Jump to content
Annons

Behöver bra munspel


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Hej!

Jag håller på att lära mig att spela munspel och det går frammåt, även om man inte blir jalle lorensson på en vecka:)

Jag köpte några billiga bluesmunspel på musikbörsen för 80 kr st eftersom jag skulle lära mig, men dom låter fan inte bra alltså..Vad finns det för schyssta munspel att rekomendera? jag vill ha det där riktiga munspelssoundet och lättspelat. dom för 80 kr hörs ju leksak:P

När där är trä i munspelen, låter dom lite mer musikaliskt då eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musikbörsen har en låda med sju Hohner bluesspel för ca 400. Dem gillar jag bättre än de skitdyra Lee oscar jag körde med förr, de gick sönder tamefan på en gång.

Viktigt med alla munspel att lägga dem i vatten. Hakar de upp sig, och det gör dom, så ta lite diskmedel och vatten lägg i spelen nån timme, skölj sen, och då brukar tungorna lossna igen.

Jag köpte nyss oxå ett 80-kronors munspel, ett Hohner Puck, ett minispel. Tycker väldigt mycket om det, man kan forma ljudet så fint i händerna eftersom man kan gömma hela spelet lätt i händerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Okej! jag har ett finare munspel som jag fick av en polarea när jag hjälpt han flytta, men det är inte riktigt vad jag söker...hur är det i musikaffären? får man ofta pröva munspelen innan man köper dom? känns ju ruttet som fan annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

"...där riktiga munspelssoundet" - Får man genom att lära sig att böja och bända toner. Dvs utnyttja munspelet utanför dess ramar.

"...trä i munspelen, låter dom lite mer musikaliskt då eller" - Ingen aning. Inte trä som ljuder.... Ingen gitarr precis med ressonanslåda....

"...skitdyra Lee oscar jag körde med förr, de gick sönder tamefan på en gång." - Kör bara med Lee Oscar. Ingen har gått sönder hittills.... ta i trä....

"Viktigt med alla munspel att lägga dem i vatten..." - Skaka ur dom mot handflatan efter varje gång så slipper du detta. Vissa bluesmunspelare har tydligen lagt dom i Jack Daniels men det är tydligen inte att rekommendera.... Peta hellre upp tungorna med en tandpetare...

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen har en låda med sju Hohner bluesspel för ca 400. Dem gillar jag bättre än de skitdyra Lee oscar jag körde med förr, de gick sönder tamefan på en gång.

Viktigt med alla munspel att lägga dem i vatten. Hakar de upp sig, och det gör dom, så ta lite diskmedel och vatten lägg i spelen nån timme, skölj sen, och då brukar tungorna lossna igen.

Jag köpte nyss oxå ett 80-kronors munspel, ett Hohner Puck, ett minispel. Tycker väldigt mycket om det, man kan forma ljudet så fint i händerna eftersom man kan gömma hela spelet lätt i händerna.

Man bör absolut INTE lägga munspel i vatten och speciellt inte ifall de är gjorda av trä. Det finns ett antal ställen på nätet med detaljerade beskrivningar om hur man rengör musnpel om man känner sig tvungen till det (jag behöver inte det med mina).

Jag föredrar munspel i plast före trä.

Jag anser för övrigt att Lee Oskar spöar skiten av Hohner i allmänhet och de billiga spelen i synnerhet både vad gäller ljud som spelkänsla. Det mesta av soundet sitter dock i utövarens teknik.

Vad gäller skillnaden på mollmusnpelen så kolla in demovideos på Lee Oskar hemsida. Harmonic Minor är mer för etnomusik och Natural Minor är för mollblues,rock mm.

Lee Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! jag har ett finare munspel som jag fick av en polarea när jag hjälpt han flytta, men det är inte riktigt vad jag söker...hur är det i musikaffären? får man ofta pröva munspelen innan man köper dom? känns ju ruttet som fan annars...

Haha... jag hade nog tyckt det var rätt ruttet ifall du fått prova dem. Det hade ju inte varit så roligt och komma efter dig och köpa ett beggat munspel. Däremot har flera musikaffärer en blåsbälg man kan testa soundet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör absolut INTE lägga munspel i vatten och speciellt inte ifall de är gjorda av trä. Det finns ett antal ställen på nätet med detaljerade beskrivningar om hur man rengör musnpel om man känner sig tvungen till det (jag behöver inte det med mina).

Jag föredrar munspel i plast före trä.

Jag anser för övrigt att Lee Oskar spöar skiten av Hohner i allmänhet och de billiga spelen i synnerhet både vad gäller ljud som spelkänsla. Det mesta av soundet sitter dock i utövarens teknik.

Vad gäller skillnaden på mollmusnpelen så kolla in demovideos på Lee Oskar hemsida. Harmonic Minor är mer för etnomusik och Natural Minor är för mollblues,rock mm.

Lee Oskar

Inte lägga dem i vatten??? Jo tjenare...

Lee Oscarspel har jag haft säkert 30 stycken. När man spelat en halvtimme på ett nytt hakar fjärde sugtonen upp, sjuan i blues. Alltid samma ton. Skitspel.

Trä kan man inte ha i munspel. PlaST SOM SAGT. Och så ska man ha dem i vatten. Neil Young har sina i vattenglas på scen. Vill man kunna spela en hel låt utan att det hakar upp sig är det vattenbad som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan väl utgå från att är det munspel med plastram så skadar inte vattnet ett dugg.. Varför inte ta steget fullt ut och lägga dom i ett glas jack Daniels 😕.

Nåja jag har haft en hel del munspel i mitt liv också. Mitt bästa spel (som jag tyvärr tappat bort i en flytt) var ett Hohner Pro 250 (tror jag det hette), tungt som tusan och med aluminiumram och bytbara stämtungor.. Gick på 800:- på 80-talet om jag inte minns fel. Numera kör jag bara Lee oskar för att dom är lättspelade och jämna i kvaliten.

Föresten ta en titt på denna youtubekanal.. Tycker Adam är duktig på att lära ut teknik faktiskt http://www.youtube.com/view_play_list?p=5C4D0E9A5DBC9D45

åfan...dedt är lite olika åsikter om det där med vattenbad eller ej:)
Link to comment
Dela på andra sajter

åfan...dedt är lite olika åsikter om det där med vattenbad eller ej:)

En kompis var en gång på samma bröllop som Jalle i Wilmer X. Jalle och hans polare (ej resten av Wilmer) skulle spela för brudparet vid middagen. Innan han skulle gå upp på scenen doppade Jalle, med en vesselsnabb rörelse, sitt spel i en av vattenkarafferna på bordet, i tron att ingen såg. Så vad en av Sveriges främsta munspelare tycker borde vara klart i alla fall. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

för egen del tycker jag att Hohner Marine Band de Lux eller Hering Vintage Harp är bäst out-of-the-box från musikaffär vill man ha riktigt bra spel doman skaffa sig moddade spel, t.ex från Gunther Bayer en gammal herre i Trossingen i Tyskland som köper Marine Band de Lux från fabriken och bygger ihop dom så som han tycker att dom ska vara och stämmer dom väldigt noggrant, enormt trevliga spel, vill minnas att han tar €60 för dom (väntar för tillfället själv på två stycken nya).

Vill man gå ännu längre kan man köpa spel moddade av Dick Sjöberg i Malmö (http://www.masterharp.com jag känner Dick men har ingen del i hans försäljning), dom spelen innehåller lackade ädelträkroppar och har ett enormt fint sound utan risk för att kroppen sväller eller dylikt. Spelen stäms och moddas för bra respons, kostar såklart lite mer. Han har även utbteskroppar till t.ex Hohner och Hering-spel så att man kan köpa out-of-the-box-spel och själv byta ut kroppen.

En annan moddare som är välkänd är Richard Sleigh som moddar enligt Joe Filiskos metod http://www.customharmonicas.com Richard har mycket material också om hur man underhåller och stämmer sina spel såväl som undervisningsmaterial.

Doppar personligen aldrig mina munspel i någonting.

Själv spelar jag nuförtiden mest på Gunther Bayer spel och Sjoeberg Custom.

Spelar man många ackord på munspelet vilket jag tycker ger en bra bluesig känsla så tjänar man flera tusen procent på att munspelet är välstämt, spelen direkt från fabrik håller inte riktigt måttet på den punkten.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Använde Hohner ett antal år, men tröttnade på den dåliga hållbarheten på tungorna när man

spelar blues, böjer. Lee Oskar håller betydligt längre. Det var iochförsig under 90-talet

och Hohner sägs ha förbättrat kvaliten.

Tungor som fastnar har jag aldrig råkat ut för om jag varit noggrann med tandborstningen

innan jag spelar, oftast är det något som fastnar och det är ju inte tillverkarens fel.

De bästa fabrikstillverkade munspelen jag hittat är från Seydel:

http://www.seydel1847.de/epages/Seydel.sf/...mp;Currency=EUR

Finns säkert bättre specialtillverkade, men då till högre kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använde Hohner ett antal år, men tröttnade på den dåliga hållbarheten på tungorna när man

spelar blues, böjer. Lee Oskar håller betydligt längre. Det var iochförsig under 90-talet

och Hohner sägs ha förbättrat kvaliten.

Tungor som fastnar har jag aldrig råkat ut för om jag varit noggrann med tandborstningen

innan jag spelar, oftast är det något som fastnar och det är ju inte tillverkarens fel.

De bästa fabrikstillverkade munspelen jag hittat är från Seydel:

http://www.seydel1847.de/epages/Seydel.sf/...mp;Currency=EUR

Finns säkert bättre specialtillverkade, men då till högre kostnad.

Märkligt, för mig har det varit precis tvärt om, Lee Oscar har pajat hela tiden och jag har fått köpa nya tungplattor. De snik-Hohner jag har nu funkar mkt bra. De har inte samma bett i ljudet rent akustiskt, men blåser man genom tex en sm57 genom en rör gitarrförstärkare med dist så spelar det ingen roll, ljudet blir så rätt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Doppar aldrig mina munspel i någonting, förstår inte poängen med det.

Har mest Hohner Blues Harp som är i trä och de har en väldigt fin kärna i tonen. Kraftig.

Hohner Special 20 ligger också några hemma i lådan och de är helt ok. Brukar dock ha en tendens att inte stämma efter ett tag vilket kan vara problem vid inspelning då man gärna har stämt efter 440.

Har också ett gäng billiga munspel som jag köpte en gång i en stor låda mest för att ha alla ovanliga tonarter. De kan jag inte rekomendera, de har tunn tråkig ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi är inne på munspel... Jag är sugen på ett större kromatiskt med Thoots-sound... Kollade på ett på MB för ca 1200 kr ett Hohner, kommer inte ihåg beteckningen. Det här var ett F-spel det ville jag inte ha, så jag struntade i det och beställde en dyr mick i stället. Men jag ska ha nåt liknande innan nedgrävningen. Funderar även om vilken tonart som går lägst på de stora hohnerspelen? På bluesharp är det vanligen G-spelen som presterar den lägsta tonen, vad gäller för de stora kromatiska? Jag sjunger ofta i både C och G. Men för rena munspelslåtar lägger man ju tonarten efter spelet, och jag vill ha ett som kan låta "shocking low"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Doppar aldrig mina munspel i någonting, förstår inte poängen med det.

Har mest Hohner Blues Harp som är i trä och de har en väldigt fin kärna i tonen. Kraftig.

Hohner Special 20 ligger också några hemma i lådan och de är helt ok. Brukar dock ha en tendens att inte stämma efter ett tag vilket kan vara problem vid inspelning då man gärna har stämt efter 440.

Har också ett gäng billiga munspel som jag köpte en gång i en stor låda mest för att ha alla ovanliga tonarter. De kan jag inte rekomendera, de har tunn tråkig ton.

För mig är det så att om jag inte doppar dem i vatten så kan jag lika gärna kasta dem, de går inte att spela på, flera toner blir antingen falska eller helt tysta. När Neil Young spelar live har han dem i vattenglas och krånglar med att slå ur vattnet och provblåsa dem innan han kör igång. Samma för mig och fler ändå. Kanske Neil och jag har vattenlösligt lim i halsen som ni andra lyckliga inte har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi är inne på munspel... Jag är sugen på ett större kromatiskt med Thoots-sound... Kollade på ett på MB för ca 1200 kr ett Hohner, kommer inte ihåg beteckningen. Det här var ett F-spel det ville jag inte ha, så jag struntade i det och beställde en dyr mick i stället. Men jag ska ha nåt liknande innan nedgrävningen. Funderar även om vilken tonart som går lägst på de stora hohnerspelen? På bluesharp är det vanligen G-spelen som presterar den lägsta tonen, vad gäller för de stora kromatiska? Jag sjunger ofta i både C och G. Men för rena munspelslåtar lägger man ju tonarten efter spelet, och jag vill ha ett som kan låta "shocking low"!

Tittade på Hohners hemsida ang chromatiska spel

http://www.hohnerusa.com/index.php?55

Det fanns fina ljudklipp till några av spelen, bla blåser Thoots himself en bit. Men de chromatiska verkar bara finnas i C? Nåt fanns även i G... Men det Hohner jag kollade på var ett F-spel! Undrar vad den modellen hette.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Ni har dom i vatten, hur ofta öppnar Ni upp dom och kollar hur dom ser ut?

Tänkte mest bara på vatten och rost... Hur funkar det för er?

Det är ju inga metaller som kan rosta i ett munspel, mässing och rostfritt tror jag. Däremot kan trämunspel spricka när de torkar vilket leder till stickor i läpparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta ljummet kranvatten och sakta skölja från baksidan och ut genom blåshålen. Det måste väl vara saliv som geggar igen dem, (snusa har jag aldrig gjort) så att låta vattnet gå motsatt väg verkar vettigast tycker jag. Ställer dem sen på diskbänken med blåshålen nedåt så de får rinna ur. Att lägga dem i vatten med diskmedel har jag bara gjort ibland när inte vanlig sköljning räcker. Nyligen var det ett spel som fastnat ihop totalt på en ton så det inte hjälpte med flera vanliga sköljningar, tänkte att det var bara att kasta spelet. Men efter en knapp timme i ljummet vatten med diskmedel var det som nytt igen. En lätt smak av diskmedel i början när man spelar är priset man får stå ut med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
klauskalas (oregistrerad)
Hej!

Jag håller på att lära mig att spela munspel och det går frammåt, även om man inte blir jalle lorensson på en vecka:)

Jag köpte några billiga bluesmunspel på musikbörsen för 80 kr st eftersom jag skulle lära mig, men dom låter fan inte bra alltså..Vad finns det för schyssta munspel att rekomendera? jag vill ha det där riktiga munspelssoundet och lättspelat. dom för 80 kr hörs ju leksak:P

När där är trä i munspelen, låter dom lite mer musikaliskt då eller???

Hohner marine band e ju jävligt bra tycker jag personligen, låter bra, lätt att benda och få kontroll över tonen, dock är de lite speciella då hålen är lite mindre än vanligt. Annars är ju special 20 en klassiker, gediget bygge och jävligt bra ton, men de kostar ju lite mer oxå. marine band tycker jag är det munspel som ger en väldigt mycket för pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...