Jump to content
Annons

Är detta en bra musikdator?


jawnknewp (oregistrerad)

Recommended Posts

jawnknewp (oregistrerad)

Hej

Har googlat lite efter tips på bra bärbara musikdatorer men hittar mest äldre trådar. Det kommer ju ny teknik hela tiden 😉

Jag använder idag en liten ultraportabel dator med Vista. Som ljudkort har jag en Zoom H4 stereosamplare och min programvara är Cubase LE 4. Jag har stora problem att få allting att funka. ASIO-drivrutinen till H4:an funkar inte och sen jag uppdaterade Cubase har även HAlionONE slutat funka. Tänkte jag skulle börja om från scratch med ny dator.

Hittade den här på Dustin:

http://www.dustinhome.se/pd_5010364470.aspx

SATA-disk och Core 2 duo är väl typ det man bör ha? Finns det något mer man bör leta efter hos en musikdator? Ser ni något som saknas i denna?

Sen undrar jag även vilket musikprogram ni rekommenderar? För några år sen när jag höll på mer med musik så använde jag SONAR. Nu kör jag med Cubase eftersom jag fick det när jag köpte H4:an, men jag tycker det buggar som fan. Finns det nåt enkelt, kraftfullt stabilt som inte kräver hela min fritid att lära sig?

Stort tack för hjälp och synpunkter.

/john

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Hej

Har googlat lite efter tips på bra bärbara musikdatorer men hittar mest äldre trådar. Det kommer ju ny teknik hela tiden 😄

Jag använder idag en liten ultraportabel dator med Vista. Som ljudkort har jag en Zoom H4 stereosamplare och min programvara är Cubase LE 4. Jag har stora problem att få allting att funka. ASIO-drivrutinen till H4:an funkar inte och sen jag uppdaterade Cubase har även HAlionONE slutat funka. Tänkte jag skulle börja om från scratch med ny dator.

Hittade den här på Dustin:

http://www.dustinhome.se/pd_5010364470.aspx

SATA-disk och Core 2 duo är väl typ det man bör ha? Finns det något mer man bör leta efter hos en musikdator? Ser ni något som saknas i denna?

Sen undrar jag även vilket musikprogram ni rekommenderar? För några år sen när jag höll på mer med musik så använde jag SONAR. Nu kör jag med Cubase eftersom jag fick det när jag köpte H4:an, men jag tycker det buggar som fan. Finns det nåt enkelt, kraftfullt stabilt som inte kräver hela min fritid att lära sig?

Stort tack för hjälp och synpunkter.

/john

Det är tveksamt om drivrutinen kommer funka bättre bara för att du byter dator, men nåt verkar skumt för Cubase borde inte vara så buggigt... vad är det för ultraportabel dator du har nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lilla erfarenhet säger mig att du betalar en del för märket på denna datorn. En sony Vaio kostar i regel lite mer än en dator från en annan tillverkare med samma spec. Men det är såklart subjektivt.

jag sitter själv i hemstudio med en laptop, dock en Hp men jag har ärligt talat inte ett problem i världen med produktion och inspelning på grund av att det är en laptop.

Mitt tips är att kolla efter andra datorer med samma prestanda, det kan mycket väl hända att du får en kraftigare dator för samma pengar om du lämnar sony vaio...

Men vad vet jag? lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter själv på en dell laptop på 2.1 GHZ dualcore, 4GB Ram och en 5400rpm HD.

Det fungerar smärtfritt med SONAR P.E.

Att jag sedan vill uppgradera till en stationär som har snabbare cpu, samt snabbare HD (minst 7200 rpm) är en annan femma.

Hårddiskshastighet och processorkraft är ju A & O när man ska pyssla med audioinspelning. Och givetvis RAM förstås.

Den du funderar på fungerar säkert så länge projekten inte är alltför krävande, med många realtidseffekter och lika många tunga audiospår etc.

Jag slår alltid ett slag för SONAR. Jag ställer det mot Cubase 5 som jag har kört ett tag. Förvisso är det också gjutet,

men SONAR gör samma saker, utan att vara så jävla omständigt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

jawnknewp (oregistrerad)
Det är tveksamt om drivrutinen kommer funka bättre bara för att du byter dator, men nåt verkar skumt för Cubase borde inte vara så buggigt... vad är det för ultraportabel dator du har nu?

Det är nån HP-historia som jag tagit över efter min far. Den enda ASIO-drivrutinen som funkar har typ 300ms latency. Varken ZOOMs drivrutin eller ASIO4all fungerar. Och jag blev lite irriterad på Cubase när Halion slutade funka bara för att jag installerade senaste Cubase-updaten.

Det bästa vore naturligtvis om jag kunde få igång allt på min nuvarande dator men det känns hopplöst. Har googlat som fasiken efter olika felmeddelanden osv som dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det är nån HP-historia som jag tagit över efter min far. Den enda ASIO-drivrutinen som funkar har typ 300ms latency. Varken ZOOMs drivrutin eller ASIO4all fungerar. Och jag blev lite irriterad på Cubase när Halion slutade funka bara för att jag installerade senaste Cubase-updaten.

Det bästa vore naturligtvis om jag kunde få igång allt på min nuvarande dator men det känns hopplöst. Har googlat som fasiken efter olika felmeddelanden osv som dyker upp.

Vad är det för os? Har som sagt svårt att tro att en drivrutin skulle fungera bättre bara för att du köper en ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

jawnknewp (oregistrerad)
Vad är det för os? Har som sagt svårt att tro att en drivrutin skulle fungera bättre bara för att du köper en ny dator.

Vista. Det står en liten etikett på datorn att den är byggd för XP egentligen men farsan slängde in Vista på den.

Problemet med ASIO-drivaren är att när man öppnar Device manager i Cubase och väljer ZOOM H Series ASIO så säger den "error initializing driver". Det problemet tillsammans med HalionOne-buggen gör att jag bara vill kasta ut datorn och skaffa nåt nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista. Det står en liten etikett på datorn att den är byggd för XP egentligen men farsan slängde in Vista på den.

Problemet med ASIO-drivaren är att när man öppnar Device manager i Cubase och väljer ZOOM H Series ASIO så säger den "error initializing driver". Det problemet tillsammans med HalionOne-buggen gör att jag bara vill kasta ut datorn och skaffa nåt nytt.

Det kanske inte finns riktiga drivrutiner till flera saker i din maskin som fungerar med VISTA.

Har du testat att använda det inbyggda ljudkortet i datorn med ASIO4all-drivrutinen?

Jag skulle ha testat XP på datorn om du har chansen.

Annars låter det ju som att vilken annan dator som helst skulle fungera. CUBASE fungerar ju på vilken dator som helst tycker jag mig ha märkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det kanske inte finns riktiga drivrutiner till flera saker i din maskin som fungerar med VISTA.

Har du testat att använda det inbyggda ljudkortet i datorn med ASIO4all-drivrutinen?

Jag skulle ha testat XP på datorn om du har chansen.

Annars låter det ju som att vilken annan dator som helst skulle fungera. CUBASE fungerar ju på vilken dator som helst tycker jag mig ha märkt.

En laptop som jag varmt får rekommendera är laptopen "Barbara" som är en Racktone-Maskin ifrån Fitzpatrick. Den är dock inte svenskbyggd men man har på Racktone låtit ett annat företag ta fram en pålitlig och hård testad optimerad laptop när det gäller både för hårdvara och mjukvara. Jag har precis införskaffat mig en sådan innan jul och fick betala ca 14 - 15.000 kr. Jag kör Windows 7 64 bitars Home Premium med 4 gb ram DDR2-minnen på ca 800 Mgh. Hårddisken är på ca 250 Gb, 5400 varv/min. Man bör nog inte ha mer än 5.400 varvs-diskar då 7.500 varvaren gör att laptopen har en tendens att bli väldigt varm, vilket i sig kan få datorn att få tupp-juck.

Jag kör själv Cubase 5 (64-bitars) med Native-Instruments Komplete 6, Toontracks produkter och dessa mjukvaror ställer ganska höga krav på tillförlitlighet, prestanda. Då jag själv både nu och då får en del uppdrag med en deadline på ibland mindre 2 dagar, så måste systemet fungera utan några konstigheter. Nu har jag inte hunnit köra några kraftiga tunga projekt ännu då jag har installerat en hel del, men jag förutsätter att denna Barbara laptop skall fungera utmärkt då man betalar ca 15.000 kr.

Men som sagt var, kolla in denna maskin på www.racktone.com

Lycka till med köpet.

M.v.h.

Fredking

Link to comment
Dela på andra sajter

En laptop som jag varmt får rekommendera är laptopen "Barbara" som är en Racktone-Maskin ifrån Fitzpatrick. Den är dock inte svenskbyggd men man har på Racktone låtit ett annat företag ta fram en pålitlig och hård testad optimerad laptop när det gäller både för hårdvara och mjukvara. Jag har precis införskaffat mig en sådan innan jul och fick betala ca 14 - 15.000 kr. Jag kör Windows 7 64 bitars Home Premium med 4 gb ram DDR2-minnen på ca 800 Mgh. Hårddisken är på ca 250 Gb, 5400 varv/min. Man bör nog inte ha mer än 5.400 varvs-diskar då 7.500 varvaren gör att laptopen har en tendens att bli väldigt varm, vilket i sig kan få datorn att få tupp-juck.

Jag kör själv Cubase 5 (64-bitars) med Native-Instruments Komplete 6, Toontracks produkter och dessa mjukvaror ställer ganska höga krav på tillförlitlighet, prestanda. Då jag själv både nu och då får en del uppdrag med en deadline på ibland mindre 2 dagar, så måste systemet fungera utan några konstigheter. Nu har jag inte hunnit köra några kraftiga tunga projekt ännu då jag har installerat en hel del, men jag förutsätter att denna Barbara laptop skall fungera utmärkt då man betalar ca 15.000 kr.

Men som sagt var, kolla in denna maskin på www.racktone.com

Lycka till med köpet.

M.v.h.

Fredking

Shit, kan förstå att det är en riktig bra "musikdator", men 14-15 lax det var väl mkt. Borde åtminstonde fått ddr3 minne, quadcore eller i5 processor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, kan förstå att det är en riktig bra "musikdator", men 14-15 lax det var väl mkt. Borde åtminstonde fått ddr3 minne, quadcore eller i5 processor osv.

Lite andra saker man betalar för i dessa fall, som t ex ett BIOS framtaget för musikproduktion för att minimera konflikter och flaskhalsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Lite andra saker man betalar för i dessa fall, som t ex ett BIOS framtaget för musikproduktion för att minimera konflikter och flaskhalsar.

Men vad betyder det i praktiken? Det räcker ju med att kolla så att det inte finns några kända konflikter.

Är det inte dags att slå sönder myten om "musikdatorerna" en gång för alla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker ju med att kolla så att det inte finns några kända konflikter.

Men hur gör man det om man skall handla på El-giganten som du skrev i din andra tråd?

Vilka kända konflikter menar du?

IRQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad betyder det i praktiken? Det räcker ju med att kolla så att det inte finns några kända konflikter.

Är det inte dags att slå sönder myten om "musikdatorerna" en gång för alla?

Vilken myt? Att det byggs (eller "tas fram") modeller med hårdvarukonfigurationer (och oftast optimerat OS) som visar sig fungera bra med musikhårdvara är väl knappast en myt...

Eller påstår du att alla datorer fungerar lika bra med ljudkort? 😆

Givetvis så kan man bygga sin egen Frost eller Racktone för mindre pengar men hu mycket pengar är din tid värd?

Mac? Nä, orkar inte börja… 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...