Jump to content
Annons

Det är något som brummar! Hjälp! Har Ljudklipp!


Mange112

Recommended Posts

Hej!

När jag skall spela in gitarr via line-in på mitt emu 0404 usb så är det ett enda oväsen alltihop (hör i ljudklippet.) Mic går bra. jag använder obalanserade kablar, men det fungerade förut, och låter inte detta lite väl mycket för ett vanligt jordfel? Dock så minskar brummet en aning när jag inte nuddar metallen på gitarren. Har testat att byta rum, har bärbar dator, så satt endast med ljudkort och dator, ingen annan elutrustning instängd i sovrummet - ändå samma problem.

Sedan, när jag använder mina aktiva monitorer - esi nEar04, så är det ett oljud så fort jag har datorns elsladd ikopplad i samma vägguttag. dock har jag vanliga telekablar mellan ljudkortet och monitorerna. Vad skall jag ha för kablar?

Tacksam för svar!

Mvh Magnus

Brummigt.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

När jag skall spela in gitarr via line-in på mitt emu 0404 usb så är det ett enda oväsen alltihop (hör i ljudklippet.) Mic går bra. jag använder obalanserade kablar, men det fungerade förut, och låter inte detta lite väl mycket för ett vanligt jordfel? Dock så minskar brummet en aning när jag inte nuddar metallen på gitarren. Har testat att byta rum, har bärbar dator, så satt endast med ljudkort och dator, ingen annan elutrustning instängd i sovrummet - ändå samma problem.

Sedan, när jag använder mina aktiva monitorer - esi nEar04, så är det ett oljud så fort jag har datorns elsladd ikopplad i samma vägguttag. dock har jag vanliga telekablar mellan ljudkortet och monitorerna. Vad skall jag ha för kablar?

Tacksam för svar!

Mvh Magnus

Är line-in porten avsedd för instrument? Om den inte är det måste du koppla gitarren till ex en POD (inbyggd förstärkare). En vanlig Line-in är för "klen" för att kunna spela in ex gitarr.

Och bruset

Prova att sätta datorn i ett ojordat uttag, har själv fått mycket konstiga ljud när datorn varit jordad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon förklara vad 'gryta' är?

Jag använder en vanlig bärbar dator, provat att stänga av skärmen men icke.

Line-in är avsed för instrument (hi-z guitar pickup inserts)

Så det problemet kvarstår.

Sätta datorn i ett annat uttag funkar för högtalarbruset men finns det inget sätt att slippa detta?

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

OBS obsevera att problemet med elsladden på datorn ej har något att göra med det huvudsakliga brum/knasterproblemet

Ok gryta skall nog vara bryta. dvs bryta jorden så du slipper jordfel;)

Hade problem med interferens och oljud i min tidigare dator, satte en ojordadkontakt på en jordad skarvdosa och kopplad alla kablar till denna (dator, ljudkort, etc) sedan dess har jag inga som helst problem med sådana konstiga missljud. Datorsladden kan skapa mångder med underliga ljud som förs över till ljudkort via störningar i allt från irq till överspänningar (interferens).

Har du inte haft problemet förr kanske ljudkortet/datorn blivit trasig?

Provat andra kablar till gitarr, monitorer?

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för alla svar!

Jag vet inte om det är någon idé att bryta jorden, har ju bärbar dator, och brummet är där även när datorn går på batteridrift.

Ljudet hörs även i hörlurar.

När jag använder groundlift-switcharna, så blir det knäpptyst och får inte fram något ljid överhuvudtaget.

Men vad för typ av kablar är det jag borde använda mig av?

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

har du kollat så inte gitarren är glapp? kan ju faktiskt vara den som är problemet om en vanlig mick funkade.

Kan vara kassa telekablar du använder antingen till gitarren eller monitorerna, koppla ur och testa allt från början. Ex

koppla gitarren till ljudkortet och använd hörlurar, testa kabel för kabel så hör du snabbt vad som är knas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade så gott som samma problem förut, se https://www.studio.se/index.php?showtopic=65668&hl=

Du kanske får något tips där av de vänliga själar som svarade.

Lät identiskt. Det löste sig (så gott som iallafall) med groundswitchen för mig.

Blir det tyst även för dig om du håller på något av metall på ljudkortet och instrumentet?

Hoppas du kommer på någon lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Tinderey, vad exakt gjorde du med groundswitchen? För mig slockar ljudet med en gång!

Jag har testat med många olika gitarrer, plus att brummet finns där så fort jag kopplar i sladden, utan gitarr också.

Ingen av mina kablar är särskilt hög klass på tror jag, men jag har provat fem-sex stycken, och såhär illa bör det ju inte låta...

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...