Jump to content
Annons

2 kanals XLR switch!


ErikP120

Recommended Posts

Vi tänker oss en stagebox vars 24 kanaler är kopplade till mixerbordets ingångar i kontrollrummet. Utöver mixern har jag en fristående preamp som jag ibland önskar använda istället för en av preamparna i mixerbordet. Det jag behöver är en switch i vilken jag kopplar in exempelvis kanal 24 från stageboxen i. På switchen ska det finnas två utgångar som är kopplad till bordet respektive extern preamp. Genom att i switchen välja till vilken utgång jag ska skicka vidare signalen från stageboxen får jag ett smidigt sätt att välja preamp.

Frågan är alltså, vad heter det jag söker och var köper man den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den verkar lite omständig och "overkill", behöver 1 in 2 ut eller multiplar av denna setup. Tack för förslaget ändå!

Fast en tvärt om hade nog varit intressant! 2 in och 8 ut, då kan man köra in två kanaler och routa dem till 8 olika preamps, varav 4 kommer att vara mixerbordet "by default".

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nu närmar vi oss! Tyvärr är det linjenivå på den, hitta samma sak fast i mikrofonnivå😳 Tack!!

Är det inte bättre att bygga ut stageboxen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du ha en switch?

Den här kan dela en micksignal åt två håll, tex en lead sångmick delas så en signal går till PA-t den andra till inspelning/ljudkort.

Elller också kan man stoppa i två mickar och bunta ihop bägge signalerna till en signal, tex över och undermick på virvel. Fasvändarknapp finns.

http://www.thomann.de/se/art_splitcompro.htm

Billigt och bra!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du ha en switch?

Den här kan dela en micksignal åt två håll, tex en lead sångmick delas så en signal går till PA-t den andra till inspelning/ljudkort.

Elller också kan man stoppa i två mickar och bunta ihop bägge signalerna till en signal, tex över och undermick på virvel. Fasvändarknapp finns.

http://www.thomann.de/se/art_splitcompro.htm

Billigt och bra!

Det var tanken innan, men jag vill inte ha två simultana signaler, det ska vara antingen eller. Förklaring finns om du önskar:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips, men jag har inte lyckats hitta något som inte enbart är en splitter! Jag vill alltså ha en manick med en enkel switch som skickar insignalen antingen till utgång 1 eller utgång 2. XLR. Finns det? Har funderat på att bygga själv som du säger Erik, men jag har för höga krav för K&C kvalitet. Jag överlåter utan ångest designen av denna apparat till någon som får betalt för att göra just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...