Jump to content
Annons

Mikrofonkabel


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Ska beställa bulk-kabel. Är den här likvärdig med Mogami W2549 och Supra MBS?

Eftersom Thomann har så bra pris på Cordial och Neutrik så känns det onödigt att betala mer än nödvändigt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Efter att ha läst den här tråden så blir jag osäker på om jag ska köpa NC3MXX-B / NC3FXX-B eller NC3MXX-BAG / NC3FXX-BAG.

🙂

http://www.gearslutz.com/board/geekslutz-f...r-contacts.html

Om du alltid har kontakterna ihopkopplade, så kan du välja de silverpläterade, men om du ofta kopplar ur dem så att de blir fritt exponerade mot luften allt som oftast, så är det bättre med guld, eftersom det inte oxideras av luften.

Du får silversulfid på silverkontakterna när de är exponerade mot luften. Det finns nämligen svavelväte i luften, som ger den svarta beläggningen som de flesta tror är silveroxid - men som alltså är silversulfid, som är en väldigt dålig ledare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående kabeln, så skulle jag välja den som har tätast skärm och är mjukast. Det är ju ganska drygt att använda stela kablar - och en tät skärm skyddar signalerna bättre än en gles.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Angående kabeln, så skulle jag välja den som har tätast skärm och är mjukast. Det är ju ganska drygt att använda stela kablar - och en tät skärm skyddar signalerna bättre än en gles.

Supra MBS, Mogami 2549 eller Cordial CMTOP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Supra MBS, Mogami 2549 eller Cordial CMTOP?

Nja...

Supras variant har en skärm av halvledande nylon. Jag har betydligt sämre erfarenheter från halvledande plastskärmning än från den mer traditionella kopparflätade/lindade skärmen.

Mogami brukar vara bra, men bilden är lite suddig. Det står inte något speciellt om skärmen - och då kan det vara risk att det bara är aluminiumfolie med ett litet antal trådar för lödningen - och då håller den mycket sämre för böjning än om man har en flätad skärm. Siffrorna på "flex life" antyder också det om man jämför med kabeln på samma sida, där det syns att det är en flätad skärm: http://www.mogamicable.com/Bulk/micr_cable...alanced_mic.htm

Cordial-kabeln står det också att det är helvledande plast som skärm - och sådana skärmar litar jag helt enkelt inte på.

Av dessa tre skulle jag alltså välja Mogami, eftersom de andra har halvledande plast som skärm. Helst skulle jag dock välja något annat, där skärmen är flätad alternativt där det är två lindade skärmar som har lindats på varsitt håll. Har inga modellbeteckningar i huvudet, men det är bara att leta vidare... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
4 ledare känns lite onödigt, men båda dessa ser ok ut.

Tanken med 4 ledad twisted pair är att varje pol ska ha 2 ledare för att motverka interferenser. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst den här tråden så blir jag osäker på om jag ska köpa NC3MXX-B / NC3FXX-B eller NC3MXX-BAG / NC3FXX-BAG.

😏

Jag kör med NC3MXX-BAG / NC3FXX-BAG. Har inga problem med korrosion.

Det enda negativa är kanske att kontakterna "sitter för bra" den dagen du behöver lossa på kontakten för att löda om. 🙂

Men nåja, här handlade det om bra kabel och inte kontakter.

4 ledare låter lite mycket men MC305 har gott om avskärmning. Har även använt C128 på längre kablage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag kör med NC3MXX-BAG / NC3FXX-BAG. Har inga problem med korrosion.

Det enda negativa är kanske att kontakterna "sitter för bra" den dagen du behöver lossa på kontakten för att löda om. 🙂

Men nåja, här handlade det om bra kabel och inte kontakter.

4 ledare låter lite mycket men MC305 har gott om avskärmning. Har även använt C128 på längre kablage.

Thomann håller bra kurs på Neutrik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...