Jump to content
Annons

Köpa en fet preamp för 15000 eller ett uad-2kort?


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Om ni stått med ett överskottskapital o inte vetat va fan ni skulle göra med pengarna och tänkt att, ahh jag köper nåt till musikproduktionen. Hade ni köpt en fet jävla preamp för 15000 eller ett uad kort för 15000? eller kanske något annat?

Det jag har i miun studio i dagsläget är

1 Se Electronics 2200t

1 se electronics 1000a

1 se electronics 1a

1 elgitarr ltd

1 epiphone thunderbird bass

1 akustisk breedlove gitarr

2 st mr5 monitorer

steinberg cc121 controller

studio projects vtc-1 preamp

m-audio fasttrack ultra 8r

M-audio keystation 66 midisynth

Akustikbehandlat rum

cry baby wha wha

uad 2 solokort

sonalksis pluggar

cubase 5

amplitube jimi hendric

amplitube 2

amplitube t-racks

är det något som fattas som borde finnas i en studio? vad klarar du inte dig utan? Jag gillar studio projects reampen men det borde gå att få nåt som är strået vassare...förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du gillar UAD-pluggarna (vem gör inte det…) så är det väl rimligt att köpa ett UAD Quad-kort. Istället för en preamp för 15000 kr så skulle jag nog köpt fler olika t ex en PRE73 eller M73D och en Solo-610 för mer valfrihet. Skulle även snegla på roligare monitorer förutsatt att rummet är bra akustiskt (som du skrev att det var).

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

inne på uad hemsidan nu, ett duo kort skulle jag klara mig på, har ju redan ett solo...så det skulle inte vara några problem...någon som vet hur det fungerar med uad kortet om jag formaterar hårddisken? måste jag plocka ut dom när jag sa installera mjukvaran igen då eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

inne på uad hemsidan nu, ett duo kort skulle jag klara mig på, har ju redan ett solo...så det skulle inte vara några problem...någon som vet hur det fungerar med uad kortet om jag formaterar hårddisken? måste jag plocka ut dom när jag sa installera mjukvaran igen då eller??

Du behöver inte plocka ut något ur datorn bara för att du formaterar, det ska gå hur bra som helst:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all välmening, jag har läst många av dina trådar och ja tror att de du skulle tjäna mest på är att satsa på kunskap snarare än prylar. Om du bor i närheten av Stockholm skulle du kunna ta en nybörjarkurs i inspelningsteknik på Kulturama till exempel.

Gick den kursen själv när jag var grön för snart sex år sen och kan verkligen rekomendera det. Visst, man lär sig mycket genom att lattja runt med prylarna själv, men har man ingen grund att stå på kunskapsmässigt så famlar man väldigt mycket i mörkret. Om man vet hur alla effekter fungerar, kan alla begrepp och har fått känna och lyssna på allt genom hela processen från inspelning till mastring, så lär man sig fruktansvärt mycket mer sen när man jobbar själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Haha...kunskap är som sagt a och o...jag lär mig nytt varje dag genom exempelvis detta forum och en massa amerikanska forum osv...En kurs i inspelningsteknik hade varit guld värd men jag bor tyvärr inte i sthlm, bor i Malmö, jobbar varje dag så det är svårt att gå en kurs om det inte är om kvällen...medborgarskolan har kanske även inspelningsteknikskurser? annars finns det kanske någon studio i malmö som kan rekomenderas där man kan komma i kontakt med andra producenter och lära sig genom att låna studio där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha...kunskap är som sagt a och o...jag lär mig nytt varje dag genom exempelvis detta forum och en massa amerikanska forum osv...En kurs i inspelningsteknik hade varit guld värd men jag bor tyvärr inte i sthlm, bor i Malmö, jobbar varje dag så det är svårt att gå en kurs om det inte är om kvällen...medborgarskolan har kanske även inspelningsteknikskurser? annars finns det kanske någon studio i malmö som kan rekomenderas där man kan komma i kontakt med andra producenter och lära sig genom att låna studio där?

Kursen jag tipsade om var på kvällstid, kan mycket väl finnas liknande kurser i Malmö?

Link to comment
Dela på andra sajter

annars finns det kanske någon studio i malmö som kan rekomenderas där man kan komma i kontakt med andra producenter och lära sig genom att låna studio där?

Kolla om du får komma in och kika på studio möllan. Finns mycket kul i Malmö.

Eller, så ger du 15k till mig så ska jag lära dig allt jag kan. ("Det kommer att gå jävligt fort" hör jag inombords någon säga på forumet : D).

Nej skämt å sido, kom upp till Eslöv och så kan vi leka med mina leksaker tills du ledsnar, du lär dig säkert nåt, och jag med för den delen.

Jag är dessutom inte ett dugg skånsk! Från norrlands inland är jag så det finns risk för en fet kulturkrockshögerkrok. Det är först nu efter 1,5 år som jag förstår vad de från sjöbo säger.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

förresten, studio möllan var ligger det? och vad är det? någon hemsida? bor inte särskilt långt ifrån möllevången..

Link to comment
Dela på andra sajter

hahah jag är för fan uppväxt i sjöbo!🙂

men vi ska nog komma överrens:) vad lirar du fr musik?

Det var ju synd 🙂

Jag jobbar nästan heltid som producent och kommer i kontakt med mycket olika genrer i samband med olika samarbeten och uppdrag, men det jag lirar själv är progressiv fusionrock. Lyssna på Cap Outrun - Influence Grind på spotify, den plattan gjorde jag och en polare som examensarbete på högskolan i Skövde för ett par år sedan. Inte det fetaste ljudet men det är egenskrivet i varje fall.

Hittade bara denna länk: http://www.studiomollan.com/ tror de håller på att bygga lite där. Finns en kille på Sandberg Musik har studio där, gå in och snacka med honom. Nämner inte hans namn i forumet, men det är bara att fråga.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej nice...får gå in där en dag o kolla lite....Någon som vet om priserna på dv247 är inkl moms eller exkl? har upplevt att engelska butiker ibland skriver priser utan momsen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha...kunskap är som sagt a och o...jag lär mig nytt varje dag genom exempelvis detta forum och en massa amerikanska forum osv...En kurs i inspelningsteknik hade varit guld värd men jag bor tyvärr inte i sthlm, bor i Malmö, jobbar varje dag så det är svårt att gå en kurs om det inte är om kvällen...medborgarskolan har kanske även inspelningsteknikskurser? annars finns det kanske någon studio i malmö som kan rekomenderas där man kan komma i kontakt med andra producenter och lära sig genom att låna studio där?

Jadå, det finns alternativ i malmö. Jag har själv undervisat för ORCA i malmö, du kan ju kolla med dem om de kommer att köra fler kurser till våren. Allt är på kvällstid, 2 ggr i veckan.

Annars kan jag varmt rekommendera GA Pre-73 som en riktigt riktigt bra och billig preamp, så kan du lägga pengarna på mer "vettiga" saker sen.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Efter ytterligare en session med mixning i min studio igår sa jag till kompisen jag jobbade med: "Det här är det bästa jag köpt i hela mitt liv, alla kategorier!" Och jag menade mitt UAD 2 duo (Neve) kort. Har fyllt på det med LA2 kompressor, Pultec Pro EQ, Fairchild kompressorn, Precision limitern, Plate 140 reverb plus alla Neve pluggarna.

Jag kan ärligt säga att UAD grejerna är de bäst ljudande pluggarna jag hört. De gör det så jääääkla kul att mixa haha. Jag vill åka och mixa bara jag pratar om mitt lilla kort haha. 🙂

Mitt råd, strunta i ny pre-amp satsa på ett duo kort och köp sen ett gäng pluggar som du gillar!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd, strunta i ny pre-amp satsa på ett duo kort och köp sen ett gäng pluggar som du gillar!

Kallas inte detta för att "bygga balkong"? 🙂

Altså jag fattar verkligen att det är kul med UAD, helt klart roligare att använda jämfört med en preamp. Men hade det inte varit skönt att börja uppgradera från början av signalkedjan: akustik - mik - preamp - ljudkort - UAD. Jag tror du hör pluggarnas sanna kvalitet först när du har riktigt bra grundljud.

Men alla har olika prioriteringar såklart:D Så jobbar jag i min studio ialalfall. Har inga UAD pluggar ännu men signalen fram till insertsen i logic är finfin 🙂

Sen finns ju förstås aspekten om du bara producerar digitalt, dvs enbart ITB. Då är det självklart UAD du ska köpa. Men spelar du in analoga källor som sång, gitarr etc..så skulle jag vilja applicera mitt inlägg ovan.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

det låter faktiskt ganska vettigt att ha en bra insignal...mitt ljudkort strular:( det slutar fungera lite då och då så får man installera om drivrutinerna funkar ibland eller så krashar datorn..har windows 7 .. undra varför det gör så?

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter faktiskt ganska vettigt att ha en bra insignal...mitt ljudkort strular:( det slutar fungera lite då och då så får man installera om drivrutinerna funkar ibland eller så krashar datorn..har windows 7 .. undra varför det gör så?

Tänk inte på UAD förrän du löst dessa problem 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...