Jump to content
Annons

Källarstudio, planering :)


petkarlsson

Recommended Posts

studioritning.bmpHär hemma har vi ett förrådsrum i källaren (UNGEFÄR 21 M2) som jag funderar på att bygga om till studio. Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips om akustikbehandling, el, material och diverse tillvägagångssätt.

Jag har bifogat en bild.

Som ni ser har jag planerat ganska precis hur jag vill ha det. Det finns en lite undanskymd vrå, där jag tänker ha mitt kontrollrum, innehållande saker som dator och utrustning, nån synth och elpiano och ett rack(som jag kommer att placera i en slags ihålighet i väggen). Ute i liverummet kommer jag att ha ett mickat akustiskt trumset. Jag kommer även att ha ett mickbås i hörnet, där jag skall spela in sång, ackegura och annat akustiskt. Jag tänker sedan dra både "sångmick"-kablarna och "trumsets"-kablarna via en takmonterad "kanal" som jag sätter upp på väggen bakom trummorna och sedan låter löpa över väggen till andra sidan för att kopplas till racket.

Jag funderar på att sätta upp en trävägg(den som ni ser streckad) för att skilja på live och kontrollrum. Har ni några förslag på material etc?

En annan viktig fråga är hur mycket el det kan komma att gå åt, jag vet att det är ganska relativt men jag måste veta ungefärligt, då farsan måste dra ned el till rummet.

När det gäller belysning har jag också lite funderingar, vad brukar funka bra? Jag vill ha takbelysning i båda rummen och bordslampa till kontrollrummet. Som ni ser tänker jag ha en "arbetsbänk" i ett hörn. Jag tänker ha det som ett ställe för att fixa med instrument, strängbyten, justeringar etc. Vad är lämpligt att ha för bordslampor där?

Hur blir det med akustikbehandling? Var annars än i hörn som till exempel vid mickbåset ska man sätta upp plattor? Vad är skillnaden mellan de olika plattorna?

Sist men inte minst har jag lite frågor angående studiohårdvara.

Jag har funderat på ljudkort, och något som heter "MOTU 8PRE" verkar vara ganska intressant. Hur är det som ljudkort? Är det bra och prisvärt, eller bör jag skaffa något annat? Tänk på att jag skall micka trumset, och då behöver 8 ingångar.

När det gäller sångmikrofon har jag beslutsångest, dock har jag fått upp ögonen för "Violet Designs Black Knight". Vad tycker ni? Är det en bra mick? Vad finns det för alternativ?

Sist men inte minst måste jag fråga någon kännare, angående en mikrofon farsan har haft sen 70's/80's någonting...

Den heter: "Nakamichi CM-300"

Har den stöd för fantommatning? Om inte, var får man tag i batterin som den behöver? Farsan har nämligen inte haft något batteri på lång tid.

Jag var lite väl frågvis nu 😉 Men jag är väldigt tacksam om helst så många som möjligt kan komma med råd =)

/ Petkarlsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sist men inte minst måste jag fråga någon kännare, angående en mikrofon farsan har haft sen 70's/80's någonting...

Den heter: "Nakamichi CM-300"

Har den stöd för fantommatning? Om inte, var får man tag i batterin som den behöver? Farsan har nämligen inte haft något batteri på lång tid.

http://www.coutant.org/nakamich/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket ström du behöver kan du räkna ut. Kolla vad dina grejer drar i effekt så kan du räkna ut hur mycket ström det kommer att krävas. Det är omöjligt för oss andra att veta hur mycket det kommer dras eftersom vi inte vet vad du har för grejer eller hur mycket grejer du har

Link to comment
Dela på andra sajter

8pren är bra och prisvärd men den har lite för få utgångar kan jag tycka, om du ska tillexempel kunna skicka en annan hörlursmix till en trummis eller liknande så kan du inte göra det tyvärr, det måste i så fall bli samma som du lyssnar på. Det behöver inte vara ett problem men jag tycker det är rätt skönt att kunna ha fler än bara 2 utgångar. Annars är kortet och drivrutinerna stabila och låter helt okej!

Link to comment
Dela på andra sajter

8pren är bra och prisvärd men den har lite för få utgångar kan jag tycka, om du ska tillexempel kunna skicka en annan hörlursmix till en trummis eller liknande så kan du inte göra det tyvärr, det måste i så fall bli samma som du lyssnar på. Det behöver inte vara ett problem men jag tycker det är rätt skönt att kunna ha fler än bara 2 utgångar. Annars är kortet och drivrutinerna stabila och låter helt okej!

Jag såg det, dock kommer studion enbart att användas av mig själv, då knappt någon i min omgivning varken har intresse eller förutsättningar för att tillföra någonting... 😄

Angående frågan med el förstår jag att det är en väldigt subjektiv fråga, men jag funderade bara lite på det, då jag som sagt inte har en hel studiouppsättning med varken mjuk eller hårdvara och som sagt inte än är helt säker på vilka komponenter jag skall skaffa. Men det blir nog som ni säger, att försöka räkna lite... Det behövs ändå renoveras lite innan elektricitet blir en aktuell fråga, så jag hinner säkert planera för inköpen. 😄

Tack för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...