Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderat lite pÄ om det finns eller funnits trender inom mixning, tex att det var coolt att scoopa mids

i metal ett tag (kanske det Àr fortfarande). Tex dagens rock, vad satsar man pÄ att lyfta fram? LÀste om det var i

studio om olika frekvenskurvor för lÄtar, nÄgon var radiovÀnligt mixad Ä mastrad eller vad det stog. Försöker Àven

lÀra mig huruvida frekvenser har med loudness att göra och hur det har pÄverkat trenderna till att allt ska vara sÄ

högt som det bara gĂ„r idag. Åsikter, tips, synpunkter?

Annons
Postat
Hmmm knepigt Àmne? Eller sÄ har jag skrivit jÀvligt flummigt. Bumpilainen

NÀdÄ, kul Àmne! Dock rÀtt svÄrt att kunna se nÄgot man befinner sig i.. tycker det blir abstrakt dÄ man ju anvÀnder "nu" som utgÄngspunkt att jÀmföra annat med. Har inget att tillföra, ville ocksÄ bara bumpa för att nÄgon annan klok ska sÀga nÄgot.

Postat
Tex dagens rock, vad satsar man pÄ att lyfta fram?

Allt ska givetvis höras/lyftas fram! Det Ă€r i alla fall vad man vill — men jag tror inte att det Ă€r sĂ€rskilt oförskĂ€mt för en semi-producent som jag att gissa att alla mĂ„ste kompromissa. Den perfekta produktionen finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Inte ens dĂ„ man tror sig följa trender.

I t.ex. mitt eget arbete (om det nu skulle vara av intresse) mÀrker jag att jag för varje projekt utforskar lÀngre och lÀngre ner i basregionerna; dvs, jag tillÄter mig att high-passa mer och mer info. Förr backade jag inte för att HP:a t.ex. basen (instrumentet) vid 80Hz, och var dessutom kaxig om saken, nu tvekar jag annat Àn vid >40Hz. Om orsaken till mitt "beteende" beror pÄ trend eller det att jag vill fÄ mina mixar att lÄta lika "bra" som mina referensers/inspirationskÀllors diton, det fÄr kanske lÀmnas osagt. Men det (jag) lÄter i alla fall "bÀttre" Àn för fyra-fem Är sedan.

Fast det Àr nog lite av en trend ÀndÄ... (hÄrd)rock har alltid varit basfattigare Àn dess samtida konkurrerande gengrer. Lyssna pÄ en rockplatta frÄn 1978 och sedan pÄ en ABBA-platta frÄn samma Är; rockplattan lÄter superjÀvla töntig i jÀmförelse.

Rock "tillÄts" visserligen successivt mer lÄgbas i takt med tiden, men har fortfarande inte knappat in pÄ de andra genrerna.

Skulle jag tro.

Postat

Intressant 🙂

Jag tycker mig inom rock höra en trend tex pÄ trummor att dom blivit lite torrare och in your face. Sen har vÀl mycket indiepop

trillat in pÄ mycket verb och delay pÄ sÄng igen. Och produktionerna Àr vÀl mindre honky idag Àn pÄ 80-talet, dvs mer scoopat

i 600hz trakten. Finns sÀkert fler vettiga och intressantera saker Àn de jag kommer pÄ.

Postat

Trumljud har vĂ€l varit ganska modestyrt i alla tider, kommer inte ihĂ„g nĂ„gra Ă„rtal, men det har funnits lĂ„nga rundpallar lĂ€ngs lĂ„nga rader av helt snustorra pukor utan underskinn och med blöta handdukar pĂ„lagda. Fasansfullt. Discovirvlar med gatade jĂ€ttereverb pĂ„ 80-talet. SpelsĂ€ttet pĂ„ trummor har haft viss modestyrning ocksĂ„, mĂ„nga dicolĂ„tar hade förr ett liknande trumlir som det pĂ„ Smoke on the water. Vi hĂ„rdingar hĂ€r i HĂ€lsingland brukar lite nedlĂ„tande kalla sĂ„nt hihat-fjantande för "stockholmstakt"! 🙂 Hehe.

Inte sÄ mycket om frekvenser men ÀndÄ... Det finns mÄnga fina lÄtar frÄn 70-talet som man inte pallar med att lyssna pÄ eftersom trummorna lÄter sÄ illa.

Ett tag skulle alla basister ratta in ett ljud med nÀstan enbart lowmid, fy fan, det var murder!

Postat
Allt ska givetvis höras/lyftas fram!

UngefĂ€r som Ian Gillan (tror jag att det var) sade pĂ„ en konsertplatta, nĂ€r han tröttnade pĂ„ att alla ville ha mer av sig sjĂ€lva i medhörningen: Can I have some more of everything? (kommer inte ihĂ„g ordagrant, men det lĂ€t rĂ€tt kul i alla fall... 🙂 ).

Postat
Jag tycker mig inom rock höra en trend tex pÄ trummor att dom blivit lite torrare och in your face.

Hmm... Well, jag tror snarare sĂ„ hĂ€r: det var under 80-talet som alla trummor — speciellt virvlar — trendade till sig och skulle lĂ„ta som om de var inspelade inuti Peterskyrkan i Rom... Innan dess hade trummor nĂ€stan alltid ett "torrare" sound. NĂ„gon gĂ„ng under tidigt 90-tal insĂ„g man fĂ„nigheten och Ă„tergick till trummornas riktiga anvĂ€ndningsomrĂ„de; dvs batteri istĂ€llet för pulseffekt.

Och produktionerna Àr vÀl mindre honky idag Àn pÄ 80-talet, dvs mer scoopat i 600hz trakten.

Eller sĂ„ har man helt enkelt "tillĂ„tit" mer bas (och diskant) Ă€n man tidigare vĂ„gat 🙂

Postat

Jag kom att tÀnka pÄ den dÀr "amerikanska" hÄrt komprimerade ljudbilden som blev populÀr för nÄgra Är sedan (började vÀl med numetallen kanske?).

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.