Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag hÄller pÄ med en ny lÄt och jobbar lite pÄ introt just nu. Just nu kÀnns det som att basen inte riktigt syns/hörs medans synten spelar. Har ni nÄgot tips pÄ hur man kan göra för att göra den mer synlig? Har anvÀnt spectrum lÀsare och kollat vart basen pekar mest och tagit bort de pÄ synten men dÄ tycker jag att den tappar kraft.. Hur ska man göra för att behÄlla kraften men samtidigt ha ett bra samarbete mellan bas och synt?

Tackar

:rolleyes:

Annons
Postat

Gör lite tomrum, sÄ att de kompletterar och svarar varandra i stÀllet för att spela samtidigt - om nu synten verkligen mÄste gÄ sÄ lÄgt eller spela sÄ starkt att den krigar med basen. Det Àr ju inte de enskilda ljuden som mÄste lÄta "perfekt" vart och ett för sig, utan det Àr helheten som ska bli bra.

Postat
Det Àr ju inte de enskilda ljuden som mÄste lÄta "perfekt" vart och ett för sig, utan det Àr helheten som ska bli bra.

+1!

Postat
Gör lite tomrum, sÄ att de kompletterar och svarar varandra i stÀllet för att spela samtidigt - om nu synten verkligen mÄste gÄ sÄ lÄgt eller spela sÄ starkt att den krigar med basen. Det Àr ju inte de enskilda ljuden som mÄste lÄta "perfekt" vart och ett för sig, utan det Àr helheten som ska bli bra.

Jo jag har tÀnkt pÄ de ocksÄ men om sen vid ett tillfÀlle det bara Àr synten som spelar dÄ Àr den ju helt botten lös om man skÀr bort dÀr basen pumpar? DÄ Àr ju "helheten" inge bra just dÄ :rolleyes:

Postat
Jo jag har tÀnkt pÄ de ocksÄ men om sen vid ett tillfÀlle det bara Àr synten som spelar dÄ Àr den ju helt botten lös om man skÀr bort dÀr basen pumpar? DÄ Àr ju "helheten" inge bra just dÄ :rolleyes:

Det gör oftast inget, eftersom lÄten Àr igÄng dÄ och man redan har ljudbilden inetsad i medvetandet. Om du ÀndÄ tycker att synten behöver förstÀrkning just pÄ det senare stÀllet, sÄ komplettera hellre med en synt till som bara kommer in just dÀr och som har en lite annan instÀllning Àn den ursprungliga.

Postat
Det gör oftast inget, eftersom lÄten Àr igÄng dÄ och man redan har ljudbilden inetsad i medvetandet. Om du ÀndÄ tycker att synten behöver förstÀrkning just pÄ det senare stÀllet, sÄ komplettera hellre med en synt till som bara kommer in just dÀr och som har en lite annan instÀllning Àn den ursprungliga.

...Eller bypass:a eq:n pÄ synthen just dÄ...

HÄller med det som sÀgs, om du fÄr till det frekvensmÀssiga samspelet mellan synthen och basen sÄ kommer du fÄ det dÀr djupa trycket som du vill Ät. Och det Àr BASLJUDEN som ska stÄ för botten i en mix, inte melodiljuden. Men jag förstÄr dig, jag hade vÀldigt svÄrt att slÀppa att man vill ha kvar ett ljud som det Àr bara för att det ensamt lÄter bÀst dÄ. Men dÄ fÄr man lov att ta till sÄna trix som Cleas föreslÄr hÀr

Postat (redigerat)

Ta en eq med low shelving filter och sĂ€nk volymen i det lĂ€gre bandet/basregistret. ÅterstĂ€ll nivĂ„n nĂ€r synten lirar pĂ„ egen hand.

Eq kan automatiseras med nÀstan alla DAWs.

Redigerat av Linus
Postat
Ta en eq med low shelving filter och sĂ€nk volymen i det lĂ€gre bandet/basregistret. ÅterstĂ€ll nivĂ„n nĂ€r synten lirar pĂ„ egen hand.

+1.

Postat

Jo det har jag tÀnkt pÄ ocksÄ men Àr inte det ganska fult och kanske oproffsigt att göra? KÀnns lite sÄ..

Postat
Jo det har jag tÀnkt pÄ ocksÄ men Àr inte det ganska fult och kanske oproffsigt att göra? KÀnns lite sÄ..

TvÀrtom, det Àr ett av greppen "proffs" generellt tar till.

Postat

Funkar skitbra Ă€ven pĂ„ pianon sĂ„ gĂ€rna grötar ihop sig nĂ€r allt Ă€r igĂ„ng 😑

MVH

Anders

Postat

För det första sĂ„ Ă€r det ju inte oproffsigt sĂ„ lĂ€nge det lĂ„ter bra 😑

Och sen Àr just automation ett vÀl vedertaget grepp inom mixning.

Postat
För det första sĂ„ Ă€r det ju inte oproffsigt sĂ„ lĂ€nge det lĂ„ter bra 😄

Och sen Àr just automation ett vÀl vedertaget grepp inom mixning.

Jo sjĂ€lvklart men kĂ€nns sĂ„ pĂ„ nĂ„got sĂ€tt 😆. Samma sak om man skulle höja och sĂ€nka olika saker volymmĂ€ssigt för att det hörs sĂ€mre pĂ„ vissa stĂ€llen dĂ€rför att man har mixat dĂ„ligt. Ska testa o göra de dĂ„ 🙂

Postat
Jo sjĂ€lvklart men kĂ€nns sĂ„ pĂ„ nĂ„got sĂ€tt 😉. Samma sak om man skulle höja och sĂ€nka olika saker volymmĂ€ssigt för att det hörs sĂ€mre pĂ„ vissa stĂ€llen dĂ€rför att man har mixat dĂ„ligt. Ska testa o göra de dĂ„ 🙂

Jag tror jag förstĂ„r vad du menar. KĂ€nns det lite som att fuska? 🙂 Jag kĂ€nde det sĂ„ förut, tĂ€nkte att om man var tillrĂ€ckligt skicklig pĂ„ att stĂ€lla in allting sĂ„ skulle allt lĂ„ta bra hela tiden utan att behöva fippla med instĂ€llningarna (bortsett frĂ„n automatisering av volym för fadein/-out och filtersvep förstĂ„s). Men det man mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ Ă€r att musik Ă€r inte statisk utan högst dynamisk! 🙂 DĂ€rför behöver man ibland anpassa och alternera olika instĂ€llningar över tiden.

Postat
Jag tror jag förstĂ„r vad du menar. KĂ€nns det lite som att fuska? â˜ș Jag kĂ€nde det sĂ„ förut, tĂ€nkte att om man var tillrĂ€ckligt skicklig pĂ„ att stĂ€lla in allting sĂ„ skulle allt lĂ„ta bra hela tiden utan att behöva fippla med instĂ€llningarna (bortsett frĂ„n automatisering av volym för fadein/-out och filtersvep förstĂ„s). Men det man mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ Ă€r att musik Ă€r inte statisk utan högst dynamisk! 🙂 DĂ€rför behöver man ibland anpassa och alternera olika instĂ€llningar över tiden.

Jo det gör de 🙂. Okej men dĂ„ fĂ„r jag helt enkelt testa de. Tack för alla svar, hoppas jag fĂ„r till mixen pĂ„ min nya lĂ„t nu 😆

Postat
Jo det gör de 🙂. Okej men dĂ„ fĂ„r jag helt enkelt testa de. Tack för alla svar, hoppas jag fĂ„r till mixen pĂ„ min nya lĂ„t nu â˜ș

Vi ser alla fram emot att höra hur det blev! 😆

Postat
Jo sjĂ€lvklart men kĂ€nns sĂ„ pĂ„ nĂ„got sĂ€tt 😉. Samma sak om man skulle höja och sĂ€nka olika saker volymmĂ€ssigt för att det hörs sĂ€mre pĂ„ vissa stĂ€llen dĂ€rför att man har mixat dĂ„ligt. Ska testa o göra de dĂ„ 😉

Du vet, tidigare stod de och ryckte manuellt(!!!) i mixerbordets reglar vid nedmix, för att hĂ„lla nivĂ„er och annat i schack 😑

Postat
Du vet, tidigare stod de och ryckte manuellt(!!!) i mixerbordets reglar vid nedmix, för att hĂ„lla nivĂ„er och annat i schack 😉

😆

Postat
😆

Skratta pĂ„ men de Ă€r sant, och har man nĂ„gon gĂ„ng tittat pĂ„ hur en proffsproduktion ser ut sĂ„ ser man att en av de sakerna som skiljer dessa frĂ„n amatörerna Ă€r att massvis med tid lagts ner pĂ„ superpetig automation 😉

Postat
Skratta pĂ„ men de Ă€r sant, och har man nĂ„gon gĂ„ng tittat pĂ„ hur en proffsproduktion ser ut sĂ„ ser man att en av de sakerna som skiljer dessa frĂ„n amatörerna Ă€r att massvis med tid lagts ner pĂ„ superpetig automation 😉

Haha okej 🙂. Det trodde jag faktiskt inte. Förut höll jag pĂ„ och Ă€ndra volymer under lĂ„tarnas gĂ„ng men inte nu nĂ„ lĂ€ngre, nu har man fĂ„tt till en mer jĂ€mnare mix. DĂ„ var man ju proffs förut dĂ„ 😆

Postat

PĂ„ "den gamla goda tiden", nĂ€r all sorts automation bara var en vĂ„t dröm om man inte hade typ 3-4 mille att lĂ€gga pĂ„ en mixer, sĂ„ kunde man ibland behöva sitta 2-3 man framför varsin bestĂ€mda del av mixern och vrida potar och skjuta reglar hit och dit under mix, dĂ€r olika lĂ€gen markerades med klisterlappar o dyl. I bĂ€sta fall gjorde alla rĂ€tt, sĂ„ att man slapp göra om nĂ„got... 😄

Det var INTE bĂ€ttre förr... 😛

Postat

Som mĂ„nga redan Ă€r inne pĂ„ sĂ„ Ă€r det ju resultatet som rĂ€knas, inte hur man tar sig dit.. och tycker man att automation Ă€r fusk sĂ„ vet jag inte vad överanvĂ€nd sidechain kallas 😄

Automation Àr din bÀsta vÀn.

Postat
Hej

Jag hÄller pÄ med en ny lÄt och jobbar lite pÄ introt just nu. Just nu kÀnns det som att basen inte riktigt syns/hörs medans synten spelar. Har ni nÄgot tips pÄ hur man kan göra för att göra den mer synlig? Har anvÀnt spectrum lÀsare och kollat vart basen pekar mest och tagit bort de pÄ synten men dÄ tycker jag att den tappar kraft.. Hur ska man göra för att behÄlla kraften men samtidigt ha ett bra samarbete mellan bas och synt?

Tackar

😄

Ducking brukar vara ganska ballt! Rekomenderas!

Postat
PĂ„ "den gamla goda tiden", nĂ€r all sorts automation bara var en vĂ„t dröm om man inte hade typ 3-4 mille att lĂ€gga pĂ„ en mixer, sĂ„ kunde man ibland behöva sitta 2-3 man framför varsin bestĂ€mda del av mixern och vrida potar och skjuta reglar hit och dit under mix, dĂ€r olika lĂ€gen markerades med klisterlappar o dyl. I bĂ€sta fall gjorde alla rĂ€tt, sĂ„ att man slapp göra om nĂ„got... 😛

Det var INTE bĂ€ttre förr... 😄

OjdĂ„ 🙁 det lĂ„ter bökigt hehe. Kanske inte just de men andra saker var bĂ€ttre förr 😛

Postat
Ducking brukar vara ganska ballt! Rekomenderas!

FörstÄr inte riktigt hur de skulle funka nÀr noterna Àr sÄ pass korta, melodin skulle bara försvinna dÄ. Om du menar att synten ska ducka nÀr bassen kommer in?

Postat

Enkelhet Àr ofta bÀst. Shelving-EQ Àr underskattat. Har börjat anvÀnda det mer och mer numera. Resultatet blir mycket mer enhetligt Àn om man skulle börja pilla med parametriska band. Som bonus gÄr det fortare och man kan komma vidare i mixandet utan att snöa in pÄ EQ:n.

Postat
Enkelhet Àr ofta bÀst. Shelving-EQ Àr underskattat. Har börjat anvÀnda det mer och mer numera. Resultatet blir mycket mer enhetligt Àn om man skulle börja pilla med parametriska band. Som bonus gÄr det fortare och man kan komma vidare i mixandet utan att snöa in pÄ EQ:n.

Det blir vÀl inte lika exakt dÄ?

Postat
FörstÄr inte riktigt hur de skulle funka nÀr noterna Àr sÄ pass korta, melodin skulle bara försvinna dÄ. Om du menar att synten ska ducka nÀr bassen kommer in?

Du skulle kunna splitta synthen i tvÄ frekvensomrÄden och bara ducka syntens lÄga frekvenser nÀr basen kommer in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.