Jump to content
Annons

Spela in i stereo, måste jag då ha 2 mikrofoner?


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Jag har googlat stereo vs mono men förstår inte riktigt exakt hur det ter sig.

Mono är 1, Stereo är 2, Jag spelar alltid in i mono just nu, men om jag skulle vilja spela in exemeplvis en akustisk gitarr i sterepo, måste ajg då ha två mikrofoner? för om jag skapar ett stereospår o spelar in i cubase så kan jag ju inte panorera mer än åt ett håll?

Vad är det för fördel för mig att spela in i stereo..går det likabra i mono? och sen mixa ner till stereo? eller?:S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man spelar in i stereo är det vanligaste är att man använder två matchade mikrofoner av något slag men det finns gott om stereomickar med två membran i sig som du ställer i mitten framför stereokällan.

Vad det gäller gitarrinspelning beror det på vad du vill uppnå för sound. Många anser att det är onödigt att spela in en gitarr i stereo eftersom en gitarr har en väldigt liten naturlig stereobild, till skillnad från ett överhäng till exempel där man vill höra bredden på trumsetet. Vill du spela in en akustisk gitarr i stereo, eller dual mono som det blir i detta fallet, så skulle jag föreslå att du spelar in den med två mikrofoner på varsin monokanal. Sedan kan du testa att panna kanalerna för att hitta rymd. Många sätter en mikrofon på halsen och en en bit från gitarren, riktad mot 12:e bandet, oftast en konding.

Det du verkar ha svårt för att greppa är skillnaden på mono och stereo. Mono betyder kort sagt "1" och stereo "2". En monokanal hanterar enskilda signaler medan en stereokanal hanterar två signaler. Stereo = L+R. Om du spelar in en monosignal som är routad till en stereoutgång kan du panorera monosignalen mellan stereoutgångens Left och Right kanaler och på så vis placera signalen i ljudbilden; max höger, max vänster, i mitten, eller någonstans i mellanlägena. Om du väljer att bounca till mono så förblir det 1 kanal och du förlorar möjligheten att placera ljudet i ljudbilden.

Om du lyssnar på tex beatles gamla låtar, när stereotekniken var ganska ny och "hypad" så kan man höra väldigt inovativa mixar där trumsetet ligger max höger och sången max vänster etc. Detta bygger givetvis på att man lyssnar genom två högtalare. Innan så var all musik i mono och spelades allt som oftast upp genom en högtalare.

Nu blev detta kanske mer än du behövde, men hoppas det hjälper dig i ditt problem trots allt.

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha två mikrofoner alternativt en stereomikrofon.

Fördelen med två mikrofoner är att du kan välja mellan olika stereouppmicknings-metoder, medan stereomickar är begränsade till X/Y-upptagning.

Om du sedan ska spela in i stereo eller inte, beror på hur du vill ha det. Anledningen till att man spelar in en gitarr i stereo, är att man vill ha mer känsla av rummet, så om inte rummet låter bra, är det ingen större idé att ge sig på stereoinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att ditt inlägg är menat som ett skämt...-annars råder jag dig att lägga ner din studio hobby....

Jävligt uselt sagt av dig!

Skit i grisen ovan!

Att spela in en ackegura i stereo är definitivt att rekommendera.

Släng upp 2 st kondensatormickar i x/y vinkel. Ca 30 graders vinkel mellan mikrofonerna och 12:e bandet på din gitarr.

kör in dessa 2 mikrofoner på varsin mono-kanal. Sedan stereobreddar du önskvärt med hjälp av panoreringen på var kanal.

Detta kallas stereo-mickning, eller som ovan x/y mickning.

Andra sammanhang där stereo förekommer är t.ex. från syntar som har L/R-utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Granted, men är inte det en ganska kass idé i detta sammanhang? 😑

EDIT: Var inte meningen att späda på, Claes hann före.

Säg inte det... allt i ljudväg är värt att testa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

afan nu hajjar jag...men ær det viktigt att ha matchade mikrofoner eller kan jag køra på f.eks en akg mick och en se electronics?

Link to comment
Dela på andra sajter

afan nu hajjar jag...men ær det viktigt att ha matchade mikrofoner eller kan jag køra på f.eks en akg mick och en se electronics?

Enligt min högst oprofessionella amatöråsikt så säger jag bara: tuta och kör och lyssna på slutresultatet om det duger 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

afan nu hajjar jag...men ær det viktigt att ha matchade mikrofoner eller kan jag køra på f.eks en akg mick och en se electronics?

Visst går det bra, kör på. Det är dina öron som bestämmer om det fungerar bra eller dåligt, men du har aldrig något att förlora på att testa 😄

Men sök lite på internet om x/y mickning så slipper du kanske göra samma misstag som de flesta av oss har gjort 😮

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON sa:
afan nu hajjar jag...men ær det viktigt att ha matchade mikrofoner eller kan jag køra på f.eks en akg mick och en se electronics?

Vanligaste metoderna är nog X/Y, A-B och M/S.

Ska du köra X/Y eller A-B, så behöver du ha samma sorts mikrofon för att få en vettig stereobild.

Betydelsen av matchade par är däremot ofta lite överdriven eftersom det ofta gör större skillnad att ändra vinklingen på en mick, än om man har matchat par eller inte - men när det gäller billiga Kina-mickar, så kan det vara ganska stor skillnad mellan individer ibland - så där kan man gärna välja matchat par ändå, för säkerhets skull. Om det inte kostar väldigt mycket mer, så skulle jag dock alltid välja matchat par, för att slippa fundera på hur stor skillnad det egentligen är mellan mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Tack før alla svar..væntar lite med stereomickarna, har precis køpt en se electronics 2200t och en steinberg cc121 som en liten julklapp såh'ør føre jul...hoppas jag blir nøjd med mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har googlat stereo vs mono men förstår inte riktigt exakt hur det ter sig.

Mono är 1, Stereo är 2, Jag spelar alltid in i mono just nu, men om jag skulle vilja spela in exemeplvis en akustisk gitarr i sterepo, måste ajg då ha två mikrofoner? för om jag skapar ett stereospår o spelar in i cubase så kan jag ju inte panorera mer än åt ett håll?

Vad är det för fördel för mig att spela in i stereo..går det likabra i mono? och sen mixa ner till stereo? eller?:S

Stereoteknik:

Stereo är en teknik man använder för att kunna skapa en "fiktiv" ljudbild mellan två högtalare. Stereo är två kanaler (vänster och höger) därför krävs det två högtalare men dock inte nödvändigt vis två mickar (vid inspelning), men det återkommer jag till.

Stereotekniken utnyttjar att människan har binauralt hörande, altså att vi har två öron och att vi med hjälp av dom + hjärnan kan räkna ut var ljudet kommer ifrån. Men för vissa frekvenser så är det omöjligt att höra riktning, och de frekvenserna ligger i bas registret runt 20-200 Hz.

Hjärnan i sig räknar ut riktning för ljudet på två sätt, igenom att analysera tidsskillnaden för samma ljud på båda öronen för vissa frekvenser (typ 200-2000Hz) och ljudnivå för vissa (2000-20 000 Hz).

Vid inspelning finns olika tekniker, en teknik är stereoinspelnings teknik. Det finns olika stereoinspelnings sätt, men vad du måste ha är minst två mikrofoner.

Och för att fånga ett ljud så att det i en stereoanläggning får bredd i stereopanoramat (rummet mellan högtalarna) så placerar man mikrofonerna på olika sätt efter konstens alla regler.

Stereotekniker:

X/Y

Gamla skolans stereomick teknik, säkert och bra. Lite tråkigt ljud menar en del, men det kan man diskutera i millennium.

591px-XY-Stereo.png

Så där placeras mikrofonerna i detta fallet

A/B

Inte nytt, men nyare än X/Y vågar jag gissa. vid AB mickning behöver man inte ha mickarna bredvid varandra som vid X/Y, utan har istället ett avstånd (minst ungefär 50 cm för full stereobredd) mellan mickarna och riktar dem åt samma håll.

Har man för mycket avstånd i mellan mickarna så blir det ett hål i mitten av ljudbilden och en annan nackdel med A/B är att det lättare blir fasfel / kamfilter effekt än vid X/Y.

Andra stereoinspelnings tekniker är:

Blumlein X/Y, M/S, Konsthuvud, och panorerat mono.

Och nu kommer det som jag ville komma till i början... 😆

Det går att att göra flerspårsinspelningar med endast en mikrofon och sedan i ett inspelningsprogram panorera (flytta ljudet i ljudbilden) enskilda mono kanaler mellan left och right, men detta är inte en bra lösning...

Detta funkar jätte bra om man tex spelar in ett band i en studio, då mickar man upp allt och spelar in spåren separat eller samtidigt. Men då används flera mikrofoner samtidigt eller ibland enskilda mikrofoner.

Om du lätt vill göra en snygg inspelning av din gitarr och inte lägga mycket pengar på utrustning så har jag några förslag:

Monoinspelning:

Om du redan har en mick eller kan låna en mick av någon så kan du ju koppla den till datorn och spela in gitarren i mono. kondensator mick helst men en dynamisk mikrofon funkar ju också.

Sedan lyssnar du på gitarren när någon annan spelar och bestämmer vart du vill placera mikrofonen. Du måste även ha något att spela in den på, en dator som kan ta emot micken (fantommata om du använder kondensator), eller annan samplings enhet.

Denna lösningen skulle jag aldrig valt, men den är ju gratis om du kan låna en mick och om den går att koppla in i någon inspelare som du redan äger alt dator med inspelnings program och ingång för micken.

Gitarrens mikrofon:

Du kan spela in gitarren ifrån dess egna mikrofon (om den har det) in i ett samplings program. Men det kan krävas mycket tid att få ljudet att bli bra i programmet och det förutsätter att man vet hur man ändrar ljudet i programmet om det ska bli bra.

Ingen bra lösning alls och ljudet från micken låter oftast crap men den är jätte enkel och billig.

Stereoinspelning:

Du kan med två kondensator mikrofoner göra din egen stereoinspelning, X/Y tex.

Kondensator mikrofoner kostar pengar är värt att veta, och du måste kunna koppla in dem i var sin ingång (XLR ingång) på ett ljudkort eller en inspelningsenhet med tvåkanaler. Och i vilketfall måste man kunna förse dem med något som kallas "Fantommatning" och det är inte alla ljudkort / interfaces som kan det. Och ett inspelnings program i datorn är inte gratis det heller...

qac1nashguitar.l.jpg

Här en bild på hur man kan placera mikrofonerna

Portabel stereoinspelnings enhet:

Nu förtiden så finns det ju allt i ett inspelnings utrustning med helt okej kvalite, Zoom H4 och alla dess bröder är ett exempel.

Den är utrustad med mikrofoner (X/Y) samt en inspelnings funktion med lagring direkt på enheten.

Detta är ju en smidig lösning med helt okej kvalité och utan krångel.

http://www.thomann.de/se/portabel_inspelning.html Lista på olika modeler och priser.

http://studio.idg.se/2.1078/1.213472/zoom-...xibel-inspelare Gammal studio artikel om Zoom H4 specifikt

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33825 <--tråd om Zoom H4 specifikt

Allt handlar om pengar egentligen... Sist jag spelade in akustisk gitarr använde jag två mikrofoner som tillsammans kostade 14 000 kr och annan utrustning för runt 5-8 tusen. Och visst blir ljudkvaliten bättre än om man mono mickar med en 100 kr claes olsson mick med liten teleplugg kabel. Men i mitt fall så förstördes det ljudet endå av det akustiskt sätt fula rummet, så att mickarna faktiskt kostade 7000 kr styck spelade ingen roll 😛

För 1000 kr kan du egentligen få till det helt okej i dagens värld. Antingen genom att köpa en sån portabel inspelnings enhet, eller att du köper en/två mickar, ett ljudkort som du kan koppla in dom/den i och med fantommatning (om kondensator), samt ett inspelnings program som du kan tanka hem från nätet eller köpa.

Audacity

http://audacity.sourceforge.net/ <--bra gratis samplings program.

Kort sammanfattning av mitt enorma inlägg:

Att ljudprylar är dyra betyder inte att dom är jätte mycket bättre alltid, skillnaden på en 7000 kr mick och en 100 000 kr mick är inte jätte stor dock är skillnaden på en 100 kr mick och en 1000 kr mick enorm.

Om du skall köpa utrustning för att kunna spela in så bör du prata med återförsäljaren i affären. Förklara din situation och vad du vill spela in samt vad du har för utrustning nu.

Han kan skräddarsy en lösning för just dig och för det pris taket du har.

Hoppas denna uppsatts kommer vara till hjälp 😄

Gitarr inspelnings info sajter:

http://www.ehow.com/video_4992218_recordin...tic-guitar.html

http://www.musiconmypc.co.uk/art_record_guitar_on_pc.php

http://homerecording.about.com/od/recordin...coustic_gtr.htm

//Johan

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...