Jump to content
Annons

Brus i mikrofonen


SigChatta

Recommended Posts

Jag var nere med alla mina prylar på Musikbörsen igår. Laptop, ljudkort och mik så de fick höra. Lite nervöst stammade de fram att det var "normalt", att "det låter så" och "om du helt vill slippa brus måste du köpa grejer för 200.000".

Idag så är även de billigaste "skräpet" relativt brusfritt så detta uttalande skulle jag ta med en stor nypa salt.

ADK har förekommit i andra trådar så det är väl inte helt omöjligt att det är fel på detta exemplar. Be att få låna en annan billig kondensatormikrofon så du kan jämföra, om det är stor skillnad så är det fel på din mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, jag läste det.

Dock kan jag konstatera att det nog inte rör sig om miken, då ljudkortet behagar brusa även när miken inte är inkopplad, vilket förbryllar mig....

Det kan ju vara så enkelt att ljudkortet är defekt i så fall...

Kan du låna en annan mick eller kan du testa din mick någon annanstans - och kolla om det blir någon förändring? Den typen av utbyte måste till för att man ska kunna konstatera säkert var felet finns. Det funkar dåligt i en bullrig butiksmiljö, eftersom man blir störd av en massa omgivande ljud där, så det bästa skulle vara om du känner någon annan som bor i närheten som pysslar med musik, så att du kan byta fram och tillbaka mellan din och hans mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott att se engagemanget, verkligen schysst!

Glaskatten: Ja, drivrutinerna jag installerade igår ska enligt utsago på hemsidan vara de mest aktuella.

Claes: Miken har testats på följande platser: Kök, badrum, i min lägenhet, hos mina föräldrar och hos min gode vän. Alltså ett flertal platser. Annan mik har jag inte testat, men det känns ju som läge att göra det, för att utesluta miken.

Tyvärr känner jag mig så jäkla maktlös emot Musikbörsen. Även om jag skulle kunna belägga att det rimligtvis inte borde låta på det här sättet så skulle det förmodligen inte göra någon skillnad i ett ev. reklamationsärende. De vidhåller att "det låter så".

Det här är kanske inte relevant, men i affären har de ett högtalarsystem som spelar musik från en dator. Länken mellan dator och högtalare är just ett Edirol Ua4-Fx, och de stängde av musiken och lät ljudkortet stå och brumma för att illustrera att det är "vanligt med brus".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är kanske inte relevant, men i affären har de ett högtalarsystem som spelar musik från en dator. Länken mellan dator och högtalare är just ett Edirol Ua4-Fx, och de stängde av musiken och lät ljudkortet stå och brumma för att illustrera att det är "vanligt med brus".

Det är inte vanligt med brus i dagens apparatur men det är givetvis enkelt att provocera fram brus eller dist i apparater om man vill.

Börsen har man ju respekt för...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71354

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tyvärr känner jag mig så jäkla maktlös emot Musikbörsen. Även om jag skulle kunna belägga att det rimligtvis inte borde låta på det här sättet så skulle det förmodligen inte göra någon skillnad i ett ev. reklamationsärende. De vidhåller att "det låter så".

Lite brus får man ju alltid tåla när man använder semipro-grejor och ofta låter det värst när man lyssnar i hörlurar. Har du provat noisegaten i musikprogrammet du använder? Den lär ta bort det mesta av bruset du stör dig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Miken har testats på följande platser: Kök, badrum, i min lägenhet, hos mina föräldrar och hos min gode vän. Alltså ett flertal platser. Annan mik har jag inte testat, men det känns ju som läge att göra det, för att utesluta miken.

Tyvärr känner jag mig så jäkla maktlös emot Musikbörsen. Även om jag skulle kunna belägga att det rimligtvis inte borde låta på det här sättet så skulle det förmodligen inte göra någon skillnad i ett ev. reklamationsärende. De vidhåller att "det låter så".

Du kan ju kanske gå till en annan butik och fråga om de kan tänka sig att hjälpa dig med att testa micken och ljudkoret. Då får du en "second opinion" som kan användas vid en eventuell tvist - och så kan den andra butiken ju vinna dig som kund om de behandlar dig juste. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med noisegatefunktionen blir ju att när ljudet är tillräckligt starkt för att miken ska uppfatta det så blir ju fräsandet desto värre när det hörs

(Nu är jag förstås inte säker på om min uppfattning om vad noisegate är stämmer, förklara gärna!)

Ja, det vore kanske klokast att testa annan mick, som sagt. Sedan får vi se, Musikbörsen hävdade att jag skulle få precis samma fräs med vilket annat ljudkort som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Problemet med noisegatefunktionen blir ju att när ljudet är tillräckligt starkt för att miken ska uppfatta det så blir ju fräsandet desto värre när det hörs

(Nu är jag förstås inte säker på om min uppfattning om vad noisegate är stämmer, förklara gärna!)

Bruset och fräset maskeras till stor del av musiken (eller talet) när du använder noisegaten som alltså bara släpper igenom signaler över en viss nivå. De flesta musik och talproduktioner använder noisegates för att minimera brus och ljudläckage.

Tycker att du ska experimentera lite mera med de olika inställningarna på ljudkortet och inspelningsprogrammet/datorn också så kan du säkert få bättre inspelningsresultat.

Så här står det om eventuella problem på Rolands hemsida

"Occasional disruptions in the sound or noises occur.

Try adjusting the audio buffer size for the software you're using.

First, try adjusting the audio buffer size for the software you're using.

If sound dropouts or noise still occur during playback or recording, try adjusting the "Audio Buffer Size" in the Driver Settings panel.

* For some software, it may not be possible to adjust the buffer size.

Could you have performed a Mac OS X software update while the device was still connected?

If you performed the Mac OS X software update with the device left connected, drop-outs may occur in the sound. If this occurs, please re-install the driver.

Is the UA-4FX connected to a USB hub?

Try connecting the UA-4FX directly to the USB connector of your computer itself.

Occasional disruptions in the sound or noises are in the recorded audio data.

If the recorded audio still contains sound dropouts or noise even after you've adjusted the audio buffer size as described in "Occasional disruptions in the sound or noises occur." (above), try increasing the "Recording Margin" in the Driver Settings panel.

* For some software, it may not be possible to adjust the buffer size."

Caution if using a Macintosh equipped with a 64-bit processor

On Mac OS X 10.6, software that is 64-bit compatible will run in 64-bit mode.

If your software does not run correctly in 64-bit mode, you may be able to avoid the problem by starting up your software in 32-bit mode as follows.

If your software is running, close it.

Control-click the icon for your software, and choose "Get Info."

Under "General," check "Open in 32-bit mode."

* This setting is not available for software that is not 64-bit compatible.

Start up your software.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Underligt nog så heter detta ljudkorts senaste uppdatering för OSX 10.6 version 1.0.0 medan den äldre versionen för OSX 10.5 kallas 1.1.2 very strange...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dummaste jag hört att man demonstrerar brus, nästan ingen utrustning idag för speciellt mycket väsen.

Som Gilbert säger man kan provocera fram brus men vid vanlig inspelning är dagen budgetprylar väldigt brusfria jämfört med förr.

Får man brus på ett nytt Edirol så är det nog dom i butiken som kanske inte vet att lysrör stör, tror nog inte Edirol skulle vara sämre än andra grejer.

Jag har en Behringer UB802 som inte brusar nåt alls vid normal lyssning och vid mycket stark lyssning så kan man om man är nära högtalaren höra ett svagt brus.

Slår jag på inspelningen på i min DAW och bara kör med den gain som jag kör med när jag spelar in sång så är det ett svagt sus som hörs vid stark lyssning.

Preampen äe en Art TubeMP.

Lyssna på klippet som jag har i tidigare inlägg i denna tråd. Behringer mixer med en dynamisk Clas Ohlson mick för 89:-, inget brus i jämförelse med ditt klipp.

På din inspelning är det klart och tydligt ett brus som ligger på hela tiden. Nåt är inte som det skall vara

EDIT: Förutsatt att du har nivåer rätt satta och att kablarna är hela.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...