analog och inget annat - men sedan har den en inbyggd A/D-omvandlare för att skicka ut ljudet i digitalt format (ADAT Lightpipe, S/Pdif eller AES/EBU) till ljudkortet.

Håll också gärna isär begreppen så att man inte börjar reda ut fel saker när du undrar... 😮

A/D = Analog till Digital

D/A = Digital till Analog

När du ska spela in något, så behöver du en A/D-omvandlare och när du ska lyssna, behöver du en D/A-omvandlare.

Det förekommer en hel drös med varianter, men de vanligaste är 2-kanaliga (använder S/Pdif eller AES/EBU) och 8-kanaliga (använder oftast Lightpipe, men andra format förekommer också).

Det finns både modeller med enbart A/D, enbart D/A eller både A/D och D/A.

De flesta A/D-omvandlare är gjorda för line-nivåer och inte för mic, men det finns modeller som har micpreamps inbyggda också. Om man har en omvandlare utan preamps, så finns det många olika fristående preamps att välja bland, som man kopplar in mellan micen och omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar Apogee Rosetta 200 till ett Hammerfall DSP 9632 ljudkort? Och vad kostar Apogee Rosetta 200?

Om Apogee är bäst eller inte vill jag låta vara osagt, eftersom det nog finns delade meningar om det - men de tillhör tveklöst toppskiktet. 😮

Visst fungerar en Rosetta 200 till Hammerfall. Du kopplar i så fall in den på S/Pdif eftersom den har 2 kanaler A/D och 2 kanaler D/A.

Listpriset är 19295:-.

Den saknar dock micpreamp, så det måste lösas med en fristående preamp.

Det kan vara bra att veta ungefär vilken budget det rör sig om totalt - och hur du tänker använda det, för att man ska kunna ge relevanta råd... Behöver du enbart en preamp med A/D-omvandlare, eller behöver du D/A-omvandlaren också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...