Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag eftar att i flera månader sökt runt på forum efter svar på mina frågor tillslut registrerat mig.

Det är såhär att jag funderar på att komma igång med en studio av något slag. I dagsläget sitter jag med en gammal G5a och en digi 001 Villka jag faktiskt inte känner någon panik att byta ut då jag inte har tänkt hamna i någon midi situation och jag tycker grejjerna funkar fint och stabilt.

Problemet är dock att jag inte har några mickar, Har lånat ihop grejern till höger och vänster. Jag är inte helt grön vad gäller inspelning men ekonomin har inte riktigt tillåtit några större utsvävningar.

Jag är för tillfället på jakt efter en replokal där jag kan dunka upp en hyfsat vettig studio framöver.

Men just nu tar jag bara med mig grejjerna till repan när det är dags att spela. Och satt och klurade på det här med mickar. Hade grejjer för 10k i min thomann korg och funderade på om de egentligen var värt att bränna allt så. Då bör också tilläggas att jag hade valt billigare grejjer av det mesta. Jag vill kunna komma igång och spela in ett helt band med en gång. Känns inte skit stimulerande att köpa en super konding för 10k som jag kan titta på hemma i lägenheten liksom.

Jag postar listan jag hade på thomann och hoppas på kommentarer hjälp och råd i alla riktningar.

- 2st t.bone rm700 bandmickar. Har testat jjlabs och gillade dom och vad jag har förstått ere väl samma grej?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_rm700.htm

- 2st t.bone bd300 en till kaggen och en till basen.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_bd300.htm

-ett gäng t.bone mb75 de här är det stora frågetecknet. jag har en sm57a redan och vissa påstår att dom har funkar i princip likabra och i så fall vore de ju skrämmande billigt

http://www.thomann.de/se/the_tbone_mb75.htm

-Har tittat på ett par olika stormembranare men problemet är att jag vill ha ngt som passar min röst. Har provat mxl 990, och röde nt2a, ADK a51 Och inte riktigt hittat hem med någon av dom mest med adk i så fall. Får i regel en ganska tråkigt topp.

Har tittat lite på B1 och SE electronics 2000 men kanske är lite snålt att lägga sig i 1000:- klassen. funderar i villket fall som hellst på att avvakta med en en sån då jag lite naivt hoppas på att få bra sång i någon av dom andra mickarna jag skaffar, så att jag i lugn och ro kan hitta en bra.

-Sen har jag tittat på ett par olika preamps t.ex bluetube dp, focusrite octopre.

Som ni kanske fattar undrar jag om de är värt att blåsa såhär mycket deg på en hel hög billiga mickar eller om de finns ett smartare sätt. Eller är det lönlöst i villket fall då rummen jag spelar in i ofta inte har någon särskilt bra akustik.

Tilläggas bör att jag spelar in blues/jazz. Och därför gärna får med lite rum och vill ha mycket live.

Min tanke hade jag varit

- OH bandmickarna

-BK bd300

-snare sm57

-bas db300

-guror sm57 knockoffs.

Och en stormembranare som AMB.

så Hit me med allt ni har.

Annons
Postat

Jag vill bara lite snabbt säga att du bör köpa Shure sm57 istället för T.Bone mb57. De kostar mer men det är de värda. De är såpass bra att om du köper dem nu så kommer du ha stor användning av dem oavsett vilken kvalitet du uppgraderar din studio till i framtiden.

Postat

Nackdel me bandmickarna är att de är figur 8 och då kommer rummet du spelar in i vara viktigare än om du kört vanliga cond mickar. Annars skulle jag hellre lägga ut lite mer kr och köpt riktiga 57or samt kolla begmarknaden, säljer du dom går du inte as mkt back!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.