Jump to content
Annons

Liten Mix Plats.


Gäst

Recommended Posts

Jag har nu flyttat (igen), denna gång till Oslo och en lägenhet på ca 30kv/m.

Jag har en loftsäng, under den skrivbord, dator/monitorer. Tanken var att man kanske kunde bygga in sig lite, som en koja. Att man sätter upp lite absorbenter på sidorna och i "hörnen" bak och en diff bak centrerad mot monitorerna.

22203pe092115s4.png

Kanske även lägga form av bassabsorbenter längs golvet/upp i hörnen.

Låter detta vansinne HAHA! Riskerar jag att ta död på allt, så det blir helt ljudöt "rum"

Fin målning 😮

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tror rummet är aningens för litet för att kunna utnyttja diffusorer på ett vettigt sätt. Börja med en mätning och ta hand om basproblemen först. Det finns (som du säkert vet) en hel del trådar om detta.

Ja det var det jag trodde med. Ska ta och göra det. Har inte fått den nya sängen ännu men sedan så. Får se, har jag tur kanske jag kan akustikbehandla hela vardagsrummet på ett vettigt sätt så att jag fortfarande kan ha det som vardagsrum. Det är i alla fall 4.10m*3.75m. Lite över 15kv/m.

Bassfällor kan man ju bygga/köpa så att de står på golvet. Diffusor kan man ha på stativ. Absorbenter kan man ju hänga från tacket i snöre eller köpa lätta i skum som man kan hänga upp med dubbelhäftande tejp. Vill inte göra allt för mycket hål i väggen som sakt. Ny renoverad lägenhet så det är inte så kul.

Men jag ska kolla vidare på det. Lämnar nu idén med att bygga in mig under sängen. Kan ha skrivbordet under sängen men bygga ut över hela vardagsrummet.

Nu när man jobbar så kanske det blir ett riktigt bygge när pengar kommer in 😆.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en sån där, aldrig varit så livrädd nån gång i mitt liv.

Sova i luften, vem kom på något så hemskt!?

Måste vart tomtar på loftet hos denne herre 😆

Men det är ju kanon 😄. Man får massa plats 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu flyttat (igen), denna gång till Oslo och en lägenhet på ca 30kv/m.

Jag har en loftsäng, under den skrivbord, dator/monitorer. Tanken var att man kanske kunde bygga in sig lite, som en koja. Att man sätter upp lite absorbenter på sidorna och i "hörnen" bak och en diff bak centrerad mot monitorerna.

22203pe092115s4.png

Kanske även lägga form av bassabsorbenter längs golvet/upp i hörnen.

Låter detta vansinne HAHA! Riskerar jag att ta död på allt, så det blir helt ljudöt "rum"

Fin målning 😛

haha.

Underbar målning.

Jag tycker det ser ut som två människor som ligger i en dubbelsäng med en kudde, med ett hjärt på, emellan sig.

Monitorerna ser ju precis ut som två huvuden med ögon o mun. Sedan har dom ett lakan över sig.

Diffusorn ser ut som en tavla över sängen. Ser ju jättemysigt ut.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)
Bor i Oslo. Finns det några trevliga butiker här eller studio/högtlar butiker man kan besöka ☺️

Hei! Ja det fins jo en del butikker som selger sånt i Oslo.

Du finner vel det meste du trenger på Imerslund / 4sound i Trondheimsveien nederst på Grüunerløkka. Bra service og godt utvalg. Andre musikkbutikker er Myhrbraaten v/Oslo Spektrum og Musikkbørsen og Riff som ligger i området mellom Oslo S og Akershus Festning. Disse har "alt" du trenger til hjemmestudioet. Ljudia har også litt, men har mest DJ-stæsj.

Når det gjelder akustikkbehandling kan du sikkert finne noe på Prolyd også. Disse holder til ved Wallmans Salonger øverst på Grünerløkka. Og om du bestemmer deg for å bygge basfeller eller absorbenter selv, så har jeg noen rockwool akustikkplater du kan få for en billig penge! Send PM om du er interessert.

Og viktigst av alt: www.finn.no ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hei! Ja det fins jo en del butikker som selger sånt i Oslo.

Du finner vel det meste du trenger på Imerslund / 4sound i Trondheimsveien nederst på Grüunerløkka. Bra service og godt utvalg. Andre musikkbutikker er Myhrbraaten v/Oslo Spektrum og Musikkbørsen og Riff som ligger i området mellom Oslo S og Akershus Festning. Disse har "alt" du trenger til hjemmestudioet. Ljudia har også litt, men har mest DJ-stæsj.

Når det gjelder akustikkbehandling kan du sikkert finne noe på Prolyd også. Disse holder til ved Wallmans Salonger øverst på Grünerløkka. Og om du bestemmer deg for å bygge basfeller eller absorbenter selv, så har jeg noen rockwool akustikkplater du kan få for en billig penge! Send PM om du er interessert.

Og viktigst av alt: www.finn.no 🙂

Kanon! Tusen tack. Då har jag lite jag kan göra när jag är ledig 🙂.

Det ska jag göra, tusen tack igen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade min mixplats exakt sådär förut o det var fanimig helt omöjligt att få fason på basresponsen oavsett vad jag gjorde med basdämpning och absorbenter, så jag tror att du bara kommer bli förbannad... det blev jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade min mixplats exakt sådär förut o det var fanimig helt omöjligt att få fason på basresponsen oavsett vad jag gjorde med basdämpning och absorbenter, så jag tror att du bara kommer bli förbannad... det blev jag. 😄

Jo jag förstår det 😛.

Men jag har bestämt att jag ska tänka om lite. Kommer att försöka få så okey akustik i vardagsrummet, inte perfekt men bättre. För det krävs lite fix i de lägre frekvenserna. Mäta räkna, möblera om och se sedan vad som krävs.

Nu fick jag nytt jobb igår så äntligen får man ett normalt liv, inte bara jobb 31013030 timmar i veckan. Blir inte än med det är lika bra att börja planera och tänka redan nu. 😆

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...