Jump to content
Annons

Bygga om telefon till mick


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Fick idag tag på en sån där gammal telefon med snurrskiva. Klippte då bort själva luren från denna för jag vill bygga om den till en mick. Jag har tre sladdar från den, röd, blå och gul. Hur ska jag få detta att funka utan att behöva testa mig fram? En känsla jag fick är att röd är ut och blå in, samt att gul är jord utan att ha kollat upp något utan går på magkänsla. Så min idé är ju då röd och gul till telesladd som kopplas via linebox.

Kan det funka?

MVH

Anders

EDIT: Resultatet http://www.speedyshare.com/files/20675122/telefonmick.mp3

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan du inte skruva av "koppen" vid mikrofonen så du kan se sladdarna? Måste ju gå att öppna den.

Jodå, det har jag gjort. Men sladdarna sitter inte i själva mikrofonen, utan mikrofonen har kontakt med två bläck inne i telefonen som sladdarna är kopplade till, och dessa kan jag nog inte se utan att förstöra telefonen.

Sökte lite nu, och namnet på denna typ av mikrofon är kolkornsmikrofon så som jag fattade det. Bilden såg iaf identisk ut med hur min ser ut 🙁

EDIT: Efter lite mer forskning så finner jag nog att tip och ring (röd och blå, så som jag tror) båda skall lödas till tip på telekabeln och gul till sleeve. Eller vad tror ni?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort exakt så med sådana telefonlurar, ska kolla hur jag gjorde!

Underbart! Återkom då gärna och skriv vilka kablar du lödde till tip osv.. Skönt med en färdig mall så man slipper löda och löda om 🙁

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, förlåt ser att du inte alls har samma färgkombinationer på dina telefonlurar.

Denna jag använder har vit röd å svart, som jag lött till 1 vit, 2 röd, 3 svart på en XLR-kontakt.

Sorry Anders för mitt förvirrande inlägg, detta gav ju inget direkt haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, förlåt ser att du inte alls har samma färgkombinationer på dina telefonlurar.

Denna jag använder har vit röd å svart, som jag lött till 1 vit, 2 röd, 3 svart på en XLR-kontakt.

Sorry Anders för mitt förvirrande inlägg, detta gav ju inget direkt haha

Jodå, kör du den direkt in i preamp via micksignal, och räcker det då? Kanske fel att ta en telekabel då och köra via linebox. Tänkte att det va linesignal från telefonen, men det kanske är fel då? Jag har inte en aning 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Fick idag tag på en sån där gammal telefon med snurrskiva. Klippte då bort själva luren från denna för jag vill bygga om den till en mick. Jag har tre sladdar från den, röd, blå och gul. Hur ska jag få detta att funka utan att behöva testa mig fram? En känsla jag fick är att röd är ut och blå in, samt att gul är jord utan att ha kollat upp något utan går på magkänsla. Så min idé är ju då röd och gul till telesladd som kopplas via linebox.

Kan det funka?

MVH

Anders

http://www.instructables.com/id/Telephone-...set-Microphone/

Kanske den länken kan hjälpa till!

http://www.google.se/search?q=use+old+tele...lient=firefox-a

Eller den här!

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det har jag gjort. Men sladdarna sitter inte i själva mikrofonen, utan mikrofonen har kontakt med två bläck inne i telefonen som sladdarna är kopplade till, och dessa kan jag nog inte se utan att förstöra telefonen.

Sökte lite nu, och namnet på denna typ av mikrofon är kolkornsmikrofon så som jag fattade det. Bilden såg iaf identisk ut med hur min ser ut 😉

EDIT: Efter lite mer forskning så finner jag nog att tip och ring (röd och blå, så som jag tror) båda skall lödas till tip på telekabeln och gul till sleeve. Eller vad tror ni?

MVH

Anders

Kan du inte summra mellan bläcken och sladdarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, kör du den direkt in i preamp via micksignal, och räcker det då? Kanske fel att ta en telekabel då och köra via linebox. Tänkte att det va linesignal från telefonen, men det kanske är fel då? Jag har inte en aning 😕

MVH

Anders

Jovisst får du ta den via preamp om du ska få nån vettig signal, Kör den direkt i micpreamp, dock är signalen ganska svag så man får dra upp en del, men inte så värst brusigt ändå faktiskt.

Dock använde jag själva "hörlur-sidan" och inte "mikrofon-sidan" som mikrofon, vet inte hur det fungerar med kolkornsmikrofonen istället.

Hade en par lektioner på Växjö Universitet med Dan Bornemark som just hade gjort sådana mickar av gamla telefonlurar, vilka han använde som extra rumsmickar till trummorna, som ett extra effektspår att laborera med.

EDIT: en sån här telefon, dialog, är det jag har klippt av lurdelen från, är det samma? eller har du en ännu äldre bakelit?

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst får du ta den via preamp om du ska få nån vettig signal, Kör den direkt i micpreamp, dock är signalen ganska svag så man får dra upp en del, men inte så värst brusigt ändå faktiskt.

Dock använde jag själva "hörlur-sidan" och inte "mikrofon-sidan" som mikrofon, vet inte hur det fungerar med kolkornsmikrofonen istället.

Hade en par lektioner på Växjö Universitet med Dan Bornemark som just hade gjort sådana mickar av gamla telefonlurar, vilka han använde som extra rumsmickar till trummorna, som ett extra effektspår att laborera med.

EDIT: en sån här telefon, dialog, är det jag har klippt av lurdelen från, är det samma? eller har du en ännu äldre bakelit?

Hejsan

Det är en sån dialogtelefon jag har. Om man kollar på den bilden du hade där så är det exakt de färgerna jag har. Och så som jag fattat det nu är röd talmikrofonen och gul hörmikrofonen. Blå har jag inte fattat ännu.

Men det jag kan tänka mig den är till för efter de länkar som kommit upp i tråden är att blå kanske behöver kopplas till ett batteri för att få mikrofonen att fungera. Men jag ska testa mig fram lite tror jag. Ska testa både att köra via linebox och direkt till pre amp. Kan jag skada pre ampen på något sätt? Teoretiskt kan jag inte komma på något som skulle kunna skada den.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt säker.. Men jag har för mig att det är en kolkornsmikrofon i den... Den genererar ingen signal alls utan du måste skicka en spänning genom den... Kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon#Kolkornsmikrofon

Jo, det va såg jag också tänkte, men nu testade jag bara med lite eltejp och fick tillfälligt signal i min gitarrförstärkare. Så då borde det ju ändå gå, eller hur? Tror jag ska testa iaf utan spänningskälla först och se vad som händer, om något händer, annars är det bara att löda om 😐

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Och såhär blev det. Gick på magkänslan och det funkade på första försöket. Kanske ska köpa lott 😮

http://www.speedyshare.com/files/20675122/telefonmick.mp3

MVH

Anders

Haha skoj och höra!

Såhär låter mina "Lur47"

Jag har dock använt hör-delen av luren som mick istället, det låter det oxå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha skoj och höra!

Såhär låter mina "Lur47"

Jag har dock använt hör-delen av luren som mick istället, det låter det oxå 😮

Vad kul! Man märker att "hörsidan" låter lite mer så som man är van att höra i telefonen, medan lursidan hade lite mer fylligt ljud. Ska nog fixa några fler så man har några med lursida och några med hörsidan 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det micken verkligen? Det är inte hörluren som funkar som dynamisk mick nu då? Låter ju lite spännande nasalt i alla fall 😮

Och såhär blev det. Gick på magkänslan och det funkade på första försöket. Kanske ska köpa lott 🙂

http://www.speedyshare.com/files/20675122/telefonmick.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det micken verkligen? Det är inte hörluren som funkar som dynamisk mick nu då? Låter ju lite spännande nasalt i alla fall 😮

Nä, det ska vara själva talmicken som låter nu. Det va i den jag pratade iaf 🙂 Ja, det är ett litet spännande ljud tycker jag som ska bli kul att laborera med.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej... kul o hitta fler som e sugna på samma sak som jag.

Jag har verkligen ingen erfarenhet av sånt här men tänkte, det här kan ju inte va så svårt efter att kollat på www.instructables.com/id/Make_a_LoFi_Mic_from_an_Old_Telephone_Speaker.

Jag kom så långt att jag plockat fram en gammal telefon men nu e jag lite osäker på hur jag ska gå till väga. Jag är lite nervös över att bara chansa o tänkte att ni verkar ha betydligt mer koll på sånt här än jag.

Så här ser den telefonen jag fått tag i ut innuti.

2vj7n6d.jpg

Jag tänkte precis som "Limpan" ta hör-delen av telefonluren.

Kan man se vad det är för sorts mikrofon det är på denna och hade man bara kunnat löda dit en tele/xlr på de 2 gula trådarna som redan sitter där?

Kan det bli fel med spänning eller nåt som förstör PA eller likn har verkligen ingen koll på hur sånt funkar.

Vad brukar chassijord stiftet gå till när det gäller xlr, fundera på att bygga nåt eget hölje genom att modifiera luren med såg och plastmassa när jag väl fått det att funka.

Hade vatt jätteschysst om ni hade kunnat hjälpa/undervisa mig med det här.

/Edit - Lägger till bilden som en bilaga oxå ifall ifall...

post-24730-1267548428_thumb.jpg

Redigerat av o0Hex0o
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...