Jump to content
Annons

genelec 8030 eller 8040


rockstone

Recommended Posts

Annons

Ett svar skulle kunna vara: Det beror på vilken färg du har i rummet. 8040 gör sig bättre i mörkröda miljöer

medan 8030 är lysande mot en bakgrund i magnolia.

Ett annat vore att du själv får bestämma hur mycket pengar du vill lägga ut ställt i relation till hur bra monitorer du vill ha

och de behov och mixar du ämnar göra. Tiden du ska spendera i rummet och med vilken musik blabla...

8040 är ju några tusenlappar dyrare vill jag tro.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

har du råd tycker jag du sk köra på 8040, hade jag gjort.

Jag hade hem 8040, 8030, 8020 samt Adam A7 när jag skulle köpa monitorer till studion, valde Adam!

Tycker att hela Genelec serien låter riktigt bra, men ljudet är för "färdigt" för min smak när det gäller nearfield monitorer att mixa med!

Men i slutändan så handlar det bara om att man ska lära känna sin monitorer, sen spelar det ingen roll om det är de "hemska NS10" eller Behringer...

Gå efter magkänsla och smak!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte akustikbehandlat så kör på 8030 och akustikbehandla för mellanskillnaden, om du inte gjort det. Det kommer att göra större skillnad än att köra på 8040.

Jag håller i stort sätt med ovanstående med undantaget att om du kan akustikbehandla och fortfarande har råd med 8040 så är det naturligtvis den bästa lösningen. 4 meter innebär att ditt rum troligtvis hanterar frekvenser ned till ca 43 Hz och då skulle 8040 passa perfekt. Om du inte kan akustikbehandla så vill du troligtvis inte ge full energi i detta register då det inte kommer att bete sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

har du råd tycker jag du sk köra på 8040, hade jag gjort.

Jag hade hem 8040, 8030, 8020 samt Adam A7 när jag skulle köpa monitorer till studion, valde Adam!

Tycker att hela Genelec serien låter riktigt bra, men ljudet är för "färdigt" för min smak när det gäller nearfield monitorer att mixa med!

Men i slutändan så handlar det bara om att man ska lära känna sin monitorer, sen spelar det ingen roll om det är de "hemska NS10" eller Behringer...

Gå efter magkänsla och smak!

Hur många kvm är rummet dina adam a7 står i? Jag sitter i ett rum som är 14 kvm och väljer mellan adam a5x eller a7x.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller i stort sätt med ovanstående med undantaget att om du kan akustikbehandla och fortfarande har råd med 8040 så är det naturligtvis den bästa lösningen. 4 meter innebär att ditt rum troligtvis hanterar frekvenser ned till ca 43 Hz och då skulle 8040 passa perfekt. Om du inte kan akustikbehandla så vill du troligtvis inte ge full energi i detta register då det inte kommer att bete sig.

Absolut. Men för 8040 är det rejäl akustikbehandling som menas också, med djupbasfällor (skrymmande). 8030 bör rulla av precis lagom, för att få en boost av ~40hz-resonansen, vilket förlänger responsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...