Jump to content
Annons

Endast 2 outboards på 2 inserts?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

jag har bara 2 inserts i mitt ljudkort. kan jag bara köra två utombordseffekter då, eller kan jag ex köra en equalizer´+preamp+kompressor??

Annons
Postat (redigerat)
  BJORNANDERSSON sa:
jag har bara 2 inserts i mitt ljudkort. kan jag bara köra två utombordseffekter då, eller kan jag ex köra en equalizer´+preamp+kompressor??

Om det behövs så finns det inget hinder att köra flera externa prylar i en kedja efter varandra - men en preamp kopplar du knappast på inserten, eftersom du då förmodligen har en preamp i ljudkortet... 😲

Glömde det och du kanske vet det redan, men för säkerhets skull ska jag kanske nämna att varje insertkontakt är knuten till sin egen ingång, så det går alltså inte att ha två externa burkar inkopplade i varsin insert och förvänta sig att de går att använda båda till bara en av ljudkortets kanaler, utan den ena kommer då att påverka den ena ljudkortsingången och den andra burken påverkar den andra ingången.

Redigerat av Claes
Postat

jaa jag kopplar preampen till line ingången...men kompressor och en eq är väl processorer, man kör på inserts?

Postat

okej..så om jag kör compressor och eq på min gitarr så ska dom gå seriekopplade på samma insert? är det så du menar? fan detta är skitkul...vet du om det finns några kvällskurser eller nåt i musikproduktion i malmö claes?

Postat

Du kan köra effekter på insertarna oxå förutsatt att effekten har en egen mixer där du kan blanda direktljudet med effekten i själva hårdvaran.

Inget som man vanligtvis gör då det är ett dyrt sätt att lägga till exempel reverb på varje separat kanal på detta sätt...., men det går!

Tänka bara på att effekten i sådana fall spelas in på samma sätt som en insertad EQ eller kompressor i detta exempel.

Peace!

/Crunch'

Ps. Jag hade själv aldrig gjort det...

Men det "går" att göra!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.