Jump to content
Annons

Löda mikrofonkablar, vilken temperatur, lödspets och tenn?


ErikP120

Recommended Posts

Tack Claes!

Ska bara förtydliga att mina funderingar inte enbart syftar till att ge mig en bra signal utan det är mestadels att jag har för vana att ta argument till sin spets och köra teorin i botten tills jag inte har några frågetecken kvar. De frågor som berör mitt direkta problem klaras oftast av ganska tidigt, men alla svar väcker nya funderingar och då svävar jag mer än gärna iväg tills alla trådar knutits ihop, vilket de dock sällan gör, men man lär sig lite kuriosa på köpet åtminstånde.

Inga problem. Det kan vara nyttigt för andra som inte vågar fråga lika mycket också, så det är bara bra att köra på. 🙂

Även om en person (med eller utan stor kunskapsmässig respekt inom området) säger att tennet är till att fixera och inte leda så ifrågasätter jag det från det ögonblicket att jag inte förstår logiken fullt ut. Givet, att svaret i sig inte kommer att ha någon som helst påverkan på min lödning i allmänhet.

Egentligen är det främst till för fixeringen, men det är ju också ledande, så det är ingen katastrof i våra frekvensområden, om man inte gör det perfekt. Ett problem om man inte skulle få galvanisk kontakt, är att tennet är mekaniskt sett ganska känsligt. Det är ju mjukt så att det kan gå sönder om det utsätts för yttre krafter. Det gör att kopplingen inte blir lika säker om man låter tennet bli en ledare, som om man har galvanisk kontakt mellan det man löder ihop. Utan yttre påverkan (sittande lugnt i en hemstudio) kvittar det däremot - åtminstone i audiofrekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Tjenare alla, har nu lött mina 10 första kablar och utvecklingen sker exponentiellt, första kabeln tog en jävla tid att få till jämfört med den senaste. Tyvärr så lyckas jag nästan uteslutande kapa en eller två kardeler på ledarna när jag drar av höljet. Min fråga: Hur dåligt är det för ljudet att man kapar 1 eller 2 kardeler? De har ju fortfarande galvanisk kontakt med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

60bly 40tenn är bäst för ljud. 240 grader..

Men egentligen spelar INGEN av det här roll eftersom hela alltet är VÄLDIGT passivt 😛

Det är nästan omöjligt att ha sönder något om man ska löda kablar...

TRS kontakterna bör egentligen inte bli HETA då vette fan vart man löder nånstans..

Låter som en första gångs lödare? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare alla, har nu lött mina 10 första kablar och utvecklingen sker exponentiellt, första kabeln tog en jävla tid att få till jämfört med den senaste. Tyvärr så lyckas jag nästan uteslutande kapa en eller två kardeler på ledarna när jag drar av höljet. Min fråga: Hur dåligt är det för ljudet att man kapar 1 eller 2 kardeler? De har ju fortfarande galvanisk kontakt med varandra.

Sträckan som ledaren är klenare pga dessa kardeler är ju försumbar så det är inget att bry sig om.

Iofs vet jag ju inte vad det är för kabel, och hur många kardeler det var från början men det är nog ingen fara. Vad använder du för tång när du skalar?

Om du kör med sidavbitare så kan du testa att vända på den (alltså greppet i handen)

Om du håller på ena sättet kommer det att gå fler kardeler än på det andra när du skalar.

Link to comment
Dela på andra sajter

60bly 40tenn är bäst för ljud. 240 grader..

Jag har helt blyfritt tenn, visste inte att det var bra att ha bly i då jag köpte. Dessvärre måste jag dra upp tempen till ca 350 grader för att kunna löda smidigt. När jag löder XLR honor så fyller jag kanalerna med tenn först och sedan smälter jag tennet samtidigt som jag för in ledarna. Har jag 240 grader i den manövern så får jag hålla stiftet mot tennet i evigheter innan det händer något. Kan det ha att göra med att det är blyfritt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tenn smälter vid låg temp så det är ganska konstigt att du behöver 350 grader. Det som är bra med mycket bly i är att det leder MYCKET bättre, så oxiderar det inte lika lätt, när man löder "På" stift å sånt är det inte så jätte känsligt egentligen. tjockare stift å sånt tar ju längre tid. men man behöver inte ha så jättevarmt.. Eftersom dem är ganska tåliga för värme de där stiften..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...