Jump to content
Annons

Jobbigt ljud i g-strängen!


Rockmackan

Recommended Posts

Hej! Min Ibanez låter, enligt mig, väldigt bra bortsett från något missljud i g-strängen när den får ringa löst!

Jag har testat att byta sträng men problemet kvarstår.

Jag har absolut ingen aning om vad det kan vara och jag hoppas att någon av er kan veta vad det är och har en lösning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Min Ibanez låter, enligt mig, väldigt bra bortsett från något missljud i g-strängen när den får ringa löst!

Jag har testat att byta sträng men problemet kvarstår.

Jag har absolut ingen aning om vad det kan vara och jag hoppas att någon av er kan veta vad det är och har en lösning!

Om du inte kan lyssna dig till vad som skramlar, testa att lägga fingret lite försiktigt på stallet, halsen samtidigt som strängen slås an.

Har själv varit med om samma sak, minns inte vad som var felet i det specifika fallet dock.

Stämskruvar kan spöka, eller fästanordningarna till dem.

Vet inte vad det är för stall på din gitarr men strängen kanske ligger för nära halsen.

Nån annan kanske har något bättre tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte vid stallet (floyd rose) för att det låter bara illa när jag slår på strängen lös. (inte bara hängande i handen utan när jag inte håller in något band 😉 ) Har även svårt att tänka mig att det är stämskruvarna då det finns sådana lås innan strängen når dem.

Jag skulle kunnat tänka mig att det var smuts eller någon spricka i strängen vid 1a bandet. Jag har kollat upp det så det är det nog ikke heller! :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan spela tonen på första bandet, och sen alla andra uppåt (ner mot mickarna) utan missljud, det är bara på lösa strängen det låter fult måste det ganska säkert vara nåt med sadeln... Har du låsningar där med?

Spåret i sadeln kan vara så att strängen ligger an en bit in i sadeln, och inte längst ut på kanten. Då är det omöjligt att få den att stämma på både öppna och barréackord också. Olika barré kan gå bra, men tar du sen ett öppet G tex, låter det fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan spela tonen på första bandet, och sen alla andra uppåt (ner mot mickarna) utan missljud, det är bara på lösa strängen det låter fult måste det ganska säkert vara nåt med sadeln... Har du låsningar där med?

Spåret i sadeln kan vara så att strängen ligger an en bit in i sadeln, och inte längst ut på kanten. Då är det omöjligt att få den att stämma på både öppna och barréackord också. Olika barré kan gå bra, men tar du sen ett öppet G tex, låter det fan.

Detta kan vara problemet! Jag hoppas det löser sig nu!

Jag har inte vågat tänka mig problemet så högt upp iom att det verkar vara oerhört jobbigt att själv fila där. 😮

Jag antar att lämna in den är något som rekomenderas? Tvivlar på att jag har tillräckligt fina verktyg för detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan vara problemet! Jag hoppas det löser sig nu!

Jag har inte vågat tänka mig problemet så högt upp iom att det verkar vara oerhört jobbigt att själv fila där. 😏

Jag antar att lämna in den är något som rekomenderas? Tvivlar på att jag har tillräckligt fina verktyg för detta!

Jo om det är sadeln som är problemet så handlar det ju inte om att fila på sadeln utan att byta ut en och sedan fila till så att det bli lagom lågt utan rassel. Men fram tills att du gör det kan du prova att peta in någonting som får ligga där mellan sträng och sadel så att strängen kommer upp lite grann. Nödlösningar är nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo om det är sadeln som är problemet så handlar det ju inte om att fila på sadeln utan att byta ut en och sedan fila till så att det bli lagom lågt utan rassel. Men fram tills att du gör det kan du prova att peta in någonting som får ligga där mellan sträng och sadel så att strängen kommer upp lite grann. Nödlösningar är nice.

Om du byter sadel så behöver/ska du INTE fila i de smala strängspåren utan på undersidan av hela sadeln så den blir exakt i höjd, svårt nog det. För hög så blir det hårdtryckt på första banden, dessutom stämmer inte intoneringen. Filar du bara aningen för mycket så tar strängarna i första bandet utan att du trycker på dom. Risk för svordomar då...

Edit: Föresten,om du nyss köpt gitarren i en affär, gå tillbaka och säg att de byter sadeln, eller fixar det som skramlar, vad det än är. Antagligen jobbar det nån van gitarrist där som fixar det där lätt. Det är de skyldiga dig också! Mumlar de nåt om nåt annat så fråga om de tycker det är rätt att lura de som är lite nybörjare!? Då skäms de nog och fixar det hela! Det gör de nog ändå. Ta med en polare, eller helst nån stor gubbe som ser lite farlig ut.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ta med en polare, eller helst nån stor gubbe som ser lite farlig ut.

Ta med dig Nilsson. Han kan se hotfull nog ut. 😏 Men håller med Nilsson om är den ganska nyköpt så får de fixa det, bums! I annat fall är det bättre låta dem fixa till en ny sadel. Sånt brukar vara bättre att de som kan fixar och får det ordentligt istället för att fila till och det blir dåligt resultat och slutresultatet blir ilska. Kan vara värt behöva slippa det. Men beroende på vilken gura det är finns det sadlar som är redan gjorda för dessa modeller och det är bara att byta utan att behöva göra något mer. Om man har tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr köpte jag gitarren i växjö för kanske fyra år sedan. Problemet har inte funnits där hela tiden utan lixom smugit sig på!

Det är inget rassel, utan mer ett väldigt irriterande, ringande, ljud.

Det har förresten aldigt varit något problem med intonerningen kanske bör läggas till? endast lös g-sträng.

Tack tack! Beställer ny sadel i slutet av veckan ihop med lite andra saker!

Cheers! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...