Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 KÖPING KÖPING KÖPING KÖPING ÄR jönköping utan jön!
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Även om Hans är skolad pianist, kallar man honom inte pianist i bandet som han spelar trummor i. Då kallar man honom trummis. (jämförelse predator-byte då alltså)
SadamJR Postat 8 februari 2010 Trådstartare Postat 8 februari 2010 Jo, ett djur som är predator kan också vara ett byte. Men när man använder ordet predator, är det i sammanhang där just det djuret är predator, aldrig när det är ett byte. Ungefär som med rovdjur då?
Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 jag tycker rovdjur, om man tar fiddens exempel, skulle bli som att säga musiker. typ
Pico Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 jag tycker rovdjur, om man tar fiddens exempel, skulle bli som att säga musiker. typ Musiker är rovdjur? 😆
debatt Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Grattis till pensioneringen, Gote! gulaschsoppa//:debatt
Dingbats Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 jag tycker rovdjur, om man tar fiddens exempel, skulle bli som att säga musiker. typ Men predator och rovdjur är ju exakt samma sak. Predator är bara en idiotisk direktöversättning från engelska.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Grattis till pensioneringen, Gote! gulaschsoppa//:debatt Tack debatt! 😆 /Banan
debatt Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Men predator och rovdjur är ju exakt samma sak. Predator är bara en idiotisk direktöversättning från engelska. Ordet predator var en ny bekantskap för mig. Kunde vara en föregångare till datorn, kulram? 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 (redigerat) Ungefär som med rovdjur då? Nej, det är inte riktigt samma sak. En ko är en predator ur gräsets synvinkel. Det är dock aldrig ett rovdjur, eftersom ett rovdjur är ett (dägg)djur som jagar och äter andra djur. Redigerat 8 februari 2010 av Fidden
Pazo Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Nej, det är inte riktigt samma sak. En ko är en predator ur gräsets synvinkel. Det är dock aldrig ett rovdjur, eftersom ett rovdjur är ett (dägg)djur som jagar och äter andra djur. PRECIS!
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Däggdjur? Hur kom de in i den här förvirrade diskussionen? Är inte krokodilen ett rovdjur? 😆
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Ok, haha. 😆 Vi som diskuterar är naturligtvis däggdjur, men det var väl knappast det jag menade, eller hur?
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Däggdjur? Hur kom de in i den här förvirrade diskussionen? Är inte krokodilen ett rovdjur? 😆 Rovdjuren (Carnivora) är en ordning i klassen däggdjur.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Trodde att jag hade växt förbi det där med att lära sig nya saker... 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 hehe, en dag då man inte lär sig något nytt är en dålig dag.
Gote Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 hehe, en dag då man inte lär sig något nytt är en dålig dag. Sedär, det visste jag inte! 😆
Fidden Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 En dag då man inte fyller år är en dålig dag! 😆 Ja, om man med år även menar hål.
Dingbats Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Rovdjuren (Carnivora) är en ordning i klassen däggdjur. Jo, fast här pratar vi väl ändå om två olika betydelser för ordet "rovdjur". Dels den biologiska facktermen som betyder ordningen carnivora, och dels den vardagliga betydelsen "djur som äter djur". Precis som "djur" kan betyda "organism inom riket animalia" och "djur som inte är en människa".
Recommended Posts