Jump to content
Annons

Hur mastrar jag fram bra ljud i Reason 4


P0ntan

Recommended Posts

Hej.

Jag har hållit på å mixtra med reason i ca ett år nu å har fått till några låtar.

Men när jag "bouncear" dom till wav filer så låter det som man lyssnar genom ett rör både när jag lyssnar i lurar och högtalare. Ljudet blir väldigt "grötigt" och platt. Fast när jag lyssnar på låtarna i mina studiolurar direkt från reason så låter det skitbra.

Försöker mastra med compressor maximaiser och EQ å har testat att ställa in dom på en massa olika sätt och ljudet ändras absolut men "rör ljudet" finns alltid kvar.

Någon som vet vad jag ska göra för att få bra ljudkvalitet?

Tack

/Pontus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

föreslår att du gör en mix först. sedan en mastring.

använd lurar bara för att höra ljudens placering

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja d e ganska svårt att förklara. Men testade att dra ner på compressorn och där hade du rätt ljudet blev lite klarare. Men det största problemet kvarstår och det är den här "rör"känslan eller man kan säga att det låter instängt. Nästan som det är en vägg mellan ljudet och lyssnaren/mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grodin (oregistrerad)
Hej.

Jag har hållit på å mixtra med reason i ca ett år nu å har fått till några låtar.

Men när jag "bouncear" dom till wav filer så låter det som man lyssnar genom ett rör både när jag lyssnar i lurar och högtalare. Ljudet blir väldigt "grötigt" och platt. Fast när jag lyssnar på låtarna i mina studiolurar direkt från reason så låter det skitbra.

Försöker mastra med compressor maximaiser och EQ å har testat att ställa in dom på en massa olika sätt och ljudet ändras absolut men "rör ljudet" finns alltid kvar.

Någon som vet vad jag ska göra för att få bra ljudkvalitet?

Tack

/Pontus

Hej.

Det låter väldigt mystiskt, och det verkar som något inte funkar som det ska.

Men kan det kanske vara så att du inte fått till mixen ordentligt?

Ladda ner den här videon och tillhörande pdf, det hjälpte mig att förstå en del saker.

http://arnout.engelen.eu/files/video/

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Ja, det låter faktiskt lite som det. Men det borde man märka..?

Låter wav-filen annorlunda än låten när du spelar upp den i Reason? Det kan ha med många saker att göra - dels samplerate som du bouncar ner grejerna i och dels om du t.ex. har fullt spett på alla reglarna på mixerbordet. Det KAN låta ok i reason och när du sedan mixat ner och lyssnar på wav-filen låter allt crap.

Se till att inga ljud hamnar ovanför "grönt" på mixerbordet:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...