Jump to content
Annons

Bra EQ plugg


woollie

Recommended Posts

Såg det här klippet i en annan tråd som handlar om ifall det låter likadant varje gång man gör en nedmixning, bounce av ett projekt.

http://www.youtube.com/watch?v=fLcWfvVXY0g...feature=related

Är det någon som har ett bra tips på en eq som inte lägger till frekvenser efter det att ljudkällan är tyst? I filmen så pratar han om URS pluggarna men jag har ett UAD kort och funderar på om det kan vara smart att köpa en eq därifrån, t.ex. Cambridge. Är det någon som har den eller någon liknande eq som kan tänka sig testa det och säga om det dyker upp nya frekvenser eller inte?

Killen i videon säger att man får vad man betalar för men då känns det lite konstigt att Waves eq gör samma sak som logics. Man kan ju då inte lita på att just den biten blir bättre ju dyrare eq man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den största frågan är väl egentligen om du verkligen HÖR den där lilla svansen som han förstorar upp så kraftigt...? 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Den största frågan är väl egentligen om du verkligen HÖR den där lilla svansen som han förstorar upp så kraftigt...? 😆

Det är svårt att säga. Jag tror inte jag hör så stor skillnad med bara några få spår men jag jobbar ofta med projekt på minst 60 spår och ibland ännu fler. Då har jag inte ens räknat med gruppkanaler och bussar. Om man då har en eq som lägger till frekvenser på alla spår och A/B testar det mot en mix där man har en eq som inte lägger till någonting så vill jag iaf tro att man hör skillnad. Många bäckar små är ett tänk man bör ha när man mixar. Jag tror inte på att om man inte hör någon skillnad så spelar det ingen roll.

En eq kommer köpas in till min studio och jag tänkte skaffa en som inte lägger till någonting. Jag kan komma med ett uttalande när jag har testat. Om inte någon hinner före??? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

ehum... intressant.

Jag var tvungen att kolla Record och använda channelEQn... kan inte se en svans på den processade filen.

Gjorde samma sätt som FM killen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Känns som ett Logic problem...

Om det nu är ett problem...

Kan vara ett grafikproblem i Logic. Jag kollade filerna i Audacity för säkerhetens skull också. No problemo.

Vore kul om någon Logic ägare kan göra testen och sedan skicka filerna till mig så jag får titta på dom.

Tycker att sådana här saker är spännande. Gillar inte när det blir tomtenisse nivå på saker och ting. Speciellt om dom är kända producenter. Dom har också sina exter....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det inte handlar om något annat i det här fallet för jag upptäckte lite konstiga saker efter testet jag av nyfikenhet var tvungen att göra i senaste C5.. kolla

Är ASIO inblandat vid export internt?

Har boostat med c:a 5 db, normal Q och runt 60hz och sedan exporterat, inga övriga pluggar i kedjan

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skitcoolt att han gör framgångsrik musik i ett rum utan synbar akustikbehandling och med mixern bakom ryggen.

Rummet kan ju uppenbarligen inte vara katastrof, för då hade det inte gått att mixa där. Men är man duktig kan man lära sig lyssna "förbi" rummet och högtalarna, man vänjer sig helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är väl inget fel i att det "ringer" lite efter en EQ!? Det är ju som så att även en bra analog EQ har detta "problem" eftersom ett filter just är en resonaskrets . Här en länk till en bra analog EQ som just lyfter fram detta fenomen som bra http://www.buzzaudio.com/products/req2.2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är väl inget fel i att det "ringer" lite efter en EQ!? Det är ju som så att även en bra analog EQ har detta "problem" eftersom ett filter just är en resonaskrets .

Tänkte samma sak.

I videon väljer han smalt q-värde och boostar en frekvens där det finns mycket energi i kicken. Resultatet, i en eq som efterliknar analoga kretsar, borde bli att en viss resonans uppstår. Självsvängning kan man också kalla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...