Jump to content
Annons

Bra bas?


wicked_s

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle investera i en bas nästa månad, är så himla trött på att behöva låna basar hela tiden till mina inspelningar. Problemet är att jag inte vill lägga ut mer på basen än vad min gitarr kostar, eftersom att jag är gitarrist. Vill bara ha tag i något som går att spela på, och går att använda till mina små heavy metal-projekt. Nån påstod att basen måste vara av högsta kvalitet för att kunna göra bra inspelningar, eftersom att basen är det "viktigaste" instrumentet i hela produktionen... (behöver jag tillägga att personen i fråga är bassist själv).

Nån som har någon bra/hyffsad/asbillig/skitig bas att rekomendera? Har kollat lite på musikbörsen, de hade någon Ibanez GSR100 för 1995,- och det är ju ruskigt bra pris, fast går det att använda en sån vid inspelning... alltså, hur låter det?

mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad somhelst duger, omdet låter schysst. med en live bas måste man ju kunna lita på den, i studion räcker det med att det låter bra just i stunden, så tycker ja. är den sladdrig och inte känns skön funkar det ju inte men annars tycker ja nog. e

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en beg. yamaha bas för 1700:-

har inte ens bytt strängar ännu (2 år) o den funkar dunder.

Är också gitarrist som spelar in hårdrock, jazz, drum & bass.

En Ibanez bas funkar säkert kanon för det du vill göra.

Jag tycker snarare en bra kompressor till basen är viktigare än att

själva basen är ruskigt bra.

Min kör jag direkt genom mixerbordet eller genom en Hughes & Kettner pedal

sen tilll en Presonus kompressor.

Annars är det väl så att det fortfarande är viktigare att lira svängigt o bra än att ha det optimala ljudet, fast man kan ju undra ibland när man hör på radion....

'I vilket fall låter en skitbas som spelas på riktigt till din typ av musik mycket bättre än

sequnserbas om du inte leker rammstein.

Tycker jag asså!

Fast jag har haft fel förut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har någon bra/hyffsad/asbillig/skitig bas att rekomendera? Har kollat lite på musikbörsen, de hade någon Ibanez GSR100 för 1995,- och det är ju ruskigt bra pris, fast går det att använda en sån vid inspelning... alltså, hur låter det?

mvh Patrik

Du får antagligen byta mickar, intonera och avskärma den. Annars gäller det vanliga.

Kolla hals, stall, sadel etc om den är OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atmosphere trilogy finns ju annars...

Jo, lekte lite med Trilogy hemma hos en vän, bra ljud och så helt klart.. fast extremt svårt att få till manglande metal-bas... i stort sett omöjligt, skulle ju ta flera år att programera det! :rolleyes: Fast man skulle ju helt klart kunna använda det till lugna ballader.. eller dylikt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig bas är roligt att spela...ibland. Man kan få till bättre sväng i musiken (enligt mig)...

Spring in till närmsta affär och provspela några basar. Koppla in i en basstärk och lira utav helvete. Vrid på stärken till 11 och spela så kunderna flyr fältet. Prova ordentligt och köp den du tycker känns bra. Ett tips bara.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

En musikaffär som stängde igen i min hemstad sålde en Danelectro-bas till mig för 2700kr. Den ser ut att vara något fred flinta spelar på... Jävligt skön dock. Den är lika lång som min Ibanezgitarr, och väger betydligt mindre. Men jag tänker inte ge dig några prylrekommendationer mer än att skaffa något du tycker känns bra att spela på (bli inte lurad av människor som använder uttryck som "löjligt billigt" och som använder "helt rätt" som beskrivning av objekt 😄). Det är ju vad man gör med grejjorna som är det viktiga!! Och vem har sagt att man inte kan göra bra saker med skräp. Så här ser den ut:

p7270030.jpg

Och så här kan det låta när man inte är snortajt på surfbasen:

Joel 23

Hymn i Q-moll

Sommarkorven

och senast

logos 2

Hoppas du hittar någon som passar dig. Bas är ball!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...