Jump to content
Annons

Spelställen, mindre musikcafé och liknande i Europa


debatt

Recommended Posts

Hello!

Undrar om någon känner till något eller några små caféer eller liknande i Europa (Paris, Prag, Berlin, Luxembourg, Cannes etc.) som är av typen musikcaféer. Det finns ett och annat i min hemstad där det bara är att dyka upp på s.a.s., så visst borde det finnas några okomplicerade såna annorstädes också. Där man liksom bara anmäler sitt intresse, så är det grönt ljus.

Tänkte åka runt 2-3 veckor i sommar och spela utomhus, men tänkte senare att det kanske kunde vara kul att spela inomhus, eller varför inte både och...

Det är inga konsert venues jag söker utom mindre ställen där folk fikar och där någon kan spela "i ett hörn"...

Musik under kaffet, typ.

Jag har inte uppträtt förut.

"Självklart finns det sådana ställen", men det är inte den typen av svar jag (och kanske andra(?)) söker, utan mer berättelser ni kan delge från era egna upplevelser av sådana uppträdanden. Vad hette stället?

😆

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du inte har uppträtt förrut, så är nog det starkaste tipset att börja på hemmaplan. Testa det några svängar före du ska ut i stora världen. Om man får veta var din hemmaplan/område är, så blir det lättare att tipsa.

Det är en vansinnig skillnad att sitta och klinka i vardagsrumet, mot att lira inför publik, så skaffa lite scenvana först, innan du beger dig iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Startade inte du en precis likadan tråd för ett halvår sen?

Niet.

Den handlade om hur man söker tillstånd för att spela utomhus runtom i Europa (med gitarrfodralet öppet).

Indirekt berörde tråden olika städer, men inga konkreta spelställen - och i synnerhet inga inomhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte har uppträtt förrut, så är nog det starkaste tipset att börja på hemmaplan. Testa det några svängar före du ska ut i stora världen. Om man får veta var din hemmaplan/område är, så blir det lättare att tipsa.

Det är en vansinnig skillnad att sitta och klinka i vardagsrumet, mot att lira inför publik, så skaffa lite scenvana först, innan du beger dig iväg.

Varför det? Ett ställe i Göteborg kan väl vara större än ett i Paris.

Det handlar inte om några konserthus direkt, utan mer om små caféer och liknande.

Vad har det för betydelse var det sker?

Tänkte passa på att spela lite under den resa jag ändå ska göra.

Om jag har med digitalkameran kanske jag t.o.m kan lägga upp ett klipp. 😉

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det? Ett ställe i Göteborg kan väl vara större än ett i Paris.

Det handlar inte om några konserthus direkt, utan mer om små caféer och liknande.

Vad har det för betydelse var det sker?

Tänkte passa på att spela lite under den resa jag ändå ska göra.

Om jag har med digitalkameran kanske jag t.o.m kan lägga upp ett klipp. 😉

😑

ok, kör hårt. Har du aldrig spelat offentligt förrut så vet du säkert bäst. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Känner inte till några spelställen men jag tror att många caféägare skulle bli glada om det kom in en trubadur och ville spela. Du kanske inte får nåt gage men kan ju alltid låta en hatt gå runt. Känner till flera som fått in hyfsat med cash på det viset. Friskt vågat, hälften vunnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Niet.

Den handlade om hur man söker tillstånd för att spela utomhus runtom i Europa (med gitarrfodralet öppet).

Indirekt berörde tråden olika städer, men inga konkreta spelställen - och i synnerhet inga inomhus.

Om det inte blev några gitarrfodralspelningar då.. Vad är oddsen att du vågar dig ut den här gången?

Ut och spela för 17 gubbar! Googla, Maila, Ring. Sitt inte "bakom lappisen" och hoppas att något från-ovan-svar på ett forum ska skicka upp dig på en scen i Paris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte blev några gitarrfodralspelningar då.. Vad är oddsen att du vågar dig ut den här gången?

Ut och spela för 17 gubbar! Googla, Maila, Ring. Sitt inte "bakom lappisen" och hoppas att något från-ovan-svar på ett forum ska skicka upp dig på en scen i Paris.

Ciao. Den tråden handlade om samma sommar, dvs. den 2010.

Oddset är 1.00.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt. Ring samtliga svenska resebolag, de har kontakt med hotell över halva världen, kolla om de behöver en trubadur som underhåller.

Hotell är bra.

Var går gränsen för "trubadur" numera?

Förr var det väl snävare.

Såg helst att jag kunde ansluta till förstärkare också.

Kanske ha bakgrundskomp på cdr e.d.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Känner inte till några spelställen men jag tror att många caféägare skulle bli glada om det kom in en trubadur och ville spela. Du kanske inte får nåt gage men kan ju alltid låta en hatt gå runt. Känner till flera som fått in hyfsat med cash på det viset. Friskt vågat, hälften vunnet.

Är detta till dig närstående personer?

Önskvärt om du kunde få fram namnet på åtminstone ett ställe.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du?

nä, det tror jag inte, men du kan ju höra med vår forne vän "Musik" (här på forumet). Han var ju också från den delen av sverige men han hade ju iof stora planer på större gig runt om i världen (dock också oetablerad). Han kanske har endel bra tips...

Har själv hållit på en hel del och spelat. Hade mitt första offentliga "gig" när jag var 13 år. Nu håller jag på med musik och spelande på heltid, och jag kan inte nog poängtera vikten av att ha scenvana... Tror dock att, om man vill ha någon form av framgång, testa att spela på hemmaplan först.. bara för att känna av. Oavsett i vilket sammanhang. Sen funkar det säkert också fint att släpa runt på sin gitarr på utecaféer runt om i europa. Åter igen, kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

nä, det tror jag inte, men du kan ju höra med vår forne vän "Musik" (här på forumet). Han var ju också från den delen av sverige men han hade ju iof stora planer på större gig runt om i världen (dock också oetablerad). Han kanske har endel bra tips...

Verkar vara en smått galen person. Såg att han var som "gäst" i tidigare inlägg. Är nog avregistrerad då, eller nåt.

De spelningar JAG talar om är så små att man ens knappast ska behöva boka dem...

Man kan ju inte börja med ett konserthus direkt.

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det är relevant att prata om att skaffa sig scenvana i det här fallet.

Ser ingen skillnad i att spela några låtar i Göteborg eller Paris.

Hör som sagt av dig till resebyråer, Googla, tror du kan hitta en del på myspace också.

Hade jag varit du så hade jag satsat på att leta upp en fin park, öppna en bag in box och plocka fram gitarren.

Vem vet, kanske leder det till ett möte med någon som sedan känner någon som har en krog 🤪

Ang. backtracks och trubadureri så är det vanligt förekommande, men jag vet inte om det finns något jag gillar mindre 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och polaren var till Winningen i Tyskland för några år sen och bytte motor i en segelbåt. På kvällen gick vi på en pub och ölade lite, hade med en gitarr, och började sjunga hejvilt, folk tjoade å skrek. Rätt vad det var kom bartendern med en bricka full i mynt som han samlat in utan att vi frågat om det. Det räckte till en hel del groggar och äckliga grappasupar.

Det är bara att åka iväg och spela som fan och se glad ut. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta till dig närstående personer?

Önskvärt om du kunde få fram namnet på åtminstone ett ställe.

😮

Mjaaa. Inte riktigt så. De berörda har snarare fått erbjudande om att få spela och sen blivit erbjudna mat/resa och hattpengar som i sin tur genererade stålar 😄

Det som borde testas i ditt fall är:

Fråga en krog/café om du får stå utanför dörren ett tag under lunchrusningen med ett gitarrfodral (fordral 😄 ) och lira. Funkar det i sin tur bra så kanske du kan komma innanför under kvällen. Ingen aning om ditt mål är att tjäna pengar eller bara få fram din musik men ingen förlorar iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...