Jump to content
Annons

Vad har man rack till?


Badertheinvader

Recommended Posts

Jag sitter här med min MacBook Pro, tascam us-122L ljudkort, Presounus HP4 hörlursförstärkare, fostex monitorer och dyl. men jag har inga rack, det är där min fråga kommer in. Vad använder man rack till det finns ju miljardtals med pluggar som är precis samma sak.

Andra delen av frågan om jag nu skulle få ett vettigt svar "du behöver rack...." är det nödvändigt om man då har ett sånt ljudkort som jag har (2in 2ut (mic o tele)) och hur kopplar man då in det.

Sista delen av frågan vad finns det för förslag på rackenheter du kan använda för det jag tror är att man använder rack för att man ska ha saker och ting på riktigt och mixtra med i stället för att hålla på med musen och om det är så hade det varit asnice och ha en FET eq

snälla hjälp mig med detta och svara på min fråga

tack på förhand

Edit Jag vet vad rack är men jag menar just det man monterar i ett rack

Redigerat av Badertheinvader
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rack är bara benämningen på de olika monteringsmöjliheterna för 19" enheter. Du kan ha allt ifrån två skopor russin till en EQ i ditt rack, vad du behöver är upp till dig. Du behöver inget rack för att använda prylar som monteras i ett rack, har du bara en hårdvaru EQ så kan du ställa den på skrivbordet och koppla in den.

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst: Rack har du fått förklarat. Burkarna som du skruvar in i racket, kallas rackenheter eller outboards. Om jag tolkar din fråga rätt så borde du alltså inte fråga vilket rack du ska ha (det finns många olika sorters rack, men rack är som sagt bara det som man skruvar fast prylarna i).

Om din fråga är vad du behöver ha för prylar, så finns det inget enkelt svar, utan det beror på vad DU tycker att du saknar bland dina plugins. De flesta har egentligen inget behov av några rackenheter, utan det duger alldeles utmärkt med plugineffekter i DAW-programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång i världen var ett rack det sexigaste man kunde ha, speciellt om man var gitarrist med pudelfrisyr. Ingen sådan ville bli sedd, eller hörd, på scen utan ett rack för några hundra tusen fullproppat med det allra senaste inom effektteknik. Det där är ganska länge sen nu dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligare vid Inspelning och man kan se det bättre än vid mjukvaru saker.

Mjukvaru saker antar jag är vanligare vid POST production också.. spec vid såna äckel

technoare... Jag tycker bäst om Rack enheter 🙂 Det blir nästan som ens älsklingar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...