Jump to content
Annons

Lurar för MP3'n (Skullcandy?!)


Sargaroth

Recommended Posts

God eftermiddag.

Nu i juletid så vankades det ju julklappar, och far min gav mig ett par Sennheiser HD 408 köpta på Siba. När jag satte mig och jämförde dessa med mina AKG K240 MkII som för tillfället fungerar som studiolurar och mp3-lurar i brist på bättre (läs lurar som jag hellre skulle slänga runt halsen en dag på stan), så upptäckte jag att de hade en väldigt massiv bas, precis som utannonserat, och det var ju inte så stora problem. Dessvärre skar de diskanten ungefär vid hörselskadad technoklubbsungdoms nivå, runt 16k mao. 😄

Följande är alltså givet;

Jag har runt 500 spänn tillgodo på Siba om det vill sig väl med produktreturen, och undrar nu följande:

Vad skall jag med denna budget införskaffa mig i lurväg som finns att köpa på Siba?

Jag undrar lite över Skullcandylurarna bland annat. Just Hesh-modellen är ju ett val som faller in i dessa kriterier. Kort och gott, är de något att ha?

MVH

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ingen personlig erfarenhet av Skull Candy, men av vad jag hört så är de tämligen dåliga - framförallt i förhållande till priset man ger för dem.

Koss är nog ett säkrare kort. Porta Pro är ju ruggigt bra för att bara kosta ~350 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ägt följande "mp3-lurar" (in-ear-canal) kronologiskt: Sennheiser CX300 v.1, Sony MDR-EX71, Creative EP-630, Philips SHE-9620, Sennheiser CX300 v.2. Tyvärr har jag ju inget minne av de tidiga, men alla lurar har jag haft länge, vilket visar att jag ändå varit nöjd med ljudet (har lyssnat in-ear i snart tio år, och har åkt grymt mycket buss till/från skolor, så jag har lite "erfarenhet" av mp3-lyssnande 😄).

De enda jag inte hade särskilt länge var SHE-9620, men det var bara för att morsan råkade slänga dem i tvätten en vacker dag. Jag satt då grymt länge och kollade tester och jämförde lurar (här är en jätteintressant sida jag hittade med tester) och då kom jag fram till att version 2 av CX300 - de första lurarna jag hade - som släpptes 2006 klådde många lurar som var flera prisklasser högre.

Tyvärr var första intrycket av CX300 v.2 inte jättebra. Jag tyckte de kändes överdrivet "hängmatta" (tänk EQ-kurvan). Så jag skulle egentligen vilja jämföra dem med hundralappen billigare SHE-9620, för att döma av min första lyssning i CX300 v.2 så var jag ju alltså van vid en behagligare ljudbild, och det var de jag hade precis innan.

Tänkte bara skriva ner mina erfarenheter, kanske hjälper de någon någongång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för tipsen. Inser själv att det enda som gäller naturligtvis är att dra in på mellandagsrean och lyssna själv, men tänkte att man skulle höra sig för 😛

Det enda jag har emot Porta Pro är att jag tycker att de skaver efter ett tag mot örat. Är ganska förtjust i Overear-lurar av den anledningen, framförallt sådana som går att bära runt halsen också, modell SONY HQ1900. Sen fastnar Porta i håret också, men det är ju en annan femma 😳

Korkat förresten att SkullC skulle göra nåt så bonddumt att tillverka lurar som låter skit men ser snygga ut. Jag menar, har någon någonsing sett en liknande affärsidé tidigare? 'wink' 'wink'

S

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Agree angående SC lurarna. Har ett par camo färgade. Skit dålig bas återgivning, dessutom sitter de rätt dåligt över öronen. Har de mest till dataspelande.

Det enda bra är att de har löstagbar flasköppnare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle också köra på Koss Porta Pro. Har haft ett par innan. De låter bra för liten peng och ser faktiskt fulsnyggt häftiga ut. Däremot upplever jag att de var lite bräckliga, men åt andra sidan så var jag en vildning när jag hade dem så det kan ha varit därför de pajade lite.

Det som pajade var annordningen där luren sitter fast i själv stommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Koss porta pro också å de är ljusår bättre än skullcandy, nackdelen är att de inte är täckta. Skulle ja ha lurar för musik å inte behöver täckta skulle jag köpa porta pro utan tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera vilken Sennheiser-lur som helst framför Scullcandy.

Jag har nog aldrig i hela mitt liv hört en lur som varit så fruktansvärt förfärligt värdelös som Scullcandy-lurarna.

Det värsta är att jag inte ens överdriver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...