evilrocker Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Har funderat lite pÄ om det finns eller funnits trender inom mixning, tex att det var coolt att scoopa mids i metal ett tag (kanske det Àr fortfarande). Tex dagens rock, vad satsar man pÄ att lyfta fram? LÀste om det var i studio om olika frekvenskurvor för lÄtar, nÄgon var radiovÀnligt mixad Ä mastrad eller vad det stog. Försöker Àven lÀra mig huruvida frekvenser har med loudness att göra och hur det har pÄverkat trenderna till att allt ska vara sÄ högt som det bara gÄr idag. à sikter, tips, synpunkter?
evilrocker Postat 11 februari 2010 TrÄdstartare Postat 11 februari 2010 Hmmm knepigt Àmne? Eller sÄ har jag skrivit jÀvligt flummigt. Bumpilainen
ake Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Försöker ÀvenlÀra mig huruvida frekvenser har med loudness att göra och hur det har pÄverkat trenderna till att allt ska vara sÄ högt som det bara gÄr idag. à sikter, tips, synpunkter? http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves à ke
laxlaxlax Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Hmmm knepigt Àmne? Eller sÄ har jag skrivit jÀvligt flummigt. Bumpilainen NÀdÄ, kul Àmne! Dock rÀtt svÄrt att kunna se nÄgot man befinner sig i.. tycker det blir abstrakt dÄ man ju anvÀnder "nu" som utgÄngspunkt att jÀmföra annat med. Har inget att tillföra, ville ocksÄ bara bumpa för att nÄgon annan klok ska sÀga nÄgot.
Valle Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Tex dagens rock, vad satsar man pĂ„ att lyfta fram? Allt ska givetvis höras/lyftas fram! Det Ă€r i alla fall vad man vill â men jag tror inte att det Ă€r sĂ€rskilt oförskĂ€mt för en semi-producent som jag att gissa att alla mĂ„ste kompromissa. Den perfekta produktionen finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Inte ens dĂ„ man tror sig följa trender. I t.ex. mitt eget arbete (om det nu skulle vara av intresse) mĂ€rker jag att jag för varje projekt utforskar lĂ€ngre och lĂ€ngre ner i basregionerna; dvs, jag tillĂ„ter mig att high-passa mer och mer info. Förr backade jag inte för att HP:a t.ex. basen (instrumentet) vid 80Hz, och var dessutom kaxig om saken, nu tvekar jag annat Ă€n vid >40Hz. Om orsaken till mitt "beteende" beror pĂ„ trend eller det att jag vill fĂ„ mina mixar att lĂ„ta lika "bra" som mina referensers/inspirationskĂ€llors diton, det fĂ„r kanske lĂ€mnas osagt. Men det (jag) lĂ„ter i alla fall "bĂ€ttre" Ă€n för fyra-fem Ă„r sedan. Fast det Ă€r nog lite av en trend Ă€ndĂ„... (hĂ„rd)rock har alltid varit basfattigare Ă€n dess samtida konkurrerande gengrer. Lyssna pĂ„ en rockplatta frĂ„n 1978 och sedan pĂ„ en ABBA-platta frĂ„n samma Ă„r; rockplattan lĂ„ter superjĂ€vla töntig i jĂ€mförelse. Rock "tillĂ„ts" visserligen successivt mer lĂ„gbas i takt med tiden, men har fortfarande inte knappat in pĂ„ de andra genrerna. Skulle jag tro.
evilrocker Postat 11 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 11 februari 2010 Intressant đ Jag tycker mig inom rock höra en trend tex pĂ„ trummor att dom blivit lite torrare och in your face. Sen har vĂ€l mycket indiepop trillat in pĂ„ mycket verb och delay pĂ„ sĂ„ng igen. Och produktionerna Ă€r vĂ€l mindre honky idag Ă€n pĂ„ 80-talet, dvs mer scoopat i 600hz trakten. Finns sĂ€kert fler vettiga och intressantera saker Ă€n de jag kommer pĂ„.
Guitar Nilsson Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Trumljud har vĂ€l varit ganska modestyrt i alla tider, kommer inte ihĂ„g nĂ„gra Ă„rtal, men det har funnits lĂ„nga rundpallar lĂ€ngs lĂ„nga rader av helt snustorra pukor utan underskinn och med blöta handdukar pĂ„lagda. Fasansfullt. Discovirvlar med gatade jĂ€ttereverb pĂ„ 80-talet. SpelsĂ€ttet pĂ„ trummor har haft viss modestyrning ocksĂ„, mĂ„nga dicolĂ„tar hade förr ett liknande trumlir som det pĂ„ Smoke on the water. Vi hĂ„rdingar hĂ€r i HĂ€lsingland brukar lite nedlĂ„tande kalla sĂ„nt hihat-fjantande för "stockholmstakt"! đ Hehe. Inte sĂ„ mycket om frekvenser men Ă€ndĂ„... Det finns mĂ„nga fina lĂ„tar frĂ„n 70-talet som man inte pallar med att lyssna pĂ„ eftersom trummorna lĂ„ter sĂ„ illa. Ett tag skulle alla basister ratta in ett ljud med nĂ€stan enbart lowmid, fy fan, det var murder!
Claes Holmerup Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Allt ska givetvis höras/lyftas fram! UngefĂ€r som Ian Gillan (tror jag att det var) sade pĂ„ en konsertplatta, nĂ€r han tröttnade pĂ„ att alla ville ha mer av sig sjĂ€lva i medhörningen: Can I have some more of everything? (kommer inte ihĂ„g ordagrant, men det lĂ€t rĂ€tt kul i alla fall... đ ).
Valle Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Jag tycker mig inom rock höra en trend tex pĂ„ trummor att dom blivit lite torrare och in your face. Hmm... Well, jag tror snarare sĂ„ hĂ€r: det var under 80-talet som alla trummor â speciellt virvlar â trendade till sig och skulle lĂ„ta som om de var inspelade inuti Peterskyrkan i Rom... Innan dess hade trummor nĂ€stan alltid ett "torrare" sound. NĂ„gon gĂ„ng under tidigt 90-tal insĂ„g man fĂ„nigheten och Ă„tergick till trummornas riktiga anvĂ€ndningsomrĂ„de; dvs batteri istĂ€llet för pulseffekt. Och produktionerna Ă€r vĂ€l mindre honky idag Ă€n pĂ„ 80-talet, dvs mer scoopat i 600hz trakten. Eller sĂ„ har man helt enkelt "tillĂ„tit" mer bas (och diskant) Ă€n man tidigare vĂ„gat đ
djbolton Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Jag kom att tÀnka pÄ den dÀr "amerikanska" hÄrt komprimerade ljudbilden som blev populÀr för nÄgra Är sedan (började vÀl med numetallen kanske?). /Johan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.