Danson Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Hej Jag har kört med Windows 2000 fram tills i dagarna och har sĂ€llan haft problem med CPU/ ljudkortet mm. Jag kör bland annat med : 3,0 processor 2 giga minne ESI Wave 192 L (Ljudkort) Mm, mm Men nu sĂ„ har jag Win XP pro. och visst gĂ„r det bra med allting, lĂ€ttare med installationer, mĂ„nga egna drivrutiner som fixar det mesta mm. Sen jag testade att köra igĂ„ng Cubase Sx2, allt funkar bra osv. Pressade ner latency till 5 ms som jag hade nĂ€r jag körde Win 2000. Det Ă€r nu som jag förstod att mĂ„nga kör vidare med win 2000 ??? CPU studsade som fan nĂ€r jag körde igĂ„ng mitt senaste projekt med samma instĂ€llningar som tidigare, nĂ€r jag körde Win 2000. đ Helt enkelt sĂ„ orkade inte CPU att köra pĂ„ samma kraft ? Utan jag fick gĂ„ in i ljudkortet och flytta upp latency ett steg SĂ„ blev det bĂ€ttre men Ă€ndĂ„ inte samma kraftâŠ. đ SĂ nĂ„gonting suger ju musten ur CPU eller nĂ„gonting annat, som finns i XP. Jag har gĂ„tt in och tagit bort det mesta typ skrĂ€m avstĂ€ngning/ telefoni tjĂ€nster/ bildskĂ€rms instĂ€llningar + annat som man vet man kan trycka av.... đ± đ Finns det nĂ„gon hĂ€r som har gĂ„tt in pĂ„ djupet i XP och stĂ€ngt av en massa onödiga tjĂ€nster/aktiva startprogram mm, som stör oss anvĂ€ndare för hemma studio makareâŠ.. đČ NĂ„gon som vet? Som har lyckats fĂ„ ner XP till nĂ€rmare Win 2000 modellen Dela gĂ€rna med dig dina egenskaper till oss som inte vet och inte vĂ„gar ta tag i det⊠đ Tack pĂ„ förhand /Danson
Claes Holmerup Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Har du stÀllt om till att optimera för bakgrundstjÀnster...?
Palm (oregistrerad) Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Kolla: http://www.tascam.com/Products/US-428/W2k_XP_Optimize.pdf
Origin-One Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Titta in pÄ MusicXP.net Finns en hel del tips dÀr.
Danson Postat 5 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 5 januari 2005 Har du stĂ€llt om till att optimera för bakgrundstjĂ€nster...? Vad menar du med optimera bakrundtjĂ€nster???? NĂ€tverk mm Ă€r stĂ€ngda för tillfĂ€llet. Förklara gĂ€rna mer vad bakrundtjĂ€nster đ /Danson
MusicGene Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 jag tyckte min dator gick sÀmre nÀr man optimerade den för bakgrundstjÀnster. Det den gör Àr vÀl att inte vÀxla programprocess lika ofta, och det lÄter ju som att det Àr bra att musiken fÄr mer tid - men borde inte de andra processerna stjÀla mer tid ocksÄ, och pÄ sÄ vis generera latencyspikar? Men stÄr det pÄ proffssidorna sÄ Àr det sÀkert bra, men jag Àr inte övertygad.
Claes Holmerup Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Har du stĂ€llt om till att optimera för bakgrundstjĂ€nster...? Vad menar du med optimera bakrundtjĂ€nster???? NĂ€tverk mm Ă€r stĂ€ngda för tillfĂ€llet. Förklara gĂ€rna mer vad bakrundtjĂ€nster đ /Danson https://www.studio.se/index.php?showtopic=273 đ
Danson Postat 5 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 5 januari 2005 Har du stĂ€llt om till att optimera för bakgrundstjĂ€nster...? Vad menar du med optimera bakrundtjĂ€nster???? NĂ€tverk mm Ă€r stĂ€ngda för tillfĂ€llet. Förklara gĂ€rna mer vad bakrundtjĂ€nster đ /Danson https://www.studio.se/index.php?showtopic=273 đ Tack sĂ„ hjĂ€rtligt... Nu börjar man fĂ„ grepp pĂ„ det đ Jag skall ge XP en chans innan jag bryter mönstret till Win 2000.. đ Finns det andra saker man bör titta pĂ„ ?
Neko Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Inte kollat lÀnkarna, men virusprogram och allt vad sÄnt heter Àr ocksÄ monster.
Tokas Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 mĂ„nga egna drivrutiner som fixar det mesta Va?? AnvĂ€nder du Windows XP's egna drivrutiner?? DĂ„ fĂ„r du nĂ€stan skylla dig sjĂ€lv att det gĂ„r segt. đČ
BosseL Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag skulle rekommendera dig att skapa ett konto i XP som du anvÀnder nÀr du gör musik. PÄ det kontot kan du stÀnga av en massa bakgrundstjÀnster som du annars kan tÀnkas behöva. Ett tips Àr att kolla in Black Vipers (har inget med musik att göra, men Àr mkt pÄlitlig) sida om tjÀnsterna, vilka som gör vad etc. StÀng av sÄ mycket som möjligt, virusprogram med mer. Black Viper SjÀlv sÄ tÀnker jag gÄ tillbaka till Win2000 sÄ fort som jag bara kan...XP Àr ju segt i alla sammanhang.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.