Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag vet att mĂ„nga hĂ€r kĂ€mpar med att fĂ„ bort brus. Men jag vill istĂ€llet göra brus! 😏

Jag behöver nÀmligen sÄntdÀr gammalt "retro" brus, alltsÄ sÄdant som man kan höra pÄ inspelningar gjorda pÄ 40 eller 50 talet.

Hur gör man? Eller finns det nÄgon bra plugg? Eller nÄgon som har en inspelning av isolerat gammalt brus nÄgonstans?

AnvÀnder för tillfÀllet iZotope Vinyl, men jag Àr inte helt nöjd.

Och jo, helst gratis pluggar förstĂ„s 😄

Annons
Postat

Tjena

I Cubase följer det med en VST som heter Grungelizer. Checka in den om det Àr Cubase du anvÀnder.

Vet inte om den Àr freeware eller inte, men vÀrt att kolla upp.

// Klas

Postat

He, sorry, missade sista meningen... Skjut mig, mycket dumt av mig 🙂

En till freebie Ă€r annars Frohmage pluggen, den kan man fĂ„ ganska roliga resultat av. Men jag vet inte om det Ă€r det du Ă€r ute efter, men man ka fĂ„ saker att lĂ„ta riktigt skitiga med den... Är vĂ€l inte direkt en "lĂ„ta brusigt" plugg iofs http://www.kvraudio.com/get/572.html

Postat

Tack för alla svar!

Och nej, jag har inte Cubase (anvÀnder Sonar istÀllet).

Men jag hittade nÄgra anvÀndbara brusfiler pÄ freesound.org.

Med dessa, tillsammans med iZotopes Vinyl plugg, blir det rÀtt OK. Men helt nöjd Àr jag ÀndÄ inte ;-)

Postat (redigerat)

Antar att tape-simulatorn som redan finns i SONAR inte ens Àr att tÀnka pÄ?

Redigerat av JohnRick
Postat
Antar att tape-simulatorn som redan finns i SONAR inte ens Àr att tÀnka pÄ?

Hmm... det dÀr lÄter ju anvÀntbart.

Men det ingÄr inte i min version av Sonar. Eller Àr det kanske gömt? (Finns ingen Tape Sim VST iaf).

Postat
Hos mig ligger det i alla fall under Audio FX -> Cakewalk->FX2 Tape Sim

Hmmm.. Nej, inget dĂ€r. 😛

Kanske har jag glömt att installera den, eller ngt.

Postat

Finns annars Funklogics plug som skapar brus och sprak, finns att ladda ner gratis pÄ deras hemsida

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.